Permalänk
Medlem

Formatera Acer - fastnar i uppstart

Hej,

Har formaterat hur många datorer som helst genom året och det har alltid löst sig. Lovade därför en polare att hjälpa honom formatera sin acer-dator som blivit fruktansvärt seg. Tror den är runt 2 år gammal då den har 3 eller 4 processorkärnor samt 4 gb ram. Datorn är stationär.

Datorn kom med Vista förinstallerat men jag tänkte köra in Windows 7 på den istället. Testade både 32- och 64-bitarsversionerna men båda gångerna hände samma sak. Jag gick in i installern, tog bort gamla partitioner, skapade en ny och installerade 7 på denna. Efter ett tag i installern ska datorn startas om, och det är här problemet inträffar. Efter att datorn startats om fastnar den i "press any key to boot from cd"-screenen, den kommer liksom inte förbi det på något sätt. Har väntat flera minuter, och ända sättet att komma förbi är att trycka på valfri key och börja formatera på nytt. Provade att gå in i boot-setupen och sätta hårddisken till primary boot device, men jag tror inte att installationen är helt klar så även här händer samma sak: man kommer inte in i systemet.

Jag skulle alltså behöva hjälp med hur jag ska lösa detta, känner mig jäkligt dum mot honom som för tillfället sitter utan dator. Snabb hjälp hade uppskattats. Vad tycker ni jag ska prova härnäst? Testa Vista eller XP istället för 7, eller ändra några inställningar eller vad? Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Prova att installera på en annan dator. Inte säkert att den fungerar i den ursprungliga datorn (med tur kan det räcka med startreparation eller windowsreparering), men Du kan ju utesluta en del felfaktorer.

Permalänk
Medlem

Vad menar du morgan, installera med samma cd på annan dator och se om det fungerar? startreparation / windowsreparering funkar väl inte när jag tagit bort de gamla partitionerna?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Du installerar på dator 2 (eftersom inget verkar fungera på dator 1). Du sätter tillbaka hårddisken i dator 1. Fungerar det är det okay, men oftast är det inte alls samma innehåll (drivrutiner m.m.), så då fungerar det inte. Då testar Du med startreparering/windowsreparering. Fungerar det då så är det bra, men gör det inte så vet Du i alla fall att det inte är fel på skivan och hårddisken.