Permalänk
Medlem

Moderkorts problem- ASUS P5B

Tjena.

Jag har köpt en ny dator för inte så länge sedan med moderkort, Asus P5B.
Problemet börja med att jag inte kunde varken formatera eller partitionera HDn, men efter mycket så gick det endå, Jag istallera OS och alt gick som en klocka, tills helt plötsligt så fick jag kånstiga felmedeladen i XP, jag starta om datorn, och wips, så fick jag detta medelandet => NTDLR kunde inte hittas, och det hände inte mer, jag trode det var HDn som rasat, men min bror kolla upp den, och vi kom fram till att det inte är någe fel på den.
Vi satte in HD i min dator igen och testa och fick samma problem igen, gick inte att foramatera HD, eller installera något OS,
vi har kört Minnes tester och kommit fram till att minnerna är OK,
så Frågan är altså om det kan ha hänt något med moderkortet?

/Tacksam för svar

Visa signatur

Yippi ka yeah..

||Dator > ett muskidunder, med en javla massa megaböcklinar, med neon i lådan||

Permalänk
Medlem

Jag, (som e brossan) har kört HDD:n i min burk utan problem. Jag la in både XP och SUSE Linux utan nåt meck. Vi körde även memtest-86 på Alex burk, se ovan utan error (2*1gig).
J*vligt muppigt fel då han körde burken, spela spel, osv i nån dag, så det känns som nåt glapp eller kassa kondingar(ööö typ)
Kan väl tillägga att det aldrig har kommit upp BSOD, även provat flera sata-kablar.

Hårdvara:
E6600, Kingston minnen, ATIx1600pro, bezerk 500w och P5B som sagt

Edit: Kom igen gubbar, ingen som har nån ide om vad som kan vara fel?!

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

fins det ingen som vet hur man gör???

Visa signatur

Yippi ka yeah..

||Dator > ett muskidunder, med en javla massa megaböcklinar, med neon i lådan||

Permalänk
Medlem

kan ni nte testa en annan hårddisk bara, en icke sata pata, om det fungerar så vet ni ju om det är problem med sata för moderkortet

Permalänk
Medlem

K, efter retur från Komplett, dom har testat grejerna OK, så vi försöker installera OS igen...... men närrå funkar inte. Annat minne i burken funkar inte....ny HDD, en gammal 40GB IDE funkar inte, Provar hans disk på sata150 eller vad det heter, funkar inte heller.
Om nu grejerna är ok(hårddisken tror jag e ok, men mobo:t?), vad f**n gör vi för fel??!!
-Kan väl tillägga att jag har hållt på med datorer i säkert 10 års tid men är inget proffs, men ändå.....

HILFE!

Visa signatur

mvh elNico

Permalänk
Medlem

Jag försökte sätta ihop en dator med P5B-planka åt en kompis i helgen. Tog ett jävla tag innan jag lyckades installera OS.
Först och främst så stod det att DVD-enheten var ODD0, jag fattar fortfarande inte vad problemet är.
Sen så blåskärmar det när man laddar in(initierar) alla grejer innan man kommer till windows-installationen och formateringen. Testade med olika optiska enheter, senaste bios-versionen och två olika XP SP2-skivor.
Det var inte förräns igår jag testade med en gammal SP1-skiva, och då funkade det. Men helt drygt att ladda ner och uppgradera till SP2 liksom. Hursomhelst är det fortfarande [ODD0]: följt av namnet på DVD-enheten. (i bios-post vid jmicron)

Jag skulle gärna veta mer om problemet.
Aldrig varit med om sån mycket krabb.

Permalänk
Medlem

Så det funkar med en SP1?????
Ska prova det, har nog nåt gammlt liggandes! -Puh, du e ett ljus i mörkret om det här funkar Mockasin! Go burk du har fresten.....

Visa signatur

mvh elNico

Permalänk
Medlem

I vilken port sitter HDD:n och syns den i biosläget vid uppstart har själv ett P5B Deluxe och känner några andra som oxå har Deluxe varianten och dom har inte krånglat och vi har installerat med XP som är slipstreamad till SP2. Har du SATA HDD:n i läge "IDE" om du inte har det så måste man köra F6 vid installation för drivare.

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal XP-skiva o provade med den men det gick förstås inte...

Sen snackar vi inte deluxe i den här tråden, men det kanske spelar mindre roll.
-Joo har sata:n i "IDE" läge, har provat i båda, inget funkar.

Börjar mer o mer tro att mobot e kasst, hur ofta kan en cpu vara dålig?! Dom brukar ju vara "av eller på"!!

trööööööööött

Visa signatur

mvh elNico

Permalänk
Medlem

ok, om det stämmer som komplett säger så skulle nog jag prova en annan cpu innan jag kontaktar dom igen då det inte kan uteslutas. Har själv haft en cpu som började små krångla som efter en tid inte ville starta datorn eller installera windows något mer.

Permalänk
Medlem

Kolla även att du matar minnena med rätt volt.
Jag hade liknande problem en gång, skämdes som en gris när jag kom på vad det va

Permalänk
Medlem

Tror överlag inte på minnesfel eftersom vi inte har haft blåskärmar. Dessutom så kräver kingston-minnena ingen hög spänning. -Men vi har kollat det med.

Grejerna är skickade igen till Komplett, f**n vilken bra kundservice och tålamod!
Nu med CPU, minne (graffe) och mobo. Ska bli intressant o se vad som händer!

-Antingen får man nån ny pryl tillbax eller så får man leka gris som Irdeto nämner!

Visa signatur

mvh elNico

Permalänk
Vila i frid

Hur funkar det att installera med driver-diskarna du skapar från medföljande CD'n?

Jag kan bara konstatera att med påslagen raid-kontroller går det inte att flytta en disk mellan olika system hur som helst. Minst krångel med ett system från scratch. "Comptabile" mode på SATA gjorde att en disk från en icke-raidad dator funkade rakt upp och ned och bootade.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar hasenfrasen -självklart kan du inte flytta >en< av 2 raidade diskar.
Men nu kör vi utan raid, enklast möjliga, Alex installerade OS:et första gången utan några externa drivers. Det skall inte behövas helt enkelt.

Du får gärna förklara lite närmare, nu minns jag inte vad plankan har för alternativ, har du oxo P5B?

Visa signatur

mvh elNico

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
Kolla även att du matar minnena med rätt volt.
Jag hade liknande problem en gång, skämdes som en gris när jag kom på vad det va

Vad ska man mata dom med för volt?

Har Corsair Value Select PC2-5300 667MHz
P5B Mob

Permalänk

Jag tippar på moderkortet då det var det som va fel för mig när jag fick exakt samma fel.
Minnes portarna var trasig m.m till slut ville den inte starta.
Så som sagt moderkortet verkar inte må allt för bra.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Jag tippar på moderkortet då det var det som va fel för mig när jag fick exakt samma fel.
Minnes portarna var trasig m.m till slut ville den inte starta.
Så som sagt moderkortet verkar inte må allt för bra.

Låter som mobo ja, men problemet är att Komplett har redan testat det OK en gång. Men men, ingen e gladare än jag(kanske brossan fresten) om det e så!

-Davva, minnena brukar ha 1,8v ==>2,2v beroende på timings o hastighet.
Om du ställt dom på auto eller "by SPD" så brukar det vara ok. Ska du clocka eller trimma timings så kan du höja spänningen.

Visa signatur

mvh elNico