Vinn nätagg från Seasonic

Värdering av en commodore 128

Permalänk
Medlem

Värdering av en commodore 128

Har hittat min gamla commodore 128 i källaren och funderar på att sälja, den har orginalkartong och manualer medföljer. Har även en kassetstation och orginalkartong till den.

Vad kan det vara värt ungefär tycker ni?

Permalänk

Du borde få mer för den än för en normal 64:a.
Är det en 128D? Med inbyggd diskettläsare?

EDIT: Tror man kan få en 500 för en 64:a med orginalkartong.
128 tillverkades i mycket mindre exemplar samtidigt som den var ganska mycket mindre populär. Inte under 500 iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En boxad 128:a med diskdrive och datasette allt boxad gick för 609 kr på tradera för några dagar sen:
http://www.tradera.com/Commodore-128-auktion_90144625

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Det är ingen diskdrive på den, men när jag sökte på tradera och blocket så hittade jag inte över 5 st till försäljning, med det i åtanke så vill jag nog ha runt tusenlappen för den.

Permalänk
Medlem

Det kommer du nog tyvärr inte få. Dels så saknar du diskettstationen och dels så är det en "vanlig" 128 (Dvs. ingen 128D).

Skulle gissa att du kan få ~500:-. Kanske lite mer om du har tur, men 1000:- är nog att önska lite för mycket.

Permalänk
Medlem

Då får jag väl vänta ett par år till... finns gott om plats på hyllan, ser ingen anledning till att ge bort den.

Permalänk
Medlem

Det finns mängder av 128:or och priserna på Tradera är till och med överdrivna jämfört med många auktioner på Ebay.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Värt mer å behålla.. om ett par år ska min son få min gamla C64 med Discdrive (extern)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vilket skick är den?

Är det så att den fortfarande är vit i plasten och inte gulnat så finns det köpare.

Tyvärr så har ju plasten på dessa gamla datorer en benägenhet att bli gul med tiden. Min C128:a är rätt så gul fastän jag inte utsatt den för solljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Vilket skick är den?

Är det så att den fortfarande är vit i plasten och inte gulnat så finns det köpare.

Tyvärr så har ju plasten på dessa gamla datorer en benägenhet att bli gul med tiden. Min C128:a är rätt så gul fastän jag inte utsatt den för solljus.

räddning finns:

http://www.wired.com/gadgetlab/2009/03/retro-bright-wh/

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
räddning finns:

http://www.wired.com/gadgetlab/2009/03/retro-bright-wh/

Redigt intressant läsning! även om det inte var mycket så får man väl leta frma gula saker och få de vita

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Redigt intressant läsning! även om det inte var mycket så får man väl leta frma gula saker och få de vita

Här finns mer läsning, med bilder:

http://www.vintage-computer.com/vcforum/showthread.php?t=1436...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Kan ju komma med en shopping lista för dom som är intresserade

Väteperoxiden köper man på apoteket.. Dock så är den bara 3%. Räckte bra till det jag har testat med, dock så tar det ett tag. Starkare finns att köpa på färghandeln eller kanske hos frisören. Jag fick köpa 2 liter 17,5% på färghandeln utan konstiga blick. Fick dock fråga efter det, det var ingenting dom hade i butiken men det fanns i lagret..
Sen Vanish Oxy köper man på ICA/konsum..
Har du dom 2 grejerna så räcker det för att göra flytande retr0bright.
Om man vill ha gel varianten så måste man köpa förtjockningsmedel och glycerol, båda finns på apoteket.

Några exempel då..
Före

Och efter att tangenterna har fått ligga i 3% retr0bright i 2 dagar. Hade egentligen behövt köra lite till men resultatet var ändå fullt godkänt.

Sen köpte jag 17,5% väteperoxid... Då gick det lite snabbare.
På 2½-3 timmar med gel varianten:

Ja, jag kan alltså bara rekommendera det här mirakelmedlet
Men en sak.. Var försiktig! Väteperoxid är inte att leka med, se helst till att absolut inte få nåt på huden alls. Men om man skulle råka få nåt på sig så ska man spola så fort som bara går. Annars kan jag lova att man märker det några minuter senare. Man dör iofs inte men det är lite halv skrämmande

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Kan ju komma med en shopping lista för dom som är intresserade

Väteperoxiden köper man på apoteket.. Dock så är den bara 3%. Räckte bra till det jag har testat med, dock så tar det ett tag. Starkare finns att köpa på färghandeln eller kanske hos frisören. Jag fick köpa 2 liter 17,5% på färghandeln utan konstiga blick. Fick dock fråga efter det, det var ingenting dom hade i butiken men det fanns i lagret..
Sen Vanish Oxy köper man på ICA/konsum..
Har du dom 2 grejerna så räcker det för att göra flytande retr0bright.
Om man vill ha gel varianten så måste man köpa förtjockningsmedel och glycerol, båda finns på apoteket.

...

