Permalänk
Medlem

scripta nätverksenhet

Hej,

Jag undrar hur man automatiskt kan koppla upp sina nätverksenheter istället för att göra det manuellt varje gång jag startar om datorn. Jag antar att man kan köra ett script istället? Hur gör man och vad skriver man i så fall?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD64 2800+ @ 1970 1,5V, MSI K8T NEO-FSR, 1 st Twinmos 512Mb minne, Chieftec Dragon 300W chassi, 2st Seagate HD 40+120+160(Extern), Geforce 6600 @330/600

******* COYS ********

Permalänk

Vilken operativsystem?

Om det är windows så kan du göra en bat fil och lägga in i autostart som ser ut typ så här

ping 127.0.0.1 -n 3 > NUL

Net use /delete * /y

net use Z: \\ip.ip.ip.ip\Share password /USER:user /PERSISTENT:yes

I gnu/linux kan du väl göra någon automount i fstab eller något annat mount script typ

#!/bin/bash
mount -t smbfs //10.0.0.1/public /home/server_public -o username=jag,password=tre2ett,uid=jag,gid=jag

sen lägga det i någon fil under /etc/init.d/
och köra
sudo update-rc.d namnpåfil.sh defaults 99 01

EDIT: (beror iofs vilken dist du kör)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
Vilken operativsystem?

Om det är windows så kan du göra en bat fil och lägga in i autostart som ser ut typ så här

ping 127.0.0.1 -n 3 > NUL

Net use /delete * /y

net use Z: \\ip.ip.ip.ip\Share password /USER:user /PERSISTENT:yes

I gnu/linux kan du väl göra någon automount i fstab eller något annat mount script typ

#!/bin/bash
mount -t smbfs //10.0.0.1/public /home/server_public -o username=jag,password=tre2ett,uid=jag,gid=jag

sen lägga det i någon fil under /etc/init.d/
och köra
sudo update-rc.d namnpåfil.sh defaults 99 01

EDIT: (beror iofs vilken dist du kör)

Jag kör XP pro

Visa signatur

AMD64 2800+ @ 1970 1,5V, MSI K8T NEO-FSR, 1 st Twinmos 512Mb minne, Chieftec Dragon 300W chassi, 2st Seagate HD 40+120+160(Extern), Geforce 6600 @330/600

******* COYS ********

Permalänk
Medlem

Man behöver inget script för att det ska ske automatiskt.
Bara att bocka i rutan Reconnect at logon när du mappar upp en nätverksdisk.
Om du redan har nätverksdiskar så är det bara att ta bort dem och lägga till dem igen.
Glöm inte att bock i Reconnect at logon bara.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Man behöver inget script för att det ska ske automatiskt.
Bara att bocka i rutan Reconnect at logon när du mappar upp en nätverksdisk.
Om du redan har nätverksdiskar så är det bara att ta bort dem och lägga till dem igen.
Glöm inte att bock i Reconnect at logon bara.

jag tycker det där buggar, ibland reconnectar den inte (speciellt om det är många saker man ska mounta), ibland mountar den alla diskar fel m.m.. jag föredrar ett script.. känns stabilare och det blir aldrig fel