Permalänk
Medlem

netbook vs tablet?

Hmm.
Från början ville jag bara ha en bra laptop, sen fick jag tipset och introducerades till världens av tablets, perfekt tyckte jag tills jag stötte på netbooks...

Detta är vad jag vill helst ha:

-Lång batteritid (min 5h)
-Bra hållbarhet (jag är en klant)
-Möjlighet att koppla till dvd-spelare/annan extern utrustning
-Maskin som är relativt tyst som jag kan ha på lektioner/möten (tillräckligt tyst i rum a ca 40kvm utan det stör andra medan de talar/läser)
-Möjlighet till mer än 1GB minne (2-4GB)
-Windows miljö, vill gärna ha dit win7.
-Bra wlan(a/b/g/n), (gärna 10/100/1000), gärna 3G
-Blåtand
- Så lågt pris möjligt
-Inte mindre än 10" men inte mer än max 13"
-------------

Användningsområde:

Allround maskin men främst för anteckningar, surf, kommunikation.
Kanske för minimal underhållning med film, musik och tidsfördrivande spel men inget krävande.
Programvaror såsom: diverse IM, Office, foobar, brännarprogram, browser (något "lätt"), synchprogram för mobil, konferens program, bildredigeringsprogram (kanske adobe produkt).

Behovet är primärt i syftet att jag finner handdatorer bökiga, vanliga laptops för stora och obehändiga samt att smartphone är än så länge inte tillräckliga.
Önskan av en tablet i frågan var att med tablet har jag möjlighet att kunna ersätta papper och penna i fall där jag behöver anteckna "fritt" med bilder etc.

Priset då?
Priset har att göra med behovet, det vill säga, kan vara oväsentligt men kan också vara viktigt, helt beroende på vad som finns för alternativ.
Nedan ska jag presentera de maskinerna som jag sett har delvis eller alla dessa funktioner jag vill ha men varför de känns tvivelaktiga till köp.
Kommer inte skriva dit vad som är bra med dem, bara det som inte passade.

Samsungs Nc10
-Wlan, visar sig på flera håll att den inte alltid klarar av en rad krypteringar, kan krävas att uppgraderas med något alternativ nätverkskort eller extern nätverk.
-Minnet: enligt Samsungs support, uppgraderar man förloras garantin....
..samma gäller med att byta nätverkskort, alltså, vill man ha garantin så får man leva med 1Gb minne och extern nätverkskort (vid behov)
-Ej tablet
-Samsung verkar inte erbjuda några som helst modifieringar vid köp

Lenovo X200
Egentligen är väldigt lite som talar emot denna maskin utan det är priset,
priset avskräcker en aning. 25k känns saftigt
-Har hört lite om maskinen egentligen
-Ljudnivån?
-Värme?
-tablets brukar ha lite sämre tålighet än många andra maskiner, men som nämnt ovan, verkade det finnas lite information om hur tålig det egentligen är.

Lenovo x60-serie
-ingen optisk enhet, vilket är ok, men 3usb portar...kanske man inte ska begära för mycket ändå av en ultra portabel?
-batteritid

Hp-tablets x200/tx25-seriena

-Tåligheten. Hört runt lite med olika service verkstad och vid en stor butikskedja fick jag till och med tipset att teckna extra försäkring...
-Fick lite för mycket bling bling känsla
-Batteritiderna: har hört att HP-maskinernas batteri standard inte alltid är det bästa...
-Hetta och ljud: många HP maskiner är AMD-maskiner och tenderar att bli varma, därav att fläktarna blir lite noisy...

Asus-EEpC-serierna

-inga tablets fastän Asus utlovade en tablet nu under våren....
-Visat sig att flera som jag känner som har eller har haft Eeepc, haft så småningom problem med att maskinerna rätt slätt dör. Hårdvarorna verkar inte hålla, inte ens för de som ändå varit aktsamma med maskinen.

Fujitsu
-har allmänt dålig erfarenhet av deras maskiner

Dell xt
-batteritid?
-----------

Apple
-jag vill köra windows och det ska la väl gå på Mac men...

----------
I överlag:
Netbooks ger batteri mm och har en rad valmöjligheter att välja bland för relativt låga priser. Men de har som sagt vissa andra begränsningar.

Tablets kan ha likande bra saker som netbooks men priset brukar åka upp en aning, speciellt om vi talar om hållbarhet.

