Permalänk
Medlem

Kork i whiskey-flaska, hjälp!

Det är så att jag nu råkade bryta av korken på min laphroaig-flaska som är 3/4 full. Jag försökte att dra upp den med en korkskruv men den sitter så löst att den glider neråt. Om jag trycker ner korken i flaskan kommer whiskeyn isf att bli förstörd, dvs om jag inte tappar upp den på en annan flaska utan låter den stå med den halva korken flytandes i spriten?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Om den sitter så pass löst kanske du kan suga upp och ut den?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Korkat förslag (?): Tryck ner korken, tappa upp spriten i en annan flaska, försök få ut korken (tunnt grillspett?) och sen häller du tillbaka innehållet och förseglar med ny kork.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

att slå upp whiskeyn på annan flaska har slagit mig med, dock tror jag inte man får upp kork-stumpen hur man än bär sig åt (eller finnes erfarenhet inom området?). Det känns lite segt att inte ha whiskeyn i sin egna flaska men det känns som det närmaste allternativet just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Töm över whiskeyn i nåt annat, sen trycker du ner korken. Efter det trycker du ner en plastpåse, såtillvida att du kan få korken att lägga sig "i" påsen.
Det hela är fruktansvärt lätt när man kommer på det.

Hittade en ganska pedagogisk video som talar om hur man gör

http://www.youtube.com/watch?v=NLMH0NrdfNE&NR=1

Världen är full av partytrick som man faktiskt kan ha nytta av

Permalänk
Medlem

Ha, där ser man! ser ut som att jag får ge det där ett försök imorron!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan också göra som man gör med riktigt gammalt portvin. Värm en tunn remsa av halsen med en gasbrännare med riktigt tunn stråle, fukta en servettkant och dra runt hals. *Krack* så har den spruckit och halsen är bara att lyfta av. Egentligen ska man använda en speciell tång som man glödgar och nyper åt med. Men gasbrännare funkar med lite övning.

Förhoppningsvis antänds inte whiskey-ångorna.

Permalänk
Medlem

hah ^^

iaf fick jag ur korken med plastpåse-tekniken beskriven i videolänken över och lyckades rädda min fina whiskey och flaskan

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewli
Töm över whiskeyn i nåt annat, sen trycker du ner korken. Efter det trycker du ner en plastpåse, såtillvida att du kan få korken att lägga sig "i" påsen.
Det hela är fruktansvärt lätt när man kommer på det.

Hittade en ganska pedagogisk video som talar om hur man gör

http://www.youtube.com/watch?v=NLMH0NrdfNE&NR=1

Världen är full av partytrick som man faktiskt kan ha nytta av

Tänkte skrivit de samma fast med en tunn handduk.. imponerar på den del folk på fester

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det skrivits, men om nu korken sitter så pass löst...

Böj en synål av lite grövre kalibern och för in den i korkeni en cirkulär rörelse (så att trycket hamnar på flaskans hals och inte rakt neråt). På så sätt krokar du i korken o bör även kunna dra upp den försiktigt

Permalänk
Medlem

Låt kork jäkeln åka ner,när den väll ligger bland spriten dra fram en sil och en bunke för att samla spriten i sen håll flaskan en 90graders vinkel häl ner sila,fånga spriten...

MIn jäkliga ludiga beskrivining hjälper nog inte,men det är förfan inge rocket science....

Hur gammal kan den vara 10-12 år wow liksom 500-600kr..

Don't get me wrong försöker inte vara ett asshole..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Bjöd över några vänner, slå ner korken och töm flaskan.

Permalänk
Medlem

3 inlägg med tips om hur man gör efter att han skrivit att han fick ur korken.

Läser ni överhuvudtaget inläggen?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10