Automatiskt starta cmd-fil som administratör vid logon i windows 7?

Permalänk
Medlem

Automatiskt starta cmd-fil som administratör vid logon i windows 7?

Hej alla!

Tänkte bara kolla om någon vet en bra metod att få Windows att automatiskt starta en cmd-fil som administratör när Windows 7 startas.

Helst utan att man ska behöva klicka "ok" innan den går igång men kan leva med att behöva göra det en gång när den startar.

Vill alltså bara behöva klicka "ok"(när windows frågar om administratörsrättigheter) en gång och inte då och då när olika saker i cmd-filen behöver rättigheter.

En annan anledning till att jag behöver fixa detta är att vissa saker i cmd-filen inte frågar om rättigheter när det saknas utan bara inte körs, vilket kan leda till otrevligt resultat när jag glömmer starta cmd-filen som administratör.

Edit: Vill åstadkomma lösningen på ovan problem genom en cmd som öppnats som administratör, så att den enkelt kan automatiseras.

Permalänk
Medlem

Du kan lägga till cmd filen som en tjänst men jag vet inte hur man gör

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

User Account Control Step-by-Step Guide

To configure an application to always run elevated

1. Right-click an application that is not likely to have been assigned an administrative token, such as a word processing application.
2. Click Properties, and then select the Compatibility tab.
3. Under Privilege Level, select Run this program as an administrator, and then click OK.
Note
If the Run this program as an administrator option is unavailable, it means that the application is blocked from always running elevated, the application does not require administrative credentials to run, the application is part of the current version of Windows Vista, or you are not logged into the computer as an administrator.

cmd och bat-filer tillåts inte att köras på detta sätt.
För att köra de som admin skapar du en genväg till filen. Under fliken Shortcut gå till Advanced och kryssa i Run as administrator.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, blir antagligen så att jag ger upp och gör lite saker manuellt.
(långsamt svar pga datorn dog...)