Problem med Gentoo installation från LiveCDn (åäö)

Permalänk
Medlem

Problem med Gentoo installation från LiveCDn (åäö)

Nu när jag sommarjobbar och är borta från datorn åtta timmar i sträck tyckte jag att jag hade perfekt tillfälle att installera Gentoo. LiveCDn jag har är det senaste, alltså 2007.0.

Problemet är att jag inte vill börja formatera min Kubuntu installation innan jag vet att jag kan få upp nätverket. Att aktivera ra0 var inga problem med ifconfig, men sen kommer problemen med locales och skit. Som jag ser det finns det två sätt att fixa in kortet på nätverket:
1. Via terminalen och iwconfig
2. Via Rt2500 configuration utility grejen.

Men båda dessa metoderna har ett problem var. 1 har det att nätverket har ett ä i sig och att jag inte kan skriva ä i gnome-terminal av någon anledning. (jag har bytt tbords layout och så, det kommer inte fram någonting när jag försöker skriva åäö). 2an har det att varken sudo eller su kommer i kontakt med X och därför inte kan starta verktyget.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Jag skulle börja med att undersöka varför du inte får igång svenska tecken på ditt tangentbord, allt blir så mycket lättare när det fungerar.

Annars så kan du alltid köra ett fulhack. Exempelvis Perl låter dig ange tecken med dess heltalsvärde. Detta är med UTF-8, kör du något annat så får du justera för din karaktärskodnings specifikationer:

$ perl -e 'system "echo Det h\xc3\xa4r \xc3\xa4r en str\xc3\xa4ng med \xc3\xa5\xc3\xa4\xc3\xb6!"' Det här är en sträng med åäö!

Permalänk
Medlem

Nje, alltså åäö funkar i Firefox, men inte i terminalen av någon anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kört 'loadkeys sv-latin1'?
eller är det kanske 'loadkeys se-latin1'

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Du kan göra som mig och kopiera över åäö från firefox eller något annat program till terminalen.
Fungerade för mig iallafall
Dock fungerar det hur bra som helst efter att jag installerade det hela.

Permalänk
Medlem

Jag har halvvägs fått det att funka igenom att logga in som root i en nested window osh köra Rt2500Config-grejen. Nu ger iwconfig följande output:
ra0 RT2500 Wireless ESSID:"blabla" (med ett frågetecken för där ä-et ska vara, sån där svart klump med vitt frågetecken)
Mode: Managed Frequency:2,412GHz Bit Rate:54 Mb/s Tx-Power:0 dBm

RTS thr: off Fregment thr: off
Encryption key: ABCD-E123-45 Security mode:open
Link quality=0/100 Signal level?-70 dBm Noise level: -213 dBm
Rx invalid nwid: 0 Rx invalid crypt: 0 Missed beacon: 0

(säg gärna vad här som är viktigt då jag skriver av från en annan dator och outputen är låååååång)
Funkar allt som det ska här eller har den satt på sig ett ID den inte känner till? Jag vet inte om jag skulle använda ASCII eller Hex på nyckeln, vår router har inga sånna inställningar. ASCII klagade den dock på att det var fel format.

Men hur får jag en IP adress? dhcp-programet bara går och går men kommer aldrig fram till dörren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Har du kört 'loadkeys sv-latin1'?
eller är det kanske 'loadkeys se-latin1'

Gjorde det nu, funkade inte iallafall.

EDIT:
Dark Defender: Funkade inte. :'(

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag inte trådlöst men borde du inte kunna ge dig själv en IP adress om inte dhcp:n vill det? För det verkar ju som om du har fått kontakt med nätverket. Jag blir lite fundersam dock när jag ser "Link quality=0/100"...

Edit: Hittade någon guide på http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_rt2500_on_AMD64

"16. now start RaConfig (you have to be root, otherwise it won't function properly and RaConfig will complain about not being root)

./RaConfig2500

17a. create a new profile (e.g. wireless-network) and scan for it with the Utility, it will automatically establish a connection with the access-point (it works with an unencrypted connection, but i don't know how to adjust for an encrypted connection)

for that you either have to edit the file /etc/conf.d/net or /etc/conf.d/wireless

18a. get an IP-Address (look at 18b.)

