Kan man starta datorn utan operativsystem? :P

Permalänk
Medlem

Kan man starta datorn utan operativsystem? :P

Hehe, lite random fråga men kan man starta datorn utan OS och hur i helvete ser det ut då? XD Liksom, man måste ju starta den föra tt kunna installera OS väll xD?..

Permalänk

Ja, det kan du men du kommer inte längre än till POST skärmen. Sen låter datorn dig veta att det inte finns något OS.

Permalänk
Medlem

Och det är då man proppar in skivan?

Permalänk
Hedersmedlem

Skivan har du vanligen satt in tidigare, och bett BIOS-setupen att boota från skiva. BIOS innehåller tillräckligt med kod för att kunna läsa skivan och dra igång ytterligare processer som i sig ger instruktioner att rita upp installationsprogrammet på skärmen etc.

När du startar datorn ser du en skärm flimra förbi, numera är det som standard bara en logga för BIOS-tillverkaren, tidigare var det standard att det visades en del diagnostisk information med minnestest och inkopplade IDE-enheter iaf. Den rapporterar utförandet av POST, Power On Self-Test, då en del basala saker som krävs för att starta datorn testas. Det är också detta test som meddelar ifall det är något uppenbart hårdvarufel på minnen/CPU/instickskort/etc.

När POST är klar så ger det klartecken för att fortsätta i uppstartsprocessen genom att boota från i BIOS-setupprogrammet valt medium. Har du inget OS installerat eller tillgängligt på angivet medium så händer här... ingenting. Du ser antagligen ett mer eller mindre hjälpfullt meddelande, eller bara en blinkande markör.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

okej! tack så mycket

*problem löst* =PP

Permalänk

Bara ploppa in skivan och installera OS?
eller är det en massa krångel?

Permalänk
Medlem

Turbojan: Ett tips, överanvänd inte smilies. Finns inget värre än någon som skriver "xD" i varje mening...

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt jobbig personlighet.. jag vet (xD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Turbojan: Ett tips, överanvänd inte smilies. Finns inget värre än någon som skriver "xD" i varje mening...

det är nästan ännu jobbigare med folk som stör sigO.o om nån skriver massa smilies så stör det väll inte nån? inte mig iallafall:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

det är nästan ännu jobbigare med folk som stör sigO.o om nån skriver massa smilies så stör det väll inte nån? inte mig iallafall:)

Så du utgår ifrån att alla har lika hög toleransgräns som du? Arroganta jäkel.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Turbojan:

Jag har en väldigt jobbig personlighet.. jag vet (xD)

Nej! vi ungdomar använder oss utav smileysar det gör oss inte jobbiga
xPxP ;pPpP xD

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

instämmer!!! smileysar gör ju livet ljusare!! kom igen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av prellenboi:

Bara ploppa in skivan och installera OS?
eller är det en massa krångel?

Yes, sätt i skivan och gör helt enkelt som de står.