Permalänk

Fractal Design XL frågor

Hej, planerar att köpa Fractal Design XL till min nya dator som jag planerar att köpa inom några dagar. Är det någon som vet hur Corsair HX 850W kablarna fungerar att dra bakom moderkorts plåten? Tänker mest på kabeln som går från nätagget till uttaget som brukar sitta längst upp till vänster på moderkortet, vet inte om det är nätaggs fläkten som kopplas dit kanske?

Det är den kabeln som de sa i Sweclockers recension av chassit som inte räckte, utan de tyckte att kanske FD skulle skicka med en förlängnings kabel eller något.

Undrar även om Noctua NH-D14 passar i FD XL chassit eller är det inte tillräckligt brett? Tack!

Permalänk
Medlem

8pins kontakten som brukar vara kort som du påpekar om..kanske behövs en förlängare som finns att köpa för några kr.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

8pins kontakten som brukar vara kort som du påpekar om..kanske behövs en förlängare som finns att köpa för några kr.

Ja det är så den heter Passar denna bra som förlängningskabel till 8pins kontakten? https://www.inet.se/artikel/8201012/4-4-pinforlangning-cpu-ep...

Isåfall var det inte alls dyrt, helt klart värt det så man är 100% att man kan få en fin kabeldragning Tack!

Någon som vet om NH-D14 passar i Fractal Design XL chassit?

Permalänk
Medlem

Undrar också om en kylare passar i Define XL.

ZALMAN FAN CNPS9900 MAX
http://www.dustinhome.se/pd_5010546390.aspx

Tycker den borde passa men hittar inga inre mått på chassit och har inte fått det i min hand ännu.

Behöver också förlängningskabel till 8pins kontakten.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ja det är så den heter Passar denna bra som förlängningskabel till 8pins kontakten? https://www.inet.se/artikel/8201012/4-4-pinforlangning-cpu-ep...

Isåfall var det inte alls dyrt, helt klart värt det så man är 100% att man kan få en fin kabeldragning Tack!

Någon som vet om NH-D14 passar i Fractal Design XL chassit?

den kabeln ska fungera. har nån liknande själv liggandes här hemma.

d14 ska nog få plats då folk har den i R2/R3 chassina. trångt blir det i dom chassina men går..xl borde ju ha lite lättare då

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

CNPS9900 kylaren passar garanterat, D14 ska också platsa utan problem om nu inte den stöter emot den vinklade takfläkten. Men köp till förlängning, min 4pin räckte inte och jag har TX650, tror inte det är någon skillnad i kabellängd gentemot HX-serien.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Min 4+4-pinskontakt räckte ej, så köp en sådan förlängning

Imorn kan jag meddela om D14 passar i chassit

Permalänk
Medlem

Haha, kan säga samma sak som mr lagom precis över mig. ._. vet inte men antar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Haha, kan säga samma sak som mr lagom precis över mig. ._. vet inte men antar!

Jag såg precis en bild på ett xl-chassi som jag nästan kan svära på hade en D-14 i sig Den låg nära takfläkten, men det gick utan probs

Permalänk

Ja, skulle vara trevligt om du meddelar ifall NH-D14 passar i XL chassit Finns ju inte så många bilder på XL så det blir lite svårt att hitta... såg nu att NH-D14 är slut på inet.se, kanske man får ta den från ett annat ställe då leveransdatum är "Beställningsvara" och inga i lager hos leverantören står det... segt :/

https://www.inet.se/artikel/8201012/4-4-pinforlangning-cpu-ep... kommer in 2011-01-23, finns ju en 8-pin som finns i lager också men den har ingen kabelstrumpa vilket jag gärna vill ha, även om kabeln går bakom moderkorts plåten

Permalänk
Medlem

Vill också gärna veta om NH-D14 går in i XL chassit

Ta gärna en bild

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

https://www.inet.se/artikel/8201012/4-4-pinforlangning-cpu-ep... kommer in 2011-01-23, finns ju en 8-pin som finns i lager också men den har ingen kabelstrumpa vilket jag gärna vill ha, även om kabeln går bakom moderkorts plåten

Beställde den i förrigår, hoppas min inte kommer den 23e... xP det är ganska låångt bort.

http://www.dustinhome.se/pd_5010372694.aspx?csref=Prisjamfore...
-.- kollar man på kundrecensioner där så ser det inte alltför lyckligt ut om man har cpu-sockelen lite för högt uppe i högra hörnet.
men här ser de positivare på saken:
http://www.comtips.info/fractal-design-define-xl-titanium-gre...

så, jag antar att det kommer gå i vilket fallsomhelst tillslut även fast man kanske måste