Permalänk
Medlem

Usps

Har beställt 6 st T-shirts från USA. Som skall skickas med USPS. Undrar om någon här som har erfarenhet av dem och hur det funkar.

Ungefär hur lång tid tar det innan paketet dyker upp hos mig i GBG.

Behöver jag ett tracking Nr för att hämta ut varorna eller hur funkar det?

Hur fungerar det om man behöver betala Tull? Har fattat att momsen är 25% och tullen 12%. Hur blir man debiterad. Kan paketet fastna i tullen?

Första gången jag handlar från Staterna så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Datorrelaterat?

Permalänk
Medlem

Nej men ÖVRIGT ! Kunskaps källan här är så ofantligt stor Särskilt när det gäller att skicka grejer.

Permalänk
Medlem

US Postal Service - USA's svar på Posten.
Jag har köpt en hel del film från staterna som skickats som USPS Express. Omjag lägger en beställning på fen fredag så har jag mina filmer i 8 fall av 10 på måndagen och resterande 2 fall på tisdagen efter helgen. Det går undan med andra ord.
Beställer jag däremot mitt i veckan så kan det ta merän en vecka att få dem. Fråga mig inte varför...

Jag har ännu inte åkt på tull/moms, men så handlar det oftast inte om stora/dyra paket utan snittvärdet brukar ligga runt $40 per försändelse.
Om Tullen fångar ditt paket så blir det Tull (nån procentsats) Moms (25%) samt frakt med posten från tullen hem till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
US Postal Service - USA's svar på Posten.
Jag har köpt en hel del film från staterna som skickats som USPS Express. Omjag lägger en beställning på fen fredag så har jag mina filmer i 8 fall av 10 på måndagen och resterande 2 fall på tisdagen efter helgen. Det går undan med andra ord.
Beställer jag däremot mitt i veckan så kan det ta merän en vecka att få dem. Fråga mig inte varför...

Jag har ännu inte åkt på tull/moms, men så handlar det oftast inte om stora/dyra paket utan snittvärdet brukar ligga runt $40 per försändelse.
Om Tullen fångar ditt paket så blir det Tull (nån procentsats) Moms (25%) samt frakt med posten från tullen hem till dig.

Tack för ett bra svar keyser. Mitt paket skall vara skickat för ca 1 vecka sedan. Tyvär vet jag inte vilken av USPS tjänster företaget använde.
Får hoppas att tullen inte tar det för då tar det ju längre tid och man vill ju inte betala frakt engång till. Tull och moms kan man ju leva med. blir cirka 300 kr.

Permalänk
Inaktiv

Frakt en gång till blir det oavsett, du måste ju betala frakt från tullen till dig.

Permalänk
Medlem

Har även jag en galet bra upplevelse av USPS. För många många år sedan så köpte jag en processorkylare till en P3-450 Slot-1 från något företag i USA. Frakten gick på $7 har jag för mig. Jag beställde online när jag vaknade på lördagen. Samma tid på söndagen (ja, en dag efter) så knackar en Adena Picos chaufför på altandörren med paketet under armen.

Hur fasen man får en vara över Atlanten hem till dörren på under 30 timmar för knappt en 50-lapp, på en helg dessutom, är en gåta.

Nuförtiden så är det dock bomber, anthrax och nitiska tulltjänstemän i vägen...

Permalänk
Medlem

min erfarenhet av att få saker skickade från USA är väldigt bra, det har ofta gått över förväntan snabbt.

Permalänk
Medlem

USA:s usps är sjukt effektiva om du frågar mig. Tog för mig 2 dagar att få en bräda skickad med flyg från los angeles till malmö, det är vad ajg kallar god service.

DEsto sämmre var att tullverket höll fast paketet i 10 dagar och det tog den svenska posten sedan hela 15 dagar att skicka paketet från malmö till skövde!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

§3.

Konsumenträtt
Datorrelaterade frågor om konsumenträtt, butiker, utlandsköp med mera. Underforum: Återförsäljare frågar våra läsare

Medvetna regelöverträdelser resulterar oftas till varning.
Du får dock skapa en tråd under "Övriga ämnen".

Istället för att skriva ytterligare offtopics kan man anmäla inlägget via: "anmäl inlägget" länken, så kommer någon moderator ta hand om ärendet.