Permalänk

d-link DSL-320-T (ADSL2+ modem)

Hej allesammans!

För ungefär två veckor sedan så köpte jag in ett d-link-DSL-320-T eftersom vi uppgraderat till 24/2.5 Telia allt var frid och fröjd tänkta jag. Kopplar in det och allt verkar fungera som det ska. Prövar sedan hastigheten genom att tanka från olika platser. Jag får bara upp downloaden i 1.7mb/s och uploaden maxar jag till ~200 och jag bor bara ca ~800m i från telestationen. Vad är felet? Har hört folk som bor 2km ifrån stationen och kommer upp i min hastighet, så jag borde ju komma upp i betydligt mer.

Har försökt komma åt modemets konfigurationssida för att uppgradera firmware, men kommer inte åt det på 192.168.1.1 som nämns vara rätt sida. Jag använder mig utav modemet jag beskrivet, en Netgear RP614V3 router och en IP-time switch.

All hjälp är av värde!

Permalänk

skaffa ett annat modem....

det är nästan bara telias zyxel 660x modem som klarar av annex m...
alltså mer än 1 mbit upload.

kan ju vara att ditt modem inte riktigt är så bra på att fungera med annex m...

och det där modemet är ju bryggar när det kommer från fabrik... så då måste du ställa fast ip för att komma åt det.

en annan bra sak kan ju vara att köra utan router osv när du testat hastigheten.

Visa signatur
Permalänk

Varför finns det då en firmware uppdatering på dlinks hemsida där det står:
"Upgrade the DSL datapump driver.
Approved by TietoEnator for ADSL2+ standard (official lab in Sweden for Telia DSL compatibility tests)".

Har prövat att koppla in modem till dator direkt, men får inte någon anslutning.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla från telefonjack och starta modemet på nytt, sen bör du kunna komma in i modemet utan telefonjacket och kunna ställa in i modemet ev. uppgradera.

Visa signatur

/DragonII