-----------

Så visst har jag haft lite koll men jag behöver gärna en maskin snarast (inte så mycket senare än slutet av Maj) och helst under 15k utan att kompromissa mina önskemål för mycket.
Jag vet inte längre hur jag ska överväga valet heller.
Om det enda jag kan ha och absolut bästa jag kan ha är just lenovo x200, so be it, men kan jag ha något liknande för aningen billigare pris är det önskvärt.

Välkomna med frågor och tacksam för hjälp.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 front+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans[B]|Currently LF new pc.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en HP2140 (http://www.dustinhome.se/pd_5010247470.aspx < Kampanj på Dustin) Den är gjord för att tåla det mesta, har ett aluminum chassi, stort tangentbord och en skärm på 10.1 tum. Recensioner:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4796
http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-mini-2140.aspx

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag skulle rekommendera en HP2140 (http://www.dustinhome.se/pd_5010247470.aspx < Kampanj på Dustin) Den är gjord för att tåla det mesta, har ett aluminum chassi, stort tangentbord och en skärm på 10.1 tum. Recensioner:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4796
http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-mini-2140.aspx

Tack för tipset en dess batteri tid verkar värdelös. Battertid, kanske borde nämt detta i frfrågan: är det enda jag känner jag inte vill kompromissa på, minst 5h+ eller inte alls.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 front+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans[B]|Currently LF new pc.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger både en Lenovo X200 tablet och en vanlig X61:a så jag kan svara på dina frågor om dom. Rent allmänt är thinkpads kända för sina finfina tangentbord och bra kvalitet, baksidan av myntet är en rejält tilltagen prislapp. X200 tablet är mycket tyst och sval (mest pga bra värmeavledningssystem och propp med låg TDP) och har jättefin kvalitet. Tappade ner min x200t rakt ner i golvet med laddaren i, den landade på själva kontakten men klarade sig (efter lite justering) helskinnad. Det som man ska undersöka ordentligt vid köp av tablet är gångjärnsmekanismen som har en annan konstruktion än på vanliga laptops men jag har inga problem med min x200t med detta och har inte läst om några problem heller (lenovo hävdar att den är provad med 40.000 öppningar/stängningar).

X6-serien är också ett bra val, kan du hitta en sån som tablet till ett rimligt pris så kan det vara ett bra val, den finns dock enbart som begagnad om inte nån enstaka butik har några exemplar kvar. Finns också med 1400x1050 i upplösningen vilket är toppen på en tablet (x200t finns bara med 1280x800). X61 (precis som de flesta Thinkpads och laptops i allmänhet) med 3 USB precis som du säger, behöver du fler får du satsa på en usb-hubb. En "vanlig" (dvs icke tablet) X61/X61s är ett bra val också om du inte behöver tablet-läget, dom är betydligt vanligare och ibland går det att fynda dessa på tex tradera el blocket.

Permalänk
Medlem

Finns ju även en dock till thinkpad x6X och x200 serien, den ger 4extra USB portar + andra kontakter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hittade det här idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=255059
kändes lite som ett hån (priset) med tanke att det blir, om man går efter det där, inte mycket dyrare än lenovos x200..

Och tack för svaren. Ingen som har några bra tips/kommentarer för lite lägre prisklasser utan att batteritiden/ljud kompromissas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att du borde satsa på en netbook, dessa kostar ca 5000 SEK, du kan alltså köpa 4 st netbooks till kostnaden av en X200. En X200 må vara bättre byggd och ha bättre prestanda men om du inte har behov utav denna prestanda utan bara vill surfa/anteckna så skulle jag personligen satsa på en netbook.

Finns 3 st netbooks som lever upp till dina batterikrav som standard:
Samsung NC10
Samsung N120
Asus 1000HE

Enda nackdelen med en netbook är att du bör ha en annan stationär dator hemma som du arbetar med under vanliga omständigheter, eller iaf en extern skärm, den låga upplösning blir jobbig ifall du sitter med flera dokument och vill vara produktiv.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dengo
Hittade det här idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=255059
kändes lite som ett hån (priset) med tanke att det blir, om man går efter det där, inte mycket dyrare än lenovos x200..

Och tack för svaren. Ingen som har några bra tips/kommentarer för lite lägre prisklasser utan att batteritiden/ljud kompromissas?

X61t har utgått från de flesta butikers sortimentet och priset, 21k, är i överkant då det var standardpriset innan den utgick. Vill minnas att flera nätbutiker dessutom reade ut den veckorna innan. Sök efter X61s, som också är en modell som utgått, så ser du att den i dag går på drygt 23k. Strax innan den utgick låg priset på runt 7k.

Permalänk
Medlem

Köpte en HP TX2690 För 4300kr Någon Månad sedan Funkar skitbra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1