Router: Netgear WNDR3700 vs Linksys WRT320N

Permalänk
Medlem

Router: Netgear WNDR3700 vs Linksys WRT320N

Hej SweC,

Jag får mitt Telia-internet nu på fredag och tänkte skaffa mig en vettig router att dela ut det med i hemmet.

Saker som ska kopplas in:
-Stationär dator (Kabel)
-Laptop (WLAN)
-HTPC (WLAN) ska streama Spotify
-TViX (Kabel men ska kolla på WLAN-lösning) ska isf streama 1080p

Krav:
-Gigabit-nätverk
-300Mbps N-draft
-4 portar
-Stabil

Jag har spanat in två kandidater som båda är nedsatta i pris på Komplett just nu.

Netgear WNDR3700 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731 )
Linksys WRT320N ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432630 )

Jag har läst recensioner lite här och var samt omdömena på Prisjakt men kommer inte fram till någon vinnare.

Tar gärna emot tips och synpunkter, ge gärna för- och nackdelar med den router du själv kör med om den uppfyller mina krav

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut en WRT320N på posten efter jobbet. Kan återkomma senare när jag har bildat mig någon närmare uppfattning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Ska hämta ut en WRT320N på posten efter jobbet. Kan återkomma senare när jag har bildat mig någon närmare uppfattning.

Väntar med spänning! Om inte annat så är den jävligt fin att titta på också, nästan så att den kan få stå i TV-möbeln

Permalänk
Medlem

Netgear WNDR3700 är mycket kraftfullare.

Ett exempel:
(Överföring mellan wan och lan åt båda hållen samtidigt)

Netgear WNDR3700 = 473,8 Mbit
Linksys WRT320N = 159 Mbit

Linksysen klarar alltså inte ens 100 Mbit åt båda hållen samtidigt till internet.

Trådlösa prestandan skiljer inte lika mycket, WNDR3700 är snabbare med G och N vid 2,4 GHz och WRT320N är snabbare med G och N vid 5 GHz

Källa: smallnetbuilder

Sen finns det säkert andra för och nackdelar med båda men det beror mer vad man själv gillar eller behöver, tex gränssnitt, moddning/utbyte av firmware, pris osv.

Permalänk
Medlem

Jag har en WRT320N och är jättenöjd med den än så länge, även om jag inte riktigt testkört den så hårt. Kör med standard-firmwaren från linksys då DD-WRT fortfarande har ett par buggar som gör att jag inte vill använda det än.

Laddar mellan stationära och bärbara med ca 15mb/s vilket är ungefär 120mbit vilket jag är jättenöjd med. Kör då på 5ghz-bandet.

Prisvärd och snygg dessutom

Permalänk
Avstängd

WNDR3700 kan få så hög hastighet, om du kör flera uppkopplingar samtidigt. Annars får du inte så hög hastighet.

Permalänk
Medlem

Beställde en Linksys WRT320N i natt från Komplett, hoppades på att få den idag men icke på måndag blir det att dra kablar och njuta av nätverk till mediaspelaren osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
WNDR3700 kan få så hög hastighet, om du kör flera uppkopplingar samtidigt. Annars får du inte så hög hastighet.

Nu är det inte så vetenskapligt men om jag bara testade LAN-LAN med iperf så får jag ca 450Mb/s på en koppling. Det stämmer väl på ett ungefär med vad de hade fått på smallnetworkbuilder.

För övrigt så är jag ganska nöjd med WNDR3700, den har varit stabil under den korta tid jag har haft den (2-3v). Har inte testat den så hårt annars men när jag drog ner några torrents som alla hade kring +4k seeders/leechers så gick prestandan ner en del när det var fler än ca 6 st samtidiga nerladdningar (de låg då kring 500-900KB/s st). Upp till 4-5 samtidigt så låg var och en på ca 1.5-2MB/s. Har inte testat olika inställningar eller pillat runt något, bara en observation jag gjorde just då.

Nu väntar jag bara på att DD-wrt ska bli kompatibelt med den här routern