Permalänk

Surfa helt anonymt

En teoretisk fråga. Går det att surfa helt anonymt så ingen kan spåra surfaren?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda en dynamisk proxy så som tex TOR, som inte loggar, då är det nog mer eller minde omöjligt att spåra.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

I princip nej.

Det går alltid att spåra om du har tillgång till ISP:ernas utrustning.

Anonymiseringstjänster och TOR går ut på att man slumpvis hoppar mellan olika nät vilket försvårar eftersom varje hopp kräver att en myndighet kräver ut uppgifterna av en ISP, och det blir tidsödande och svårt om det är flera ISP:er och framförallt flera länder med olika lagstiftning.

Så i praktiken är svaret nej om du tänker hacka dig in i pentagon men ja om du tänker på fildelning eftersom i det senare fallet straffvärdet är för lågt för att ta spårningen vidare.

Det som går är förstås att söka öppna trådlösa nät. Då är du helt anonym eftersom du snyltar på nån annans nät.
Jag tror att det krävs att man identifierar sig när man köper ett kontantkort med 3G-surf annars är väl det en möjlighet också, men då får man flytta sig så storebror inte triangulerar fram var du sitter..

Permalänk

Går det inte att spåra?

Går det inte att spåra någon som surfar via tor? Jag har hört att alla går att spåra på internet.

Permalänk
Medlem

ja det går att spåra någon som använder thor sluta tro på fantasier om att det går att köra helt anonymt. Det enda sättet att bli någolunda anonym att köra med en bärbar och låna andra wlan och byta område hela tiden.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Hur gör man det?

Hur gör man det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av järnfemman
Hur gör man det?

Men geez.. man har en bärbar dator med trådlöst nätverkskort och sen låter man datorn söka efter öppna nät medan man sitter på nåt café eller annan offentlig plats.

Permalänk
Medlem

1. Köp ett zombie botnät av ryssarna
2. vpn:a dig från en publik surfzon till zombie nätet
3. Byt proxy inom botnätet hela tiden.

1+2+3 = ganska jävla anonym.

Själv nöjer jag mig med en VPN tjänst som har Blowfish med en 128bitars CBC kryptering. På detta ligger en 1024 bitars DH nyckel. FRA skulle kunna knäcka det kryptot men knappast min ISP

Edit: FRA inte FAR

Permalänk
Medlem

du vet vad thor är men du vet inte vad ett wlan är? Ett wlan är någons trådlösa nätverk som sträcker sig ofta långt utanför deras väggar dom flesta är idag krypterade och låsta men många är öppna så vem som helst kan ansluta till

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Exempel på var publika nätverk finns

Kan någon ge exempel på var publika nätverk som är öppna finns. Kan man koppla in sig på ett sånt med mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Har din telefon wlan så ja. Publika nätverk är helt enkelt andras trådlösa nätverk som inte är låsta, kan vara privatpersoner, men vissa företag som t.ex. cafeer har ibland öppna..

Permalänk

internetcafeer

Brukar internetcafeer ha öppna nätverk man kan koppla in sig på, andra ställen? Går det inte att spåra någon som kopplat in sig så här på något sätt?

Permalänk
Avstängd

Du har inte testat det så enkla, så som att prova själv om dom har det!???

Bara att söka efter Wlan där du sitter så ser du ju om det finns!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av järnfemman
Brukar internetcafeer ha öppna nätverk man kan koppla in sig på, andra ställen? Går det inte att spåra någon som kopplat in sig så här på något sätt?

Är ju bara kolla om det är öppet eller inte

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Går det inte att spåra?

Är det helt omöjligt att någon spårar en om man kopplar in sig så här? Finns det inte nummer i mobiltelefoner och trådlösa kort till laptops som de som har nätverket kan se och spåra med?

Permalänk

Några frågor

Vad ska man ha för kort i mobilen då? Det måste väl vara registrerat på mig. Går det inte att spåra då?
Hur gör man för att komma ut på nätet via deras nätverk? Måste man inte logga in med lösenord?

Permalänk
Medlem

MAC-adressen till ditt nätverkskort registreras och sparas sannolikt i någon form av logg i routern som skickar ut den trådlösa signalen. Det är möjligt att spåra MAC-adressen till din mobil t.ex. Bäst gör du i att åka till ett land där du typ aldrig varit, köpa ett trådlöst nätverkskort med kontanter (smidigast är väl en USB-sticka), använda det för att koppla upp dig mot ett öppet nät i något annat land (vissa caféer kräver login, andra har helt öppna där vem som helst kan komma in utan lösenord etc.), gör det du vill göra och förstör det trådlösa nätverkskortet sen. Blir jävligt svårt att spåra.

