Hjälp mig boota min 486

Permalänk

Hjälp mig boota min 486

Tog för ett par dagar sedan ner min gammla 486 från vinden(inköpt min far 91), tänkte lira lite goa nostalgispel. Men tji fick jag, för batteriet är dött, detta innebar att CMOS inställningarna hade glömts bort och det resulterar i att hårddisken inte hittas.

En snabb titt på diskens ettikett gav mig detta(Alla "|" blir en streckkod):

AM70MNS____||||||||||||||||
CP30174E____||||||||||||||||||
EAI09_______||||||||||||||
9309________||||||||||||
KK42112 4HT2.35 UK 3

Detta innebar då att den är en Conner CP30174E med specifikationerna
MODEL (CFS SERIES) CP30174E
SIZE : 170 MB
CYL : 903
HDS : 8
SECT : 46
WPCOMP : 0
LZONE : 903
TYPE : IDE

Jag har ställt in detta för enhet C: i CMOS men den säger då "HDD controller failure" när den sedan bootar om, floppyn har den dock inga problem med att hitta.

Jag har ingen erfarenhet av detta BIOS/(CMOS?) det är ju inte många likheter med dagens BIOS:rolleyes: därmed har jag ingen aning om vad jag ska ha för inställningar heller.
Vet inte om det är av någon vikt. Men hårddisken sitter, som ni kanske kan se på sista bilden, i ett kontrollerkort. Moderkortet har inte intergrerat stöd för IDE, Floppy eller Cd(kalla mig ung men tycker det är lustigt att den sitter i ljudkortet)

Hoppas att någon kan hjälpa mig att få igång denna klenod, avundsjuk på alla som leker med sina gamla 486:0r i den här forumsdelen.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

att cd-rom sitter på ljudkortet är nog för att den kom med ett multimediapaket där det fanns stöd för det.

Sen kan ju det vara så att din kontroller gått sönder, det är ju faktiskt vad bios säger, har du kollat efter inställningar för ide kontroller på bios sidorna ?
Varvar disken upp ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff

Testat båda kontrollerkorterna som sitter i datorn och det är samma meddelande som kommer upp på båda kortena. Det underliga är att om jag säger att det inte är någon hårddisk i datorn(disablar den alltså) så klagar den inte på kontrollern. Jag har kollat efter något som kan vara en instäling till kortena men finner inget jag förstår som kan vara av nytta.
Disken varvar upp i alla fall.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Nå, hur gick det?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Testa om hårddisken funkar genom att provköra den i din vanliga ( förhoppningsvis nyare ) dator..
För hårddisken kan ju vara paj också, så bra om du kollar av det, så är det en mindre sak att oroa sig för

Shysst chassi förresten, känns så gött 90talis-multimediadator..

Permalänk

Har inte kommit längre men ska imorgon testa disken i min nya dator och se vad jag får för reultat då. Hoppas verkligen att inte disken är trasig, massor av mina älskade spel är borta då.

Det underbaraste med cahssit är faktiskt powero-knappen tycker jag:D Känslan att trycka igång denna dator är obeskrivlig.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----