Permalänk
Medlem

Asus Beep Codes?

Hej!

Min dator vill inte starta.

Det började med att den helt plötsligt stängde av sig lite när som helst. Efter några gånger kom det ett "Overclocking failed"-meddelande när man startade men den startade ändå. Nu vill den inte starta över huvud taget. När man startar hörs ett långt och tre korta pip. Efter några sekunder hörs ytterliggare ett kort pip. Sedan hör man att hårddiskarna jobbar ett tag men efter någon minut dör datorn. Ingenting visas på skärmen. Några tips?

Moderkort: Asus P5K:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336459&view=links

Har inte lyckats hitta någon manual för just det morderkortet, 1 långt o 3 korta pip verkar betyda helt olika saker beroende på moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig 2 olika errors detta kan tyda på, lite beroende på villken sorts BIOS moderkortet har.

1. One Long and Three Short Beeps. Video (EGA) Display Circuitry.
Kolla efter så grafikkortet verkligen sitter HELT in i socklen eller sitter aningen på sné.

2. 1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure.
Testa systemet med en sticka åt gången och i olika slotts.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Okej,

nu har jag testat med både annat grafikkort och annat minne. Minnet gjorde ingen skillnad, grafikkortet gjorde så att jag faktiskt ser saker på skärmen, jag kommer nu ända ibland ända in i windows men sen stängs datorn av helt plötsligt. Har även provat med nytt nätagg men det gjorde ingen skillnad. Den stängs av snabbare om den nyligen varit igång så det känns som någon överhettningsgrej.

Minns även att det stod "Overclocking failed" någon gång innan problemen började.

Så nu är väl egentligen frågan, är det moderkortet eller cpu'n?

Permalänk
Medlem

Hinner du gå in i bios så kan du ju se om det är processorn.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hurdå? Jag hinner in där en liten stund.

Permalänk

Det är helt klart ett processor fel, troligtvis ligger din vcore alldeles för högt vilket resulterar i för höga temps. Om inte så är det nog clocken på processorn som ligger för högt vilket resulterar i crash.
Gå in i bios och återställ den, detta borde lösa ditt problem
Lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju nollställa BIOS

Permalänk
Medlem

Provade att reseta bios men det verkade inte göra någon skillnad. Dock tog jag loss processorfläkten och dammsög den och det gjorde susen! Nu funkar det.

Tack för hjälpen!

Permalänk

antagligen överhettning då XD
Jävla mkt damm du måste haft på fläkten

Visa signatur