Backupprogram till extern hårddisk, Mac & PC

Permalänk
Medlem

Backupprogram till extern hårddisk, Mac & PC

Köpte precis en extern Western Digital USB-hårddisk på 1,5TB. Jag arbetar mellan OS X och Windows Vista 64 och vill gärna kunna köra backup på båda mina platformer till denna hårddisk. Macen har installerat Paragon så den klarar av att läsa och skriva till NTFS, därför tror jag att jag ska omformatera hårddisken till just NTFS.

Finns det några bra backupprogram för mitt ändamål? Jag vill enkelt kunna göra backup på ändrade filer på ett strukturerat och lätttillgängligt sätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Image- eller filbackup?

Heh? Jag är inte alls insatt inom backup så jag skulle gärna vilja ha en förklaring

Permalänk

Mitt tips vore att du tar en närmare titt på:
http://directorysync.sourceforge.net/
Det är open source och finns till både Windows och OS X.

Där kan du enkelt ställa in att programmet t.ex. ska jämföra alla filer i en viss mapp på datorn med innehållet i en mapp på din externa hårddisk, och sedan kopiera över alla nya filer och ersätta äldre filer med en senare version samt ta bort de filer som inte finns kvar längre.
Kort och gott, du kan ställa in programmet att synkronisera innehållet mellan två, eller flera, mappar efter hur det passar dig!
Enligt mig är DirSync Pro ett mycket lättanvänt och oerhört praktiskt program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Rage
Mitt tips vore att du tar en närmare titt på:
http://directorysync.sourceforge.net/
Det är open source och finns till både Windows och OS X.

Där kan du enkelt ställa in att programmet t.ex. ska jämföra alla filer i en viss mapp på datorn med innehållet i en mapp på din externa hårddisk, och sedan kopiera över alla nya filer och ersätta äldre filer med en senare version samt ta bort de filer som inte finns kvar längre.
Kort och gott, du kan ställa in programmet att synkronisera innehållet mellan två, eller flera, mappar efter hur det passar dig!
Enligt mig är DirSync Pro ett mycket lättanvänt och oerhört praktiskt program.

Tack för tipset! Ska absolut ta en närmare titt. Säkert en väldigt dum fråga, men vad menas med open source?

Permalänk
Medlem

Du torde redan ha Time Machine på OS X, kolla upp det.

I värsta fall får du splitta den externa disken i två partitioner om TM gärna vill lägga vantarna på hela o ha den HFS-formaterad.

Open Source Konrad:
I princip betyder det mjukvara o program som inte är kommersiella, dvs. det är folk som utvecklar och underhåller utan vinstsyfte, ej klassiska företag. Det betyder iofs. att du inte heller får garanterad support och sådant men det kan man ofta vara utan om man är villig att gräva lite själv i programmen/systemen.

Google kan säkert hitta dig flera sidor som förklara begreppet i detalj.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Du torde redan ha Time Machine på OS X, kolla upp det.

I värsta fall får du splitta den externa disken i två partitioner om TM gärna vill lägga vantarna på hela o ha den HFS-formaterad.

Open Source Konrad:
I princip betyder det mjukvara o program som inte är kommersiella, dvs. det är folk som utvecklar och underhåller utan vinstsyfte, ej klassiska företag. Det betyder iofs. att du inte heller får garanterad support och sådant men det kan man ofta vara utan om man är villig att gräva lite själv i programmen/systemen.

Google kan säkert hitta dig flera sidor som förklara begreppet i detalj.

Vad är skillnaden mellan DirSync Pro och Time Machine i så fall? Time Machine är väl bara till för Mac? Jag vill ju kunna göra backup både från PC och Mac, då underlättar det väl med bara ett program?

Permalänk

Det DirSync Pro gör är att det synkroniserar kataloger, det vill säga kopierar/ersätter/raderar filer så att det ska se likadant ut i en mapp som i en annan. Så, om du sedan flyttar din externa hårddisk och kopplar in den i en annan dator så kommer den se filerna som de faktiskt ser ut (vilket, enligt mig, är att föredra).

Time Machine har jag aldrig provat, men.. Som jag förstår det är det bara till för Mac, och när det kopierar filer så kopierar den egentligen bara ändringar i filerna, på ett sådant sätt att du måste använda Time Machine för att det ska känna igen "formatet" som det är skrivet i.
Alltså, om du sedan kopplar in den externa hårddisken i en dator med Windows så kommer du bara se en massa vimsiga filer (rätta mig ifall jag har fel, har som sagt själv aldrig använt en Mac ).