Var AST märkesdatorernas Ferrari?

Permalänk
Avstängd

Var AST märkesdatorernas Ferrari?

Minns tiden i början/mitten på 90-talet. I min bekantskapskrets var vi inte så insatta att vi byggde egna datorer. Det innebar att märket på datorn fick en stor betydelse och just AST var bland mina kompisar bäst av dem alla. AST hade mest status.

Var det så att det var mest status i AST eller var det bara i mitt umgänge?

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det bara var i din bekantskapskrets.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Min skola i 4:an hade bara AST...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

I min umgängeskrets betraktades allt som inte var hemmabygge mer eller mindre skräp, och överst på skräplistan vill jag minnas HP, Compaq och AST hörde hemma.. ihop med Tulip förstås.

Nån som har koll på ASTs utbud från mitten av 90-talet? Mitt minne är att 486or på anabola / 5x86 i diverse udda varianter var vanliga hos dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag minns inte att det var speciellt mycket snack om VEM som hade pulat ihop lådan, redan då var det precis som nu att man pratade om värst cpu/minne/grafik oavsett märke.

edit. som Oskar antyder hade sannolikt hembyggena också värst av alltihop. Om jag inte minns fel var det väldigt mycket datorstölder på den tiden där man lät lådorna stå men länsade på just cpu/minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade ett AST Advantage moderkort P1 75 klockad till 100Mhz i ett Ibm 386 Sx chassi. Då moderkortet hittades slängt vid 1996-1997 så va det säkert oärligt, men "finders keepers". Var integrerat skräp ljud och en slö Mach 64.:(
Kom på att det va ett pci risercard i, va en del kapning av det för att få det att passa. För att inte tala om att bygga om Ibm nätagget till AT.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Always Some Trouble var den vanliga benämningen på AST.
De var en lågpristillverkare med kvalitet därefter.
Riktigt bra maskiner på den tiden var IBM och Compaq.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Vill minnas att runt -96-97 var AST nog betraktat som ett bra märke, iaf i mina hemtrakter. Compaq var däremot att betrakta som ett hopplöst märke, speciellt om man ville uppgradera framledes.
Inte många som byggde egna maskiner häromkring då, men senare framåt -99 och milleniumskiftet började det lossna rejält på den fronten också.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Köpte inte AST upp Victor och forsatte utvecklingen den vägen. Budget-datorer med ofta bara 1st ram-minnesplats. Integerat ram var också vanligt. Och skruvar på fel ställen så det var nästan omöjligt att skruva av mobot osv. på vissa modeller.

Permalänk
Medlem

AST är ju typiska kontorslösningar osv.

Minns att vi hade ett gäng p100 på högstadiet, va redigt vassa då

Har haft en liknande som router i en serverhall, fungerade fint till det, fast det är ju inga burkar man mecklar så mycket med hårdvaran i.

Men att säga att "valfritt märke" är märkesdatorernas ferrari/mercedes, rolls royce osv är oftast bara försäljningsskitsnack . . .

IBM är väl däremot ett märke som alltid hållit bra kvalité när det gäller deras färdiga lösningar för företag o kontor mm, tyvärr bygger de ju inte PC längre.
Ta bara gamla PC300 (pentium II historier), dessa är ruskigt bra byggda och väldigt många rullar fortfarande på diverse företag dag efter dag efter dag ... .

Likaså gamla tiders compaq var riktigt bra, fast under nittiotalet blev det ett smäckmärke istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag utgick från företagsmarkanden då det är där jag jobbade med service under 90 talet.

Både IBM och Compaq krävde kunskap för att hantera dem rätt. Många svor över deras Bios partitioner osv men de gav flexibilitet som dåtidens chipbios inte hadde en chans att slåss mot.

Ska vi sen över på servers så säger jag bara proliant och smartarray-2. Där kan vi verkligen snacka ferrari/rolls

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
AST är ju typiska kontorslösningar osv.

Minns att vi hade ett gäng p100 på högstadiet, va redigt vassa då

Har haft en liknande som router i en serverhall, fungerade fint till det, fast det är ju inga burkar man mecklar så mycket med hårdvaran i.

Men att säga att "valfritt märke" är märkesdatorernas ferrari/mercedes, rolls royce osv är oftast bara försäljningsskitsnack . . .

IBM är väl däremot ett märke som alltid hållit bra kvalité när det gäller deras färdiga lösningar för företag o kontor mm, tyvärr bygger de ju inte PC längre.
Ta bara gamla PC300 (pentium II historier), dessa är ruskigt bra byggda och väldigt många rullar fortfarande på diverse företag dag efter dag efter dag ... .

Likaså gamla tiders compaq var riktigt bra, fast under nittiotalet blev det ett smäckmärke istället.

Har öppnat gammal PC300 på jobbet, dom ser ut som damsugare inuti, kanske inte så konstigt nu när dom rullat på sedan hösten 1998.
Men nu är i princip alla gamla P1 P2 P3 och P4 långsammare än 2GHz utbytta, så det finns tyvärr inga 486:or eller P1:or att hitta.

Permalänk
Medlem

Vi har ganska många gamla PC300 i drift på mitt jobb, som klient för mail/jeeves/intranet/div applikationer.

En på lagret har en uptime på över 500 dagar med windows xp i nuläget

Fungerar klanderfritt så det finns ö h t ingen anledning att byta ut, snarare är de mer passande i en varm och störningsrik miljö än nyare prylar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

AST var nog märkesdatorernas FIAT, det var IBM som gällde om det skulle vara märkesdator.

