Hur mycket låter 40db?

Permalänk

Hur mycket låter 40db?

Hade tänkt köpa ett 4850 men vill klocka de till max och de ska inte vara så bra med stockkylaren har jag hört, därför hade jag tänkt köpa ett Gigabyte radeon 4850 Zalman

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Läste att kortet låg på lite över 43db och de låter ju väldigt mycket i mina öron, 75 CM ifrån mätte de.

De borde gå att dra ner på RPM eller?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Det är en ej hörbar nivå så det ska nog inte va nåra problem.

Permalänk
Medlem

Ej hörbar nivå? Jag hör 20dB enkelt tbfh.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

funkar bra för att få en uppfattning

Edit: Clappen, hur har du mätt upp att det var 20dB då? Eller har du lysnat på en fläkt med örat intill som är specad till "20dB"?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnippaMazter
Det är en ej hörbar nivå så det ska nog inte va nåra problem.

Det är en ganska rejält hörbar nivå...

Om man har en GPU på 43db kan jag säga att det garranterat blir dej ljudligaste i din dator.

Under 17db är svårt att höra i en vanlig miljö, 20db är nämligen en fördubbling av det upplevda ljudtrycket.

Då kan ni spekulera hur högt 43db faktiskt är, nu sägs det att detta är 75cm ifrån och det är ju minsann ingen standard att mäta ljudvolym, man brukar alltid ange db värden på en meters håll.

Så de 43 är nog en hel del mindre men nog är det garranterat hörbart.

Chassi kommer att dämpa det mesta ljudet, och det har vi ingen fakta om heller, så det är svårt att uppskatta om det kommer att låta högt.

Men min gissning är att det hammnar i samma nivå com en vanlig chassifläckt @ 1m, och den stämmer in i ljudflåset ganska bra.

Permalänk
Avstängd

är inte ett kylskåp 20db? var länge sen jag läste om detta >.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

50 - 60 decibel är som en normal konversation ungefär.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
är inte ett kylskåp 20db? var länge sen jag läste om detta >.<

Det beror på kylskåpet....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Hade tänkt köpa ett 4850 men vill klocka de till max och de ska inte vara så bra med stockkylaren har jag hört, därför hade jag tänkt köpa ett Gigabyte radeon 4850 Zalman

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Läste att kortet låg på lite över 43db och de låter ju väldigt mycket i mina öron, 75 CM ifrån mätte de.

De borde gå att dra ner på RPM eller?

Höjer fläkten..... hör du?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Under 17db är svårt att höra i en vanlig miljö, 20db är nämligen en fördubbling av det upplevda ljudtrycket.

Dock är det så att tio decibel höjer den upplevda ljudvolymen, och inte 20 som du skrev, har en EQ hemma som har färdiga inställningar, så det har jag uppfattat + många andra med mig förstås

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Dock är det så att tio decibel höjer den upplevda ljudvolymen, och inte 20 som du skrev, har en EQ hemma som har färdiga inställningar, så det har jag uppfattat + många andra med mig förstås

Ehh, det är dock så att 3dB är en fördubbling, vilket skillnaden mellan 17 och 20 är...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Ehh, det är dock så att 3dB är en fördubbling, vilket skillnaden mellan 17 och 20 är...

Ja, men inte den av öronen upplevda ljudtrycksförändringen

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja, men inte den av öronen upplevda ljudtrycksförändringen

Stämmer, man hör först skillnaden när ljudet är ca 3 gånger "högre".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabeee
Stämmer, man hör först skillnaden när ljudet är ca 3 gånger "högre".

10 db e inte en 3 dubbling

+3 x2
+6 X4
+9 X8
+12 X16

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Det ni glömmer i er jag är den som har rätt diskussion är att frekvensen har väldigt stor inverkan på om ett ljud uppfattas störande / högre.

Som information
nybyggda lägenheter har oftast ljudkraven
40dba i badrum.
35dba kök.
30dba sovrum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Först, Låter som du har en otroligt dålig EQ hemma, +10-12db brukar vara skillnaden på en pot/frekqvens delare i stereo sammanhang, altså från utan förstärkning till full förstärkning i en gammal stereo. Nyare grejjor brukar ha lite mer men detta går inte att andvända utan att det bara låter "bas"/"diskant" tex.

Jag skrev lite missvisande, var ganska trötter när jag skrev det inlägget, visst är det skillnad på den hörbara och den faktiska ljudvolymen, och jag är kanske lite skadad då jag tidigare jobbat professionellt med audio/ljudsystem, för mej så förknippar jag ju hörbart med de egentliga Db.

Men jag står stenhårt fast vid mina övriga fakta, 17Db ÄR hörbart, 43 hela Decibel är rent av bedrövligt, tillochmed så bedrövligt att jag misstänker att den review som med instrument mätat detta har gjort fel i deras mätningar, sedan så mäter de med ett avstånd på 0.75 meter istället för standarden på 1m, detta förändrar ju hela testets relevans, för vad kan man jämföra emot som mätas på 1m då?

Enda ången man kan tänkas behöva göra en mätning så nära är när avlyssningsrummet inte är ljudtyst eller resonance dött så man måste mäta nära ljudkällan för att ens få en siffra att förknippa men det faktiska oförstärkta ljudet från ljudkällan men i detta fall så blir ju orelevancen ännu högre då oxå.

Som någon skrev så upplever ju örat olika frekvenser olika högt vid samma ljudtryck, men en chassi fläckt lär inte ha någon fördel om det inte bara är ett shhh ljud.

Men, 43Db skulle kunna jämföras med en lågmäld konversation ungefär och utan några speciellt vassa uttryck. @ 1m vill tiläggas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Först, Låter som du har en otroligt dålig EQ hemma, +10-12db brukar vara skillnaden på en pot/frekqvens delare i stereo sammanhang, altså från utan förstärkning till full förstärkning i en gammal stereo. Nyare grejjor brukar ha lite mer men detta går inte att andvända utan att det bara låter "bas"/"diskant" tex.

Ja, dålig får ju du stå för, men defacto så är det faktiskt så rent ljudtrycksmässigt iaf, du får gärna ha jobbat hur och som/med vad som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lättaste sättet att slippa oroa sig är att köpa ett headset som omsluter öronen, som mitt creative fatal1ty headset, man hör knappt något annat än spelet

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, dålig får ju du stå för, men defacto så är det faktiskt så rent ljudtrycksmässigt iaf, du får gärna ha jobbat hur och som/med vad som helst

A, visst defacto i din värld...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyxx
10 db e inte en 3 dubbling

+3 x2
+6 X4
+9 X8
+12 X16

Ojdå. Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Höjer fläkten..... hör du?

Måste tyvärr säga att jag inte förstår mig på din humor =(

Till alla er andra >>>> Tack.

Min dator susar redan från chassiefläktar o CPU fläkt, de kommer antagligen bara smälta in i suset.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D