17b. scan for wireless-networks

iwlist ra0 scan

18b. now get an IP-Address by typing in (you have to be root, the sudo-command doesn't work with dhcpcd for me)

dhcpcd ra0

19. for further information look on the original Ubuntu rt2500 howto-site

http://www.ubuntulinux.org/wiki/Rt2500WirelessCardsHowTo/view... "

Den här kanske också hjälper: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Wireless_Configuration_and_Start...

Permalänk
Medlem

Om du lyckats ansluta till accesspunkten så får du upp bl.a dess macaddress med iwconfig
Access Point: FF:FF:FF:FF:FF:FF

Om det inte lyckats står det:
Access Point: Not-Associated

----------

ifconfig ra0 up
iwlist ra0 scan
Borde ge dig en lista på tillgängliga nätverk, prova kopiera ditt essid därifrån.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Nu har jag inte trådlöst men borde du inte kunna ge dig själv en IP adress om inte dhcp:n vill det? För det verkar ju som om du har fått kontakt med nätverket. Jag blir lite fundersam dock när jag ser "Link quality=0/100"...

Edit: Hittade någon guide på http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_rt2500_on_AMD64

"16. now start RaConfig (you have to be root, otherwise it won't function properly and RaConfig will complain about not being root)

./RaConfig2500

17a. create a new profile (e.g. wireless-network) and scan for it with the Utility, it will automatically establish a connection with the access-point (it works with an unencrypted connection, but i don't know how to adjust for an encrypted connection)

for that you either have to edit the file /etc/conf.d/net or /etc/conf.d/wireless

18a. get an IP-Address (look at 18b.)

17b. scan for wireless-networks

iwlist ra0 scan

18b. now get an IP-Address by typing in (you have to be root, the sudo-command doesn't work with dhcpcd for me)

dhcpcd ra0

19. for further information look on the original Ubuntu rt2500 howto-site

http://www.ubuntulinux.org/wiki/Rt2500WirelessCardsHowTo/view... "

Den här kanske också hjälper: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Wireless_Configuration_and_Start...

dhcpcd ra0 borde alltså räcka? Det ger mig följande output:
Error, timed out waiting for a valid DHCP server response.
Jag oroade mig också för Link quality lite.... Samt att signal level är negativt (vet inte om det ska vara så dock...).

Citat:

Om du lyckats ansluta till accesspunkten så får du upp bl.a dess macaddress med iwconfig
Access Point: FF:FF:FF:FF:FF:FF

Om det inte lyckats står det:
Access Point: Not-Associated

----------

ifconfig ra0 up
iwlist ra0 scan
Borde ge dig en lista på tillgängliga nätverk, prova kopiera ditt essid därifrån.

essid-et verkar vara korrekt som det är. Vad tror du om lösenordet (vet att det är ABCDE12345, men inte om det är hex eller ASCII).

Något om Access Point står det inte i iwconfig outputen. Ingenting alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så det är krypterat? wep eller wpa?
För det står Security mode open i din iwconfig output

För wep borde det bli ungefär det här du ska peta in i terminalen.
För nyckel i klartext.
iwconfig ra0 essid din_essid key s:password
eller med nyckeln i hexformat
iwconfig ra0 essid din_essid key XXXX-XXXX-XXXX-XXXX

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det är krypterat? wep eller wpa?
För det står Security mode open i din iwconfig output

För wep borde det bli ungefär det här du ska peta in i terminalen.
För nyckel i klartext.
iwconfig ra0 essid din_essid key s:password
eller med nyckeln i hexformat
iwconfig ra0 essid din_essid key XXXX-XXXX-XXXX-XXXX

WEP är det enligt routern.
Kan fortfarande inte skriva in mitt ESSID dock pga ett ä i namnet.

Vad kan det vara för problem? Har aldrig vart med om att några tecken inte kunnat visas i en terminal förrut. Ubuntu/Kubuntu mixar glatt med svenska/japanska/engelska, tror tillochmed jag fått arabiska att visas i den en gång av misstag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar ,.;:_-?= mm, enligt svensk layout?

Har för mig att åäö har funkat i tidigare versioner av livecd:n

Kolla 'man iwconfig', tror att man ska kunna ange macaddressen iställer för essid.

