Fundering om A-Kasse avgift

Permalänk
Medlem

Fundering om A-Kasse avgift

Om du tex går på praktik genom af och har a-kassa så betalar du 150kr per månad. Om du tar några övertidstimmar i månade för att dryga ut kassan med några extra hundralappar så höjs avgiften till 450.

I min sambos fall så tjänade hon 250kr efter skatt. Men eftersom a-kassan höjdes så gick hon -200 på att jobba ?

Hur kan det fungera såhär, vad tänkte man när man satte reglerna ?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Man tänkte inte alls.
Du får ha i beaktande att dessa regler sätts av människor som oftast tjänar över 25 000 i månaden och som aldrig varit arbetslösa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man tänkte inte alls.
Du får ha i beaktande att dessa regler sätts av människor som oftast tjänar över 25 000 i månaden och som aldrig varit arbetslösa.

Och som högst troligen aldrig kommer vara arbetslösa eftersom de sitter där de sitter och oavsett om de gör fel eller inte vågar ingen erkänna det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Möjligt att det är så... Jag kan till viss del förstå höjda avgifter och sänkta ersättningar för att få ihop kalkylerna... Men detta är ju bara så konstigt ;P

Jag själv har aldrig varit arbetslös så har inga direkta erfarenheter av varken a-kassan eller af.. Men jag får väll vara glad för det verkar det som

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Grundproblemet är väl att man måste arbeta extra om man kan när man praktiserar. Alltså tvingas man göra något som resulterar i att man får mindre pengar.

Hade det inte varit för detta så hade jag inte tyckt det varit något större problem, fenomenet att man kan hamna i olika grupper med olika regler är inte unikt. Och ibland så kan det vara lönsammare att göra mindre för att hamna i en annan grupp.
Nu minns jag inte reglerna, men det var något liknande med csn att man ej skulle arbeta för mycket.

Iaf det som är dåligt med det som tråden handlar om är att man måste välja arbeta och få mindre pengar, nu handlar det dock oftast inte om så mycket pengar. (eftersom man oftast får betalt för arbetet, där väl en liten del även går till pension m.m)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Grundproblemet är väl att man måste arbeta extra om man kan när man praktiserar. Alltså tvingas man göra något som resulterar i att man får mindre pengar.

Hade det inte varit för detta så hade jag inte tyckt det varit något större problem, fenomenet att man kan hamna i olika grupper med olika regler är inte unikt. Och ibland så kan det vara lönsammare att göra mindre för att hamna i en annan grupp.
Nu minns jag inte reglerna, men det var något liknande med csn att man ej skulle arbeta för mycket.

Iaf det som är dåligt med det som tråden handlar om är att man måste välja arbeta och få mindre pengar, nu handlar det dock oftast inte om så mycket pengar. (eftersom man oftast får betalt för arbetet, där väl en liten del även går till pension m.m)

Fast även a-kassan är ju pensionsgrundande till viss del så egentligen förlorar man på att bara hoppa in ibland ifall man går på a-kassa. Likaså ifall man får en deltidstjänst så kan man förlora pengar eftersom det sänker ens ersättning.

Sen har vi en sak (med IF metall iallafall) där man riskerar att helt förlora sin ersättning ifall man flera gånger hoppar in på samma företag. Alltså har kortare anställning vid produktionstoppar. Och det är för att motarbeta bemanningsföretag som korttidsanställer folk. Bra tanke, dåligt genomfört.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if