Permalänk
Medlem

Vita lögner.

Använder du dig av vita lögner ibland?

Själv gör jag det titt som tätt.

Anser att det ger mer fördelar än nackdelar.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Visst gör jag det. Ibland är det helt nödvändigt att dra till med en vit lögn.

T.ex. om nån är jättenöjd med sin nya frisyr, men jag tycker att det ser för jävligt ut så säger jag ändå att jag tycker att det blev bra. Bättre att ljuga än att såra den personen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma

T.ex. om nån är jättenöjd med sin nya frisyr, men jag tycker att det ser för jävligt ut så säger jag ändå att jag tycker att det blev bra. Bättre att ljuga än att såra den personen

Mmm..., och låta personen gå runt och bli utskrattad bakom ryggen. Ärligt talat (pun intended) så förstår jag inte vita lögner just i sådana här fall. Frågar man om min åsikt så får man den också. Om inte folk litar på att jag säger det jag tycker, hur ska de då någonsing kunna rådfråga mig i frågan?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma

Nu när du säger det; det där är ju faktiskt något som i princip aldrig händer. Har någon klippt sig i en ful frisyr (vilket bara det är rätt ovanligt, de flesta har vett nog att förstå vad som är rent utsagt fult), så tror jag aldrig jag har funnit mig i ett läge där jag MÅSTE kommentera detta, och inte har alternativet att antingen bara säga "har du klippt dig? Härligt." (eller något liknande), eller helt enkelt bara vara tyst.

Jag kan ljuger väldigt sällan, inte för att jag på något sätt är emot det, utan mer för att jag sällan har anledning till det.

Permalänk
Medlem

Tror nog att jag nästan aldrig använder mig av vita lögner.
Brukar säga vad jag tycker om någon frågar. Skulle aldrig säga att nåns kläder var snygga om jag inte tyckte det.

Har väldigt svårt för att ens tvinga mig att vara oärlig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Mmm..., och låta personen gå runt och bli utskrattad bakom ryggen. Ärligt talat (pun intended) så förstår jag inte vita lögner just i sådana här fall. Frågar man om min åsikt så får man den också. Om inte folk litar på att jag säger det jag tycker, hur ska de då någonsing kunna rådfråga mig i frågan?

Jag menade inte att jag alltid ljuger i såna situationer, för det gör jag inte. Det beror ju på situationen och hur väl man känner personen. Man får läsa av situationen.. Vill personen veta vad jag tycker? Behöver jag ens säga nånting alls? vill han/hon bara visa nya frisyren? ser det OK ut eller ser det fruktansvärt ut etc. etc. I vissa fall är det bättre att vara ärlig, men i vissa är det bättre att ljuga, ibland är det bättre att inte säga nåt..
Om en vän frågar mig vad jag tycker och vill höra min åsikt så är jag ärlig. Är det nån jag inte känner så väl så ljuger jag nog (om inte människan gjort en snorgrön tuppkam på huvet eller liknande).
Om alternativen står mellan att vara ärlig eller att låta nån bli utskrattad så är jag så klart ärlig... men det är ju extremfall.

jaja... det jag vill komma fram till är väl att det varierar från situation till situation.

Permalänk
Medlem

Oftast brukar jag säga något neutralt som inte är en lögn men snarare tvetydligt.

T.ex. istället för att säga "Jo, det är bra" när någon frågar hur det är och jag mår skit, så säger jag något som accepteras lika väl, men som kan tolkas på väldigt många sätt som: "Jodå, jag överlever". För jag överlever ju faktiskt.

Permalänk
Medlem

ja, ibland måste man ju det.

Permalänk
Medlem

En vit lögn används ju i princip enbart för att göra den andra parten glad eller nöjd. Vita lögner använder jag väldigt ofta till personer jag inte har något större intresse av, kanske mest för att slippa en massa onödigt lidande. Både för mig och han/hon/den/det.

Jag mår bra, den andre mår bra.. problem solved

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Inaktiv

Visst fan använder man sig av sånna. Samhället skulle nog inte funka utan dom.

Permalänk

Jag ljuger jävligt ofta, det är VÄLDIGT sällan som det får konsekvenser.
Fast ljuger enbart till personer jag inte respekterar.

I am the deceiver.

Permalänk
Medlem

ALLA använder vita lögner. Annars är man en psykopat eller sociopat eller har åtminstone grava mentala störningar. Samhället är uppbyggt på vita lögner, den skulle inte klara av 100% ärlighet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

... Jag använder "svarta" lögnar (sådana som bara hjälper mig)....

Funkar helt ok! Har som vana att fälla sarkastiska kommentarer runt omkring mig, ha en bra anledning till allt, påhittad eller ej, för att undvika auktoritet och en massa lögner ...

För mig är det lätt att ljuga, för jag vet när den man ljuger till inte är säker och då är det bara att ljuga på.... Älskar lättlästa personer!

Visa signatur

Muf:are