Norton Security Scan?

Permalänk
Medlem

Norton Security Scan?

Såg nu att ett program som heter norton security scan hade installerats (förmodligen av sambon på något sätt) på datorn, har detta överhuvudtaget något med norton att göra eller är det en spy-ware?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Pappa har Norton Security Scan installerat på sin dator. Antagligen följer det med Norton Internet Security 2007, vad vet jag.

Jag pluggade in mitt USB-minne i hans dator när jag var där senast för att testa Norton's skydd mot en trojan som ett program skapar (en snäll trojan dårå). Poison Ivy heter programmet. När jag hade pluggat in USB-minnet o hade startat datorskärmen, såg jag NSS-ikonen på skrivbord. "Vad är nu detta för skit" tänkte jag och körde igång programmet. När den väl sökte igenom USB-minnet, tog den bort EXE-filen och en DLL-fil från Poison Ivy-katalogen, utan att ens fråga mig! Som tur var hittade jag DLL-filen i karaktären, men EXE-filen hade NSS tagit bort helt o hållet.

Jag har aldrig någonsin i hela mitt jäkla liv varit med om att ett säkerhets-program tar bort filer som tillhör ett program utan att ens fråga om lov först! Inte nog med det, det tog nästan 5 minuter (kändes det som i alla fall) för mig att enbart hitta karaktären i NIS! Overkligt svårt att hitta saker där. I Kaspersky finns allt på plats redan när man öppnar programmet typ. Allt är hur lätt som hels to hitta där. NOD32 är också svårt att hitta i, men Norton tar fanimej priset!

Släng skiten säger jag bara!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

mitt får gärna ta bort skit utan att fråga.. annars är det väl bara att ställa in "fråga vad som ska göras" ??

jaja ontopic

Permalänk
Medlem

Pappa hade inte gjort ett skit med varken NIS eller NSS o den tog bort ändå utan att fråga. Så du menar att NIS får ta bort en viktig fil (som i mitt fall, en EXE-fil) från ett program som du använder? Jisses!

Ontopic hedanefter nu då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också fått denna Norton Security Scan.. vad fan är detta för skit.. jag vill inte ens ha de.. har ingen som helst Norton produkt på datorn och den har gått och installerat den utan att säga till mig..

Vad jag fick höra är detta en trojans häst.. så då undrar jag, stämmer detta och hur får jag bort den?

EDIT: Avinstallerade den via Program och funktioner.. så hoppas inte den ska störa mig mer iaf..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Vad jag fick höra är detta en trojans häst.. så då undrar jag, stämmer detta

What is Norton Security Scan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja fick också detta installerat på min bärbara utan att jag hade installerat det själv.

Hur gick detta till?

Kör med avast som antivirus och helt plötsligt dyker NSS upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Ja fick också detta installerat på min bärbara utan att jag hade installerat det själv.

Hur gick detta till?

Kör med avast som antivirus och helt plötsligt dyker NSS upp.

Vet inte. Ska ta ett allvarligt snack med Symantec imorgon. Återkommer med svaret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Norton Security Scan följer med när man installerar eller uppdaterar Adobe Shockwave om man inte medvetet väljer bort det. Om man bara klickar sig igenom installationen är det nog lätt att missa att kryssa ur rutan för installation av NSS.

Permalänk
Medlem

Norton räknades som ett virus förut, men dom kanske bättrat sig nu

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ja det är iaf allt annat än bloatware nu mera.

Citat:

So yes, Symantec you are correct when you say it will install in 52 seconds, but the outrageous and so far true claims do not end there. They also claim it uses less than 7MB of memory.

I again found that hard to believe when previous versions of Norton were known for using as much memory as your system could spare. But Norton literally is only using right now on my system 4 MB of memory, and get this not even 1% of the CPU.

Permalänk
Medlem

Väntar för näravarande i kö på Symantec's Direktchatt. Är just nu på andra-plats :/

EDIT Pratar nu med en viss Johannes på Symantec om detta. Postar hela chatten när konversationen är slutförd.

EDIT 2 Han hänvisade mig till en PR-konsult. Har skickat ett mail till henne då hon inte svarar via telefonen.

EDIT 3 Hon visste inte svaret på rak arm o tar detta vidare i deras organisation.

Visa signatur