Har en slaktad SPC i lådorna hemma, skit gammalt med AMD CPU och EDO ram

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

På Byggplast&Båtprylar i Segeltorp i södra Stocholm körde dom en AST fram till förra året då den byttes ut mot en HP med en Celeron, men den gör väll inte mer jobb bara för att den är nyare, datorn användes ju bara för att kolla lagersaldot, men t-bord och mus är iaf kvar och det är äkta Ast grejor

Permalänk
Medlem

Det här är hur jag minns märkesdatorerna under 90-talet.

AST inget särskilt ryckte åt något håll. Hade både maskiner för företag och hemanvändare. Har för mig att dom blev lite kända för sina tidiga multimediadatorer.
IBM hade ryckte om sig att köra med speciallösningar som krånglade till det.
Compaq fick ju väldigt dåligt ryckte på 90-talets senare del, instabil hårdvara och dåliga återställningsskivor som de skickade ut ny varianter av hela tiden.
Det märke som jag kommer ihåg som var mest förknippat med prestanda var Gateway eftersom dom gjorde reklam för väldigt kraftfulla och dyra maskiner.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag kommer ihåg Gateway, var den här pudelboxen, reklam för burkarna i varenda PC tidning man läste, jag hade själv en Packard Bell P2 på den tiden, var krångligt med speciella recovery cd's med, efter man kört recovery programmet för att återställa datorn la den in så mycket skit på den enorma 6GB hårddisken så den blev typ halvfull, bara efter installationen.

Permalänk
Medlem

Pudelbox? Det var koskinns-fläckiga boxar ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

IBM hade många smarta lösningar.

T ex i många av deras desktop:s så kunde man lossa hela systemkortet med ett par plastflärpar o dra ut det, nätagget satt med kontakt direkt på moderkortet, nu kritiserar många hemma-skrots byggar detta, men kom ihåg att burken var för företag och enklare service är att föredra.

Precis som deras gamla ps/2 serie, diskar o kort o sånt satt med skruvar som man inte behövde verktyg för att lossa, det eller plastspakar som man fällde ner. Mycket praktiskt om man ville byta instick eller disk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Pyrotech = respect på den tiden. AST hade ungefär lika mycket status som en tops-tuss.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Köpte inte AST upp Victor och forsatte utvecklingen den vägen. Budget-datorer med ofta bara 1st ram-minnesplats. Integerat ram var också vanligt. Och skruvar på fel ställen så det var nästan omöjligt att skruva av mobot osv. på vissa modeller.

Tror jag stämmer.. Fast Victor bytte namn till Tandy Grid som sen blev uppköpte av AST.. far min jobbade där nämligen när dom låg i infra city väsby.. vet inte vilket år det var.. men var 90-tal.. så jag kan väl ha varit en 13-14år gammal at the time..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

ast var väl som vilken märkesdator som helst på den tiden..
dyr skit
Jag saknar INTE 90-tals märkesdatorer

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

återställningsskivor?
Sånt använder man inte till annat än underlägg till kaffekoppen

PS/2 krävde kunskap men kunde man dem var de härliga. samma sak med deskpro och mina favvoburkar Proliant 2500 och 3000

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

återställningsskivor?
Sånt använder man inte till annat än underlägg till kaffekoppen

PS/2 krävde kunskap men kunde man dem var de härliga. samma sak med deskpro och mina favvoburkar Proliant 2500 och 3000

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ett märke jag verkligen kommer ihåg för dess uselhet är Olivetti. Hade relativt mycket reklam, alltid med föregående års budgetmodeller av processorer, skärmar och cd-läsare till ett lite lägre pris.
Jag tyckte nästan lite synd om dem - "stackars tillverkare, ingen kan ju vilja köpa något utav dem".

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

De AST jag jobbade med på 90-talet hade Cyrix processorer i sig och grafikminnet lånades ifrån ram-minnet så spelprestandan var ju obefintlig.
Varma som as och långsamma så det hette duga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg när jag var mindre och dräglade över en katalog med AST datorer. Jag vill minnas att den grymmaste hade en Pentium 120MHz i datorn och kostade väl närmare 30k, det var åtminstonde pentium så visst fanns det annat än Cyrix processorer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har haft en hög med 486 baserade AST med ISA buss moderkort, separat grafik osv. Väldans stabila maskiner måste jag säga, har sett många på industrier osv.

Kommer tyvärr inte ihåg vad den modellen hette, den vart iaf mer tänkt för proffslösningar (icke hemmabruk alltså).

Har en AST med p100 som stått som router, även den hade riktig grafik även om den var integerad på moderkortet, fungerade även den mycket stabilt, hade nog 3 eller 4 pci slottar trotts desktopmodell.

Så allt från AST var inte billig skit men de sålde nog lite av varje. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

"Alla onda ting är tre, som Compaq, IBM och AST".

Hette det när jag var 15 i början på 90-talet ;).

Ännu mer sant nu med mobiloperatören TRE ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Min första pc-dator som jag köpte i början på 90-talet var just en AST Advantage med en 486dx2 66mhz processor med integrerat cirrus logic grafik krets 250mb hd 4mb ram (som senare uppgraderades till 12mb.

Tyckte att datorn var riktigt bra,ända tills jag skruvade upp den och skulle uppgradera minnet, och såg att det satt en Cyrix processor i den istället för en intel. Besvikelsen var total och kände mej lurad på datorköpet. (Det framgick aldrig vad det var för märke på cpu:n i den när jag köpte datorn).