Dödar torrent program hårddiskar?

Permalänk

Dödar torrent program hårddiskar?

Hört från flera håll att torrent program är inte bra för hårddiskar, stämmer detta? Om så, går det ställa in t.ex. uTorrent på något sätt så att den blir snällare mot diskarna?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

o sitta o ladda ner sliter ju självklart mer på disken, men det krävs nog en sju jäkla massa gb innan det skulle märkas

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Går inte att ställa in direkt.

En hårddisk kommer slitas oavsett, koppla ur den och använd den inte är mitt tips om du oroar dig för sånt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Men visst ska utorrent gå ställa in, har läst det någonstans!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jovisst går det att ställa in utorrent, men inte så det inte sliter på hårddisken. Då kan du skippa använda programmet lika gärna Om du vet att det går så använd sökfunktionen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Allt man använder har benägenhet att slitas.

Allra bäst är att stänga av allt och bära ner sakerna till källaren där dom kan vila sig tills framtidens arkeologer grävar fram sakerna om några tusen år i hopp om att det funkar.

Permalänk

Om du ökar disk cache i uTorrent slits inte disken ut lika fort.

Permalänk

Är det så även på nya versioner på uTorrent eller är detta fixat där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här måste vara en myt.

Ha diskar som är 5 år gamla minst och torrents har gått på den i stort sett dygnet runt. De håller än, utan problem.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwerty76

Ha diskar som är 5 år gamla minst och torrents har gått på den i stort sett dygnet runt. De håller än, utan problem.

Vad använder du för torrent klient då? uTorrent eller annan? Vilken version?

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle snarare sammanfatta det som FUD

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart sliter det på dina diskar att ladda ner/upp torrents från dem. En hårddisk är mekanisk, alltså slits den mer ju mer den används - så enkelt är det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwerty76

har med diskar som ligger på 3-5 år som står på dygnet runt, inte märkt något ting.. och efter den ålder brukar man ju byta=) om man nu inte fortsätter att köra på dem..

där emot har jag en bror som lyckats pajja en 6 månader gamal disk genom att fylla den med massa skit.. typ 3 kbit ledigt.. efter ett tag så dog den.. den han fick därefter hade han instängd i en "låda" utan kylning, den dog med efter ett tag.. så bra kylning och minst 15% ledigt och de håller jäkligt länge=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Fast då en hårddisk(mekanisk) har "stora" temperaturskillnader mellan avstängd och full aktivitet så är nog det ett bra mycket större problem än om den används konstant.

Sen har en del personer fått för sig att datorer/hårddiskar som är igång kan flyttas på utan problem(lite hård formulering men poängen är den samma)... En disk som håller på skriver/läser är ganska känslig för vibrationer/stötar, så det är nog mer eller mindre handhavandefel som gör att diskar som används mer eller mindre konstant får större "felprocent" än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uTorrent sliter inte mer på din hårddisk när du laddar ner t.ex en 100mb fil i programmet, jämfört med om du laddar ner filen "direkt" från någon sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Cashningen gör ju bara att den skrivs till lite mindre ofta, men som andra redan sagt allting slits alla detaljer i en dator om dessa används
Skall du ha kvar något som du är rädd om i dataväg, gör alltid backup på minsta två ställen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
uTorrent sliter inte mer på din hårddisk när du laddar ner t.ex en 100mb fil i programmet, jämfört med om du laddar ner filen "direkt" från någon sida.

BitTorrent fungerar ju så att man laddar ner massor av små bitar av filen, samtidigt som den också laddar upp massor av små bitar. De bitar man laddar ner/upp är dessutom slumpmässigt placerade. Så det blir en större påfrestning på hårddisken att använda BitTorrent än att ladda ner en fil direkt, då läsarmen måste arbeta mycket mer. Att öka cache-storleken gör att man kan ha mer data i primärminnet istället, så att hårddisken förhoppningsvis inte behöver arbeta lika mycket.

