Hjälp med Ubuntu 10.10 på Asus EEE box

Permalänk

Hjälp med Ubuntu 10.10 på Asus EEE box

Hej

Har köpt en Asus EEE box EB1501P-0 som jag tänkte ha som HTPC. Jag installerade Ubuntu 10.10 32bit på den men allt som finns när den har bootat är skrivbordsbakgrunden och muspekaren. Ingen "startmeny" eller ikoner i sikte. Det enda jag kan göra är att byta tema och sånt. Antar att jag kan få fram terminalen med nått knappkombination men vad jag skulle göra där vet jag inte. Har något blivit fel under installationen kanske? Eller fungerar inte Ubuntu 10.10 på Asus EEE Box? All hjälp uppskattas!

Det jag gjorde när jag installerade är:

Laddade hem Ubuntu 10.10 32 bit .iso och brände på en skiva.

Bootade från skivan och valde att installera på hela disken. Gjorde inget eget mixtrande med partitioner.

Startade om datorn efter installation och där är jag nu.

EDIT: Nu har jag kommit fram till att det är upplösningen som är fel och som gör att jag inte kan se vad jag vill se. Ska försöka googla mig till en lösning.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Du skriver inte riktigt vad du vill så det är lite svårt men jag gissar på att du vill ha en panel/start-meny etc ?
(Edit; fel av mig .. det skriver du visst :S )
Tryck;
Alt+F2

Skriv; Terminal [enter]

anv@dator~$ gnome-panel

funkar det ?

Permalänk

Tack för hjälpen men nu hann jag lösa problemet på ett annat sätt. Jag letade mig i blindo upp till panelen och hittade fram bildskärmsinställningarna

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Större problem har dykt upp nu. Jag får inget ljud genom HDMI. Apparaten är värdelös utan ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Större problem har dykt upp nu. Jag får inget ljud genom HDMI. Apparaten är värdelös utan ljud.

Klicka på ljudikonen i aktivitetsfältet och sen Sound Preferences, där kan du mixtra lite under Hardware och Output.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Om du ska köra ubuntu med XBMC som htpc så rekomenderar jag att dra in ubuntu minimal och sedan köra xbmc direkt i X.

en guide hittar du här (har själv gjort min installation efter den guiden):
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_perform_a_miminal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Om du ska köra ubuntu med XBMC som htpc så rekomenderar jag att dra in ubuntu minimal och sedan köra xbmc direkt i X.

en guide hittar du här (har själv gjort min installation efter den guiden):

Länken verkar inte fungera :S
Testa kopiera o klistra in i browsern.

Permalänk
Skrivet av AppCra:

Länken verkar inte fungera :S
Testa kopiera o klistra in i browsern.

Jag har varit inne och tittat där. Bland annat försökte jag följa ALSA-delen för att få ljud men det är inte så lätt att ens följa instruktionerna.

Jag får inte detta steg att fungera:

Enable your HDMI sound un-muted alsa required as per your use. Edit asound.conf to enable system sounds

vi /etc/asound.conf

Add the following:

#Tweak for HDMI sound ON
pcm.!default {
type plug
slave {
pcm "hdmi"
}
}

Jag förstår inte hur man sparar asound.conf efter att man har lagt in tweaket.

Jag tänkte att jag följer guiden lite halvt för jag vill ha fönsterhanterare och sånt. För kan man köra SVT play utan vanlig browser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag har varit inne och tittat där. Bland annat försökte jag följa ALSA-delen för att få ljud men det är inte så lätt att ens följa instruktionerna.

Jag får inte detta steg att fungera:

Enable your HDMI sound un-muted alsa required as per your use. Edit asound.conf to enable system sounds

vi /etc/asound.conf

Add the following:

#Tweak for HDMI sound ON
pcm.!default {
type plug
slave {
pcm "hdmi"
}
}

Jag förstår inte hur man sparar asound.conf efter att man har lagt in tweaket.

Jag tänkte att jag följer guiden lite halvt för jag vill ha fönsterhanterare och sånt. För kan man köra SVT play utan vanlig browser?

Kör detta så blir det lite enklare:

sudo gedit /etc/asound.conf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja svt play finns de addons för i XBMC

fönsterhanterare har jag då aldrig behövt på min htpc under flera år. XBMC kan man ju göra allt typ! (youtube, online tv, radio, alla playkanaler typ)

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Kör detta så blir det lite enklare:

sudo gedit /etc/asound.conf

Ska testa detta så fort all skidåkning är slut på tv

=JoNaZ=: Då ska jag testa köra bara XBMC.

Tack för tips och råd! Jag återkommer här om jag stöter på problem eller för att berätta om hur bra det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jo jag rekommenderar starkt att köra den här metoden om man är nybörjare med Ubuntu

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_install_XBMC_for_...

Sen väljer man då ENKELT om man vill köra XBMC som en fristående app eller som en app med Ubuntus desktop.

Förstår inte varför det ska krånglas med allting.....

PS Om man sedan är en nVidia ägare så behövs numera enbart libvdpau paketet !! DS

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Nu har jag kört fast. Har kommit till Adding the XBMC SVN Repo Installer i guiden och fastnade

Det står att jag ska packa upp zip-filen till ~/.xbmc/plugins/programs directory. Tror jag har hittat rätt xbmc mapp men det finns ingen plugins/programs där.

I guiden kan man läsa: If this directory does not exist, run XBMC one time and then exit back to Ubuntu. The directory should now exist.

men det hjälper inte.. Mappen existerar fortfarande inte.

EDIT: såg nu att jag har följt fel guide. Täntke ju följa den som var för xbmc live på Eee box men jag har följt guiden för att installera xbmc vanligt i ubuntu. Får väl börja om då..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dessutom behövs inte alla steg i guiden jag länkade till. speciellt nu när xbmc 10.0 kommit som har inbyggd repository för addons.

Permalänk
Medlem

gör detta om du inte fått ordning på hdmi-ljudet än:

sudo wget http://nfye.com/EB1501/HDA-Intel.conf -O /usr/share/alsa/cards/HDA-Intel.conf
sudo wget http://nfye.com/EB1501/asound.conf -O /etc/asound.conf

ändra sedan i /etc/asound.conf till hw:1,7 istället för hw:0,3 som det står för närvarande (har för mig att hdmi-ljudet ligger på 1,7 i eb1501p)
Denna fix är egentligen avsedd att lösa ett annat problem, att surroundkanalerna är omkastade, men det löser även problemet med att hdmi-ljud inte funkar alls

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Tack för all hjälp. Är bortrest hela veckan men ska styra upp allt i helgen. Sista försöket jag gjorde slutade med att jag inte kunde starta alls för något vart fel med nvidias grejer när jag hade ändrat om i xorg.conf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

löste det sig?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av pingy:

löste det sig?

Det blev Windows 7 nu. Jag fick aldrig ljudet att fungera, trotts att jag följde guiden så var de berörda staplarna "gråa" i alsamixer. Jag fick även problem med grafikdrivrutinen. Datorn hänge sig under uppstart och klagade på någon nvidiagrej. Jag blev otålig och ville börja använda den så då blev det Windows. Min sambo fick ett Msdnaa-konto på skolan så det var bara att köra. Konstigt nog fungerar nu bara trådlöst nätverk i Windows 7 och inte trådat. Nu kör jag ändå trådlöst men det var ändå märkligt.

Tack igen för all hjälp. Skönt att man aldrig behöver vara ensam när det ska lösas linuxproblem

Visa signatur