Permalänk

Gigabyte GA-X38-DS5 vs. GA-X38-DQ6

Ni som äger något av de här korten, kan ni tala om för mig vad som skiljer DS5 från DQ6? Jag tänkte först köpa GA-X38-DS5 som är ett till synes snarlikt kort, och som också använder DDR2 minnen precis som DQ6. Men det verkar som att DS5 kortet saknar ATIs Crossfire stöd för dubbla grafikkort, medan DQ6 har det stödet. Kan det stämma?

Som sagt både GA-X38-DS5 och GA-X38-DQ6 är snarlika moderkort, och båda använder DDR2 minnen som är billigare och mer prisvärda i dagsläget än DDR3. Men finns det något som talar för att DQ6 är ett bättre val, funktionsmässigt? Jag har också läst i bl.a. Swecs test att DQ6 har lite problem med överklockning pga. BIOS.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Haha, undrade just samma sak i min post....
Ser inga skillnader i funktion alls förutom priset iaf?

Mindre antal usbportar och mosfetar på det ena men men mera?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Det jag vet hittills är att DS5 har FireWire800 (IEEE 1394b) medan DQ6 har FireWire400 (IEEE 1394a) support. Jag har inte lagt märke till antalet USB portar, men det låter rimligt att DQ6 kanske har flera stycken USB portar men segare FireWire portar. Den produktjämförelse som man kan göra på Gigabytes webbsida är inte så detaljerad men enligt den så har DQ versionen QuadBIOS t.ex. medan DS5 har DualBIOS+ (vad plus innebär vet jag inte). Så antagligen är BIOSet lite mer avancerat i DQ6. Förhoppningsvis är BIOSet i DS5 då mera buggfritt än det i DQ6.

Men den enda stora skillnaden verkar vara priset som du säger. De allra viktigaste funktionerna verkar vara likadana, ljud, nätverk, etc. allt verkar vara identiskt lika annars. Jag har ställt frågan till Gigabyte så vi får se om de kan komma med ett mer uttömmande svar.

Jag har kontrollerat också det här med ATI Cross fire stöd: båda har stöd för det. Jag jämförde priserna nämligen på kortet på Prijakt.nu och enligt de så saknar DS5 stöd för det. Men varför skulle man annars sätta dit x16 PCIe kortplatser?... man kan ju undra. Så det är fel, båda har stöd för Cross fire.

EDIT: För er som är intresserade av skillnaden, läs vidare här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=788...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111