felmeddelande - ActionScript 3.0 CS4

Permalänk

felmeddelande - ActionScript 3.0 CS4

Jag håller på att skapa en mycket enkel hemsida (övning) i Flash och jag har fått ett felmeddelande som jag behöver lite hjälp med.

TypeError: Error #1009: Det går inte att få åtkomst till en egenskap eller metod för objektreferensen null.
at test_fla::MainTimeline/frame1()[test_fla.MainTimeline::frame1:15]

Permalänk
Medlem

Du har inte instansierat objektet.
Vilket objekt? Inte 17 vet jag, posta lite källkod så man kan hjälpa till...

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

här är min kod:

historia_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,historia);
function historia(e:MouseEvent):void
{
trace("knappen är tryckt");
gotoAndPlay(51);
}

shop_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,shop);
function shop(e:MouseEvent):void
{
gotoAndStop(21);
}

kjol_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,kjol);
function kjol(e:MouseEvent):void
{
gotoAndStop(25);
}

tshirt_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,tshirt);
function tshirt(e:MouseEvent):void
{
gotoAndStop(30);
}

shorts_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,shorts);
function shorts(e:MouseEvent):void
{
gotoAndStop(35);
}

Jag håller på att skapa en liten hemsida där jag på huvudsidan har en länk/knapp till företagets historia och en knapp som går till själva shopen. historia_btn och shop_btn fungerar fint... I shopen har jag små bilder med en osynlig knapp bakom (kjol_btn, tshirt_btn och shorts_btn), när använder trycker på en av dessa så ska det komma upp en större bild utav det valda plagget. Och det är dessa knappar som inte fungerar..

Jag har felsökt en del under em och har kommit fram till att ingen av dessa fungerar som de ska. Samma felmeddelande visas... jag har också testat att göra nya knappar som är likadana men även vanliga enkla knappar. Med samma felaktiga resultat... och jag har givetvis kontrollerat att jag döpt knapparna till samma sak som jag skrivit i koden.

Jag har också prövat att lägga knapparnas kod innan historia_btn och shop_btn. Men då slutar även dessa knappar att fungera... är tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk

Problemet är löst