Permalänk

Då går man att spåra

Då kan de spåra en om man kopplar upp sig mot ett trådlöst nätverk iallafall, eller?

Permalänk
Medlem

En del företag och caféer har öppna nätverk. Men för att komma ut på internet måstet man knappa in ett temporärt lösenord som man köpt eller fått.
Man kan ju köra dynamisk proxy. Visst skulle det gå att spåra men det tar ju tid att få fram alla möjliga ip-adresser. Så frågan är om det är värt att forska i det?

Permalänk

Det beror på vad du menar med spåra. Om du inte är duktig och ändrar mac-adress och vet hur du tar bort alla spår ur din bärbara dator eller wlan-mobil så har den spår i sig, ja. Men för att hitta dessa spår måste man hitta och undersöka din dator, men det är ju bara ett problem om du av nån anledning vet att du kommer bli misstänkt.
Så om du tänker sprida nakenbilder på ditt ex och du är närmast att misstänka så bör du kunna dina grejer när det gäller att städa datorn efteråt ( om straffvärdet är så högt att de får göra husrannsakan etc).
Om du tänker hacka pentagon så är det inget problem att du har spår kvar i datorn för de kommer bara kunna följa spåren till det trådlösa nätverket och eventuellt har de en mac-adress och en tidpunkt men sen är det stopp om du inte börjar använda samma mac-adress senare i sammanhang som går att spåra förstås.

Edit
Nu tycker jag nästan ditt frågande låter lite för angeläget för att vara hypotetiskt vilket är obehagligt när det handlar om så pass höga straffvärden. Var medveten om att den här konversationen just här på Sweclockers skulle kunna vara ett starkt indicium...

Permalänk
Medlem

Re: Då går man att spåra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av järnfemman
Då kan de spåra en om man kopplar upp sig mot ett trådlöst nätverk iallafall, eller?

Internet är inte byggt för att vara anonymt. För att kunna kommunicera med routern måste din dator lämna ut MAC-adressen till det trådlösa nätverkskortet. MAC-adressen går att spåra till en specifik produkt och det går att komma fram till var den tillverkades och såldes. Köper du ett nätverkskort kontant i en butik någonstans långt borta blir det självklart svårare att spåra den.

Om företaget X blir utsatt för ett angrepp kl 22.30 den 15 mars 2010 kan man med större eller mindre möda spåra angreppet till en IP-adress, den IP-adress angriparen får av t.ex. ett cafés trådlösa nätverk. Även om du kör med TOR, VPN och hela härligheten kommer man förr eller senare fram till "original" IP-adressen, i detta fall caféets; du kan fördröja sökningen med VPN etc. men inte förhindra helt. Polisen kan undersöka vilka som befann sig i närheten av caféet kl 22.30 den 15 mars 2010. Om du däremot snyltar på någon privatpersons öppna trådlösa nätverk (t.ex. från en bil på gatan) är det bara den personen som polisen kan komma åt. Sen ser man i routern att en annan dator varit uppkopplad mot det trådlösa nätverket vid tidpunkten ifråga, man ser MAC-adressen - men om nätverkskortet är inhandlat kontant någonstans långt borta och kortet förstörs efter angreppet blir det nog jäkligt svårt att spåra angriparen. Polisen får undersöka om någon sett en bil / annat misstänkt inom det aktuella trådlösa nätverkets räckvidd vid tidpunkten ifråga.

Men varför undrar du? Vi diskuterar väl inga brott här? För oss vanliga dödliga räcker ju vanliga VPN-tjänster à la Anonine alldeles utmärkt, det är ju extremt sällan som det blir så angeläget att ta reda på vem som haft en IP-adress vid en specifik tidpunkt. Större resurser till dylika undersökningar tilldelas bara vid allvarliga brott...

Permalänk
Medlem

En MAC-Address är knappast att räkna som något bindande bevis eftersom det är mycket enkelt att spoofa.