Ja, jag kan alltså bara rekommendera det här mirakelmedlet
Men en sak.. Var försiktig! Väteperoxid är inte att leka med, se helst till att absolut inte få nåt på huden alls. Men om man skulle råka få nåt på sig så ska man spola så fort som bara går. Annars kan jag lova att man märker det några minuter senare. Man dör iofs inte men det är lite halv skrämmande

Riktigt nice. Du borde skriva en separat forumpost om detta som sedan
någon admin kan klistra. Detta är det nog ganska många sweclockers som vill veta (Iaf i detta forumet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
Riktigt nice. Du borde skriva en separat forumpost om detta som sedan
någon admin kan klistra. Detta är det nog ganska många sweclockers som vill veta (Iaf i detta forumet)

Ja om det finns intresse så kan jag väl slänga ihop en liten guide på svenska Inte för att jag nu är nån expert på det här, men det borde kunna hjälpa till att komma igång iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skrubbade min C64-C härom månaden med Vim löst i lite vatten, det funkade fint till att få bort all skit och fräscha till den allmänt i alla fall. Av nån anledning så har den inte gulnat så värst även om den har en nästan 25 år på nacken.

De e klart, vill man ha den där sista fina lystern så är detta riktigt bra info.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag sitter på min C64a och jag kommer aldrig göra mig av med den Diskettstation och bandspelare

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
........ Dels så saknar du diskettstationen och dels så är det en "vanlig" 128 (Dvs. ingen 128D).

Skulle gissa att du kan få ~500:-. Kanske lite mer om du har tur, men 1000:- är nog att önska lite för mycket.

JAG vet inte vars du läste att han inte hade bandstationen men jag kan inte få det till nått annat en att han har den läs skälv om igen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kid-klf
Har hittat min gamla commodore 128 i källaren och funderar på att sälja, den har orginalkartong och manualer medföljer. Har även en kassetstation och orginalkartong till den.

Vad kan det vara värt ungefär tycker ni?

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
JAG vet inte vars du läste att han inte hade bandstationen men jag kan inte få det till nått annat en att han har den läs skälv om igen

Diskettstationen. Inte bandstationen/kassettstation.
128D har en inbyggd diskettstation. Vanlig 128 har ingen diskettstation utan det är ett tillbehör man får köpa till som på 64:an.

Visa signatur

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Diskettstationen. Inte bandstationen/kassettstation.
128D har en inbyggd diskettstation. Vanlig 128 har ingen diskettstation utan det är ett tillbehör man får köpa till som på 64:an.

ursäkta jag som tänkte fel , o ja jag vet skildnaden på C128 och c128D har skälv ägt en

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

snq, hur ska man blanda dom där 2 ingredienserna ?
Hur mycket av varje ?

Tack!

Visa signatur

386dx@25mhz, 8mb ram, windows 3.11, Philips monitor @800x600 60hz, 16bit färg.

Ett fartmonster, helt klart!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Har själv en A500 som är gul. Dock är min A1200 fortfarande lika vit som ny. Kanske ska testa detta på min A500.

C128 tror jag inte du får mycket för. Kanske runt en 500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Värt mer å behålla.. om ett par år ska min son få min gamla C64 med Discdrive (extern)

Så glad han ska bli..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripwire
snq, hur ska man blanda dom där 2 ingredienserna ?
Hur mycket av varje ?

Tack!

Har missat ditt inlägg men bättre sent än aldrig
Jag brukar ta ungefär en halv liter väteperoxid och så ca en 1/2 tesked oxy vanish.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samlat på gamla mynt. När det gäller dem så anses beläggningen som uppkommit genom årens gång som något positivt. Att rengöra mynten minskar deras värde.
Kanske gäller något liknande för datorer ?
Eller vill samlare att de ska se så nya ut som möjligt ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd

köpte en commodore 128d med manualer för 50 spänn på en loppis för några år sedan. fungerar utmärkt gör den ( åtminstone för ett par år sedan )

Personligen skulle jag aldrig ge mer än ngn kanske max 2 hundringar för dessa burkar fastän jag tillhör dem som nästan får en tår på kinden utav att se dessa. Vet inte hur många timmar jag har tillbringat framför min gamla c64 på 80 talet. Dock så anser jag inte att det finns ngt större ekonomiskt värde i dem. Det är mest nostalgi och tyvärr så varje gång man kopplar upp dem o spelar ngt så brukar det vara roligt i ca 5 till 10 minuter. Efter första load error så ger man nästan upp direkt.

Om nu ngn vill spela på c64 kan jag rekommendera att varva ett spel som heter Wizball. Det tar ca 2 till 4 timmar har jag för mig o man spelar med fördel 2 stycken samtidigt. Det är riktigt fint o grafiken är fullkomligt lysande för sin tid samt ljudet som ger en kårar längs ryggraden på bonusbanorna. Prova det för en riktig nostalgi kick.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fson
Så glad han ska bli..

Det sket sig redan nu, har tog min laptop.. spelar GTA:SA som knappast fungerar på en C64

Han är 4år.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det sket sig redan nu, har tog min laptop.. spelar GTA:SA som knappast fungerar på en C64

Han är 4år.

Du får visa honom Spy Hunter så är han fast sen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Har samlat på gamla mynt. När det gäller dem så anses beläggningen som uppkommit genom årens gång som något positivt. Att rengöra mynten minskar deras värde.
Kanske gäller något liknande för datorer ?
Eller vill samlare att de ska se så nya ut som möjligt ?

Positivt och positivt. Det allra positivaste är ju mynt utan beläggning alls. S.k. ocirkulerade mynt.
Vad gäller elektronik så är det inte samma sak tror jag. Även en oanvänd dator blir gul och ful efter 20-25 år. Det viktigaste för samlare är att det är komplett ner till garantibrev och förpackning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du får visa honom Spy Hunter så är han fast sen.

Hey, det är nog det enda spelet jag hade som original.. måste gräva fram hela härligheten och testa om det fungerar igen

Visa signatur

ATI TALIBAN.