Visa signatur

/Anders

Permalänk

I /etc/conf.d/keymap ska det stå:

LOADKEYS="sv-latin1"

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Fungerar ,.;:_-?= mm, enligt svensk layout?

Har för mig att åäö har funkat i tidigare versioner av livecd:n

Kolla 'man iwconfig', tror att man ska kunna ange macaddressen iställer för essid.

Jodå, dom funkar enligt svorak layouten som jag ställt in.
Jag har också fått iwconfig att funka på live CDn innan dom la in Gnome på den. (EDIT: har jag för mig iallafall...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla så du har svenska teckentabeller installerde ("locale -a | grep sv_SE*") Sedan lägger du till export LC_CTYPE=sv_SE eller LC_CTYPE=sv_SE.ISO8859-1 i /etc/profile (om det ska vara globalt, annars i användarens bash_profile fil)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Kolla så du har svenska teckentabeller installerde ("locale -a | grep sv_SE*") Sedan lägger du till export LC_CTYPE=sv_SE eller LC_CTYPE=sv_SE.ISO8859-1 i /etc/profile (om det ska vara globalt, annars i användarens bash_profile fil)

Räcker det alltså med att bara smacka in LC_CTYPE=sv_SE.utf8 i /etc/profile?
Vad gör jag sen? För atm så funkar det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Logga ut och logga in igen.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Logga ut och logga in igen.

Nu funkar det! Fast mitt nätverksnamn har fortfarande svart plupp med vitt frågetecken istället för ä?

Även efter att jag kört följande kommando:
sudo iwconfig ra0 essid NÄTVERKSNAMN key s:LÖSENORD

Ren nyfikenhet, det här med export i /etc/profiles, vart kan jag läsa mer om vad det innebär och mer specifikt vad filen profiles gör? Misstänker att det inte är sista gången jag ska behöva tampas med den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Nu funkar det! Fast mitt nätverksnamn har fortfarande svart plupp med vitt frågetecken istället för ä?

Även efter att jag kört följande kommando:
sudo iwconfig ra0 essid NÄTVERKSNAMN key s:LÖSENORD

Ren nyfikenhet, det här med export i /etc/profiles, vart kan jag läsa mer om vad det innebär och mer specifikt vad filen profiles gör? Misstänker att det inte är sista gången jag ska behöva tampas med den?

Gissar på att det är iwconfig som inte kan ge dig output på svenska, om du nu kör Kubuntu (på svenska) så testa att dra över iwconfig från Kubuntu till ett USB-minne och köra.

Profiles gör just vad det låter som (definerar profilen för ditt skal) Tampas och tampas, det kan ju vara ganska trevligt att skapa egna alias till långa och/eller frekvent använda kommandon. export alias rm='rm -i' vara ganska bra att ha i sin profiles fil

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Gissar på att det är iwconfig som inte kan ge dig output på svenska, om du nu kör Kubuntu (på svenska) så testa att dra över iwconfig från Kubuntu till ett USB-minne och köra.

Profiles gör just vad det låter som (definerar profilen för ditt skal) Tampas och tampas, det kan ju vara ganska trevligt att skapa egna alias till långa och/eller frekvent använda kommandon. export alias rm='rm -i' vara ganska bra att ha i sin profiles fil

Problemet är bara att jag inte fått nätverket att funka i Kubuntu heller. ^^
Startade om nu och körde samma kommando, men här är istället fältet där essid-t står helt tomt efterråt. Jag misstänker att den inte ändrar det alls av någon anledning.
Skall det verkligen vara såhär?
sudo iwconfig essid "NÄTVERKSNAMN" key s:PASSWORD
(notera citationstecken och liknande)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte lättare att bara byta SSID på ditt WLAN?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte lättare att bara byta SSID på ditt WLAN?

Men då måste jag förklara det för mamma och min styvfar så jag kan fixa det på hans laptop också.
Hade jag vart hemma hade jag bytt det omedelbart. ^^

EDIT:
Men eftersom att åäö verkar funka i temrinalen nu så lär det väl inte vara det som är problemet?

Känns rätt slappt att Gentoos LiveCD inte är i unicode som standard också...

Visa signatur