Att det skulle registrera vem som köper vilken mac-address är skrattretande att tro. För övrigt har jag varit med om att två nätverkskort från samma leverantör köpta på helt olika ställen har samma mac-address (Ja, det sägs att det inte ska vara så.. men det händer. Antalet tillgängliga mac-addresser är inte oändligt) Bara att byta mac på det ena kortet så fungerade det utmärkt.

i linux gör man:
ifconfig ethX hw ether <mac> för att byta.

i windows gör man det under inställningar för drivrutinen, eller med mjukvaran smac.

För att förtydliga hur VPN-Tjänsterna fungerar:

Du kopplar upp en tunnel från din dator till t.ex. en server i Norge.
Konfigurerar du sen din dator att köra all trafik över tunneln kommer du att få all trafik krypterad från din dator till VPN-Servern.

Från VPN-Servern till din trafiks slut-destination kommer sen aktuellt protokoll att användas.
Surfar du t.ex. web (http och inte https) är det fritt fram för den som har access någonstans på vägen att sniffa din trafik.

Beroende lite på hur VPN-Lösningen ser ut NAT'as du ut genom något IP i Norge, eller så tilldelas din dator en skarp norsk ip som tillhör din VPN-Leverantör.
Så den som tittar på varifrån en anslutning kommer ser att den kommer från Norge, oavsett om den är krypterad eller inte.

Din dator <----VPN-Tunnel (krypterat)------> VPN-Server <------ (okrypterat)--------> Något-på-INTERNET (http).

Kör du däremot https kommer du att få följande scenario:

Din dator <----VPN-Tunnel (krypterat)------> VPN-Server <------ (SSL)--------> Något-på-INTERNET (https).

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
En MAC-Address är knappast att räkna som något bindande bevis eftersom det är mycket enkelt att spoofa.

Sant, men det gör ju bara att man inte kan utesluta en viss dator mha dess MAC, men om det finns en loggad MAC-adress som stämmer överens med någon hårdvara man använt så blir det en kraftigt försvårande omständighet eftersom man då måste hävda en otrolig slump eller att någon avsiktigt spoofat just ens egen MAC för att sätta dit en.

Det är säkert inte tillräckligt för att vara ensamt fällande, men tillsammans med andra omständigheter kan det vara avgörande.

Permalänk

Helt hypotetiskt

Givetvis är frågan helt hypotetisk. Tänkte bara kolla efter som jag har hört att det inte går att vara helt anonym på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av järnfemman
Givetvis är frågan helt hypotetisk. Tänkte bara kolla efter som jag har hört att det inte går att vara helt anonym på nätet.

Sammanfattning är att det går men det blir svårare ju grövre brott det handlar om så fort det inte är enstaka tillfällen.

Jag skulle vara ganska säker om jag bara letade upp ett okrypterat trådlöst nät i närheten av nåt cafe där det sitter många studenter och pluggar eller man på annat sätt smälter in med sin bärbara dator, bytte MAC-adress med smac , gjorde det jag skulle och inget annat som tex dundertabben att läsa egna hotmailen samtidigt eller liknande. Därefter bytte jag tillbaka MAC-adress till den riktiga hårdvarans. Klart! Ingen skulle kunna spåra mig eftersom det i efterhand vore omöjligt att reda ut vilka som varit på platsen vid tidpunkten och då har jag inte ens försvårat genom att använda VPN eller botnät.

Däremot blir det krångligare om jag gör något över tid. Om jag vill vara regelbundet på al-Qaidas terroristforum eller hacka in mig på nån organistation med hög säkerhet eller för den delen bara fildela i stor skala. Då är det lättare att spåra och knyta samman händelser som att någon viss person syns på samma cafe hela tiden, samtidigt som det är lättare att glömma sig och kolla mailen vid fel tillfälle etc. Visst går det om man är kall och disciplinerad , men det är jävligt omständligt och tidsödande.
Att sitta hemma med bredbandet och samtidigt vara helt ospårbar är i praktiken omöjligt även om man kan göra sig tillräckligt anonym för att fildela eller ofreda någon.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis så kan du ALDRIG bli helt anonym och 'omöjlig' att spåra sålänge du använder dig utav ett fast nät (dvs ditt vanliga internet) du kan göra det väääldigt svårt och jobbigt för alla du eventuellt ska hacka..

Den enda 100% säkra lösningen är Mobilt bredband eller trådlöst (dvs inte ditt eget trådlösa) då det absolut itne går att spåra.

Så enkelt är det

Visa signatur

- Alex Olsson-