Men jo, jag skulle nog påstå att BitTorrent sliter mer på en hårddisk än "vanlig" nerladdning gör, p.g.a. skillnaden i hur data skrivs/läses. Däremot så tror jag inte att det gör någon större skillnad i praktiken, en hårddisk hinner nog för det mesta bli gammal och utbytt innan den slits ut. Och som vanligt, är man rädd om sin data så finns det bara tre sätt att skydda den: backup, backup samt backup.

Permalänk
Medlem

Klusterstorleken spelar roll, sätt den i närheten av storleken för pusselbitarna, om du fattar vad jag menar.

Fragmenteringsgraden spelar oxå roll. Defragga ofta och se till att ha > 25% ledigt.

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska försöka hålla lite perspektiv på det hela, visst är det så att det kan slita lite extra på hårddiskarna att köra ett torrentprogram, men hårddiskarna är designade för att användas och detta är ingenting utöver vanlig användning. Som alltid så ska man se till att ha backup på saker som är viktiga, hårddiskar har en tendens att gå sönder förr eller senare oavsett vad man använder dom till.

Kort sagt: Man behöver inte vara orolig för att hårddisken kommer att haverera för att man använder uTorrent eller något annat torrentprogram.

Permalänk
Medlem

har en 80 GB Maxtror disk som snurrat som download disk i 7 år.
Har inga problem och körde nyligen ett test som visade att disken mådde mycket bra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är Meganeoman som är TS, han blir hysterisk för mindre.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
har en 80 GB Maxtror disk som snurrat som download disk i 7 år.
Har inga problem och körde nyligen ett test som visade att disken mådde mycket bra.

Du måste ha världshistoriens långsammaste uppkoppling! Inte uppgraderat sen 7 år tillbaka? Jag fyllde upp 6.5 TB i min drobo på några månader

Jag byter ut mina diskar efter max tre år, oftast efter två år.

Permalänk

Glöm inte att klä in burken i folie då magnetfältsförändringar från bla solvindar etc skadar mer än "vanligt" användande av disken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När som helst kan det komma en kosmisk EMP som slår ut all elektronik på planeten. Klä in hela huset med ledande plåt, jorda ordentligt. Gonattinatti!

Permalänk

word!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer

Jo?
Eftersom man både läser och skriver.
Är det dåligt med seeds så att man laddat upp 20 gigabyte men bara laddat ner 100 megabyte så tror jag nog att det slits lite mer än om man laddat hem filen direkt.

Permalänk
Medlem

Men som Googles statistik visade på, hur mycket en disk har använts spelade minimal roll när det kommer till risk för krascher.

Permalänk

Glöm inte att slå på "Förallokera alla filer" i uTorrent. (Settings->Allmänt->Vid nedladdning->Förallokera alla filer)

Det gör att uTorrent avsätter så mycket hårddiskplats som filen kommer ta när den är nedladdad. Detta minska fragmenteringen och hjälper om man har ont om lagringsutrymme då man redan från början vet om filen inte kommer få plats. Sannolikt hjälper detta (minimalt) mot slitaget då mindre fragmentering gör att läshuvudet inte behöver hoppa så mycket fram och tillbaka.

Men diskar går sönder av så många olika saker så det är knappt lönt att försöka undvika det. En väl fungerande backup/spegling och nyköp av disk är enklaste lösningen.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Jag kom fram till att min hårddisk slets mer av utorrent när den gick sönder utan att ha sett den här tråden innan jag så jag tror det stämmer.
Då hadde jag igång datorn och lät den seeda väldigt mycket också, samt att jag laddar hem och raderar dagligen.

Visa signatur

M.G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ligzt
Du måste ha världshistoriens långsammaste uppkoppling! Inte uppgraderat sen 7 år tillbaka? Jag fyllde upp 6.5 TB i min drobo på några månader

Jag byter ut mina diskar efter max tre år, oftast efter två år.

så vart bort din soptunna, känns som det kan vara vart att bevaka den ;)!

Visa signatur

Citera för svar!