Permalänk
Medlem

Färger i webläsare

Tidigare använde jag mig av Firefox 2 (kan varit 3? det näst nyaste) och även color management plug in till det. Nu använder jag firefox 3.5, som tydligen har color management från start.

Testade idag att spara två kopior av samma bild. Ena sparade jag för web (i CS4), alltså sRGB, andra sparade jag bara vanligt.

För mig ser de dock olika ut. Den som är sparad för web är varmare (mer rödaktig, brasan har samma temp haha)

Bild 1 (sparad normalt) - http://pici.se/pictures/cYaylYkDE.jpg

Bild 2 (sparad för web) - http://pici.se/pictures/RvnWZNsnD.jpg

Såhär ser det ut för mig - http://img183.imageshack.us/img183/8746/print2a.jpg

Varför? Har en polare som inte ser någon skillnad på dem, tror han använder Safari.

Permalänk
Medlem

jag kör senaste FF och ser ingen som helst skillnad på bilderna

Permalänk
Medlem

både 1 och 2 ser ut som den högra för mig. FF 3.5.3

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Samma för mig, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Skumt. Får installer om Firefox och testa.

Permalänk
Medlem

Ser en markant skillnad i explorer

Permalänk
Medlem

Jo, men explorer har alltid varit steget efter. Vet att Safari var den första med detta stöd. Hursomhelst, testar att installera om strax, och kollar om jag ser någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Chrome 3 och jag ser en skillnad!

windows 7 RC 64bit

Permalänk
Medlem

Installerade om, firefox 3.5.3, fortfarande samma problem.

Permalänk

Ser stor skillnad på bild 1 och 2 i explorer 8 iaf

Permalänk
Medlem

ser liten skillnad på dem i FF 3.5.3

Permalänk
Medlem

Det är FF 3.5.1 som har problem med färgerna. Står i changelog.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Har du calibrerat din skärm

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Vanligt problem.
Färgprofilen är inte inbakad i en vanlig jpeg vilket oftast resulterar i en underexponerad bild när man tittar på den med en webläsare (problemet kan fixas med plugins i exempelvis ff, men det är ju inet alla som gör).
När man skapar för webb bakas förprofilen in och bilden blir som du hade den i ps när du tittar på den med din webbläsare

En kalibrering löser inte alls problemet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vanligt problem.
Färgprofilen är inte inbakad i en vanlig jpeg vilket oftast resulterar i en underexponerad bild när man tittar på den med en webläsare (problemet kan fixas med plugins i exempelvis ff, men det är ju inet alla som gör).
När man skapar för webb bakas förprofilen in och bilden blir som du hade den i ps när du tittar på den med din webbläsare

En kalibrering löser inte alls problemet

Underexponerad? Problemet är att vissa webbläsare inte respekterar färgprofilen som är inbakad i bilden och använder sRGB istället, vilket gör att färgerna ser annorlunda ut. Dessutom var det inte om varför de ser annorlunda ut, utan varför de gör det trots att han använder Firefox 3.5, som ska ha stöd för det.

Använder Safari och jag ser ingen skillnad på dem två.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

Jag ser stor skillnad i FF 3.5.3

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Jag ser skillnad på dem i både Safari och Firefox i Mac OS X.

Permalänk
Medlem

I firefox senaste ingen skillnad alls

Chrome senaste. den andra bilden har starkare färger

Iexplorer8. den andra bilden har starkare färger.

Win 7 Ultimate x64

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Men om han har en kalibrerat skärm, och jag har det på min... e.g. samma webbläsare osv... så borde vi i princip kunna se samma färger vid JPEG.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Underexponerad? Problemet är att vissa webbläsare inte respekterar färgprofilen som är inbakad i bilden och använder sRGB istället, vilket gör att färgerna ser annorlunda ut. Dessutom var det inte om varför de ser annorlunda ut, utan varför de gör det trots att han använder Firefox 3.5, som ska ha stöd för det.

Använder Safari och jag ser ingen skillnad på dem två.

För mig blir de underexponerade samt blir färgerna annorlunda

Permalänk

Den första är mer blå det grå ser gråblått ut än bild 2

föredrar bild 2 ser mer naturlig ut än bild 1

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Samma med Opera 10.00 build 1750. Senare bilden är intensivare i färgåtergivningen.

Permalänk
Medlem

Ser också skillnad, Explorer 8, Bild nr 2 har mer naturliga färger.

Windows 7 64bit

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

FF 3.5.3, ser tydlig skillnad på bilderna.

Win xp.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Vad har du för färgprofil i din kamera, är den inställd på sRGB eller AdobeRGB?

Om du fotar i AdobeRGB och sparar bilden i cs4 (efter bearbetning) kvarstår bildens färgprofil som AdobeRGB. De flesta webläsare tolkar inte AdobeRGB på korrekt sätt, vilket medför i att färgerna blir mer gråa. Men det går att göra om AdobeRGB till sRGB i cs4 genom att "save for Web" eller genom att använda "convert to profile" och välja sRGB, och därefter spara bilden som vanligt...

Permalänk

FF 3.5.3
Windows 7, RTM X64

Jag ser skillnad på bild 1 och 2

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Använder Firefox och ser ingen skillnad mellan bilderna, när jag testade i IE så var det massiv skillnad.

Ingen som håller på med foton eller dylikt ska använda IE.

Permalänk
Medlem

Skillnad på bilderna både i Safari och FF under mac osx.

Permalänk

Jag använder opera 10.0 och jag ser också en skillnad mellan bild 1 & 2

Permalänk
Medlem

Skriv
about:config
i addressfältet

sätt
gfx.color_management.mode till 1

starta om firefox och de är lika.

Måste slå på att den ska läsa färgprofiler, annars kommer den tolka adobe rgb bilder fel. save for web sparar i srgb.

Edit: Förutsatt att du inte har en skärm som kan visa alla adobergb färger korrekt, då behöver du inte ändra något

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro