Allround server
Jag har funderat på att skaffa en server för att främst lagra backuper, men ska även extraknäcka som webb-, fil-, centrallagring- samt testserver. När det gäller "testserver" så menar jag med det att jag kommer att testa olika typer av mjukvaror och program. När det gäller val av OS så får det bli Ubuntu 64-bitars-versionen. Vad det gäller grafik så är det inte allt viktigt, så länge som jag kan ansluta skärmen till serven vid en ominstallation eller likande så är jag nöjd.
Serven kommer att vara i gång dygnet runt, sju dagar i veckan, året om. Eftersom att jag ska använda den för privat bruk så är inte driftsäkerheten det viktigaste, men den ska ändå inte stänga av sig själv på grund av exempelvis att nätaggregatet inte kan leverera tillräckligt med kräm.
Jag har själv försökt att ta ut delar som skulle passa och kommit fram till följande:
Processor: Intel E6300 1,86 (Har sedan tidigare, ett måste för serven)
Morderkort: Asus P5B-MX/WiFi-AP (Valde detta morderkort för det var billigt och hade inbyggd gaffe. WiFi är inget krav, men ses som en bonus.
Minnen: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2gb (2x1 gb) (Ska uppdatera arbetsdatorn med 4 gb, därför får dessa minnen åka in i serven istället).
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB (Lika bra att slå till något stort på en gång. Fler diskar i Raid får bli ett senare tillfälle.)
Nätagg: Hiper Type-S HPU-4S425 425W (Det billigaste tänkbara aggregatet som jag kunde hitta som dessutom, vad jag vet, motsvarar den kvalité som jag förväntar mig, samtidigt som den är hyfsad tyst. Jag är medveten om att den är onödig kraftfull, men det var det jag kunde hitta på prisjakt.se)
Chassi: Någon Aspire-chassi med plexiglasdörr som jag tar från min gamla speldator vars chassi ska uppgraderas till Antec P182 (*Jippi!*).
Jag har lyckas komma fram till att denna burk kommer att gå på ca 1625 kronor inklusive frakt och det är princip vad jag har och röra mig med.
Vad tycker ni? Blir detta en bra/dålig/okej/duglig server? Några andra förslag på komponenter?