Permalänk
Medlem

Bygga vattentank i plexi!!

Hej Hej!
Ska nu bygga en vattentank i plexiglas, den ska rymma en dränkbar pump som år ca 9*9*4cm stor och har nu införskaffat mig en 40*60*0,5cm stor plexiglas skiva och vill ha lite tips om vad man ska tänka på, te.x vilket lim man ska använda o.s.v.

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem

använd vanligt silikon, går alltid hem

Permalänk
Medlem

glassilikon är att föredra då detta är gjort för detta ändamål

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Såga inte plexit, dra ett snitt med mattkniv sen "knäcker" du av det.

Permalänk
Medlem

Kolla med glasmästaren vilket plexi du skall ta!!!!
Jag byggde en tank med nonameplexi och kylvattnet blev ca. 38 grader vilket gjorde att plexit böjde sig och spräckte fogarna som hade både 2 komponentslim och silicon.

Visa signatur

Stationär: Intel core i5 2500K, MSI Z68A-GD65(G3), 16 Gb ram, MSI GTX 560 Ti 448 cores 1280 Mb SLI, 120 Gb SSD, ca 7 Tb hd, Win 7 Pro x64
Bärbar: ACER 8943G Intel Core I5 430M, 8 Gb ram, Radeon HD5850 1 Gb, 60 Gb ssd + 500 Gb hd, Win 7 Pro x64
Platta: Huawei Mediapad 7", 1,2 Ghz dualcore, 8 Gb ram, 3G, Android 3.2

Permalänk
Medlem

fräd: det är ibland nästan omöjligt att göra, personligen har jag aldrig lyckats med det

Men han har rätt i att det är svårt att få raka rankter när man sågar, det går ju att använda någon typ av list men en 100% transparent tank äger det mesta.

(Ifall du vill följa fräds råd så kan du förmodligen be personalen på stället där du köper plexin att ta ut lämpliga bitar(underlättar ^^))

<EDIT>
Såg att du redan hade inhandlat skivan

Permalänk
Medlem

Som Tools10 sa, bygga egna vattentankar tycks vara mer eller mindre en omöjlighet, har flera kompisar som misslyckats och jag har nästan inte läst om en enda som har lyckats. visst många får klar sin tank och är jätte nöjd med efter nån månad eller två så är det läckage.

Vill inte vara pessimist utan endast förvarana dig.

Men självklart måste du juh testa
Ett tips om det inte skulle funka är att försöka hitta någon burk eller liknande som kan passa istället.

ps jag kör själv vattenkylt.

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

ääh trixet är att få alla kanter på plexit raka, spänn fast plexit med en rak träbit på ovansidan och justera så att du sågar med sticksågen mot plankan så att det blir helt rakt. Var också noggrann med att använda rätt sorts blad när du sågar ! är otroligt stor skillnad.

Det finns speciellt plexi-lim som du ska använda (obs härdar i ljus!)
Det har hög viskositet och använder kapiläreffekten för att tränga in i alla små glior för att få snygga transparanta fogar. Sen kan du behöva komplettera med silocon.

Försök använda dig av något lite dyrare möjligen härdat plexi, lättare att slipa, lättare att borra,såga och lättare att polera.

Permalänk
Medlem

killme413 kruxet med att få kanter att bli raka är vilket man föredrar utav fula och snygga kanter, det absolut snyggaste hade varit att på något sätt fästa plexi skivorna i varandra direkt utan silikon eller någonting som kan påverka utseendet.

Obs! Jag kan inte påstå att jag har prövat det plexi-limmet som du pratar om, kan vara värt att betänka när ni läser min text Obs!

1: Det enklaste sättet att få en tät plexi tank som håller, använd lister och sen täta med tex. silicon, jag skulle tippa på att den håller bäst och längst.
2: Sätta skivorna mot varandra med silicon och/eller lim, silicon kommer förmodligen att synas väldigt tydligt men ifall kanterna endå inte ska vara belysta eller i fokus så spelar det ju ingen roll.
3: Det går att smälta ihop plexi skivor, det kommer förmodligen att se lite konstigt ut och det är svårt att få det att hålla tätt men det blir ett fint resultat.

Det som däremot inte är lätt är att få tillräckligt bra ytor för att det ska bli tätt ifall du bara limmar.
killme413 det jag menar är inte att det skulle vara svårt att få raka bitar/raka kanter, utan att det alltid blir problem när man behöver slipa till kanterna för att dom ska passa ordentligt.
Det som du säger fungerar finfint om man har utrustningen men jag för en har valet mellan att såga med en dremmel, rakt men kanterna brukar få en viss lutning, eller att använda en icke eldriven såg där jag vet att kanterna inte blir perfekta.
Innan höll jag på med ett projekt att byta ut alla tangenter på mitt tangentbord mot plexi tangenter och då fick jag mig en ordentlig lektion att man inte får vara alltför kaxig när jag satt och försökte slipa ca. 200 plexi bitar(dubbla plexi lager), slutade med att jag fick ge upp.
Det är VÄLDIGT svårt att få plexi att passa perfekt.

Permalänk
Medlem

jag tror Bounty kanske är klar nu 2 år och 2 månader och 13 dagar senare. Vi kanske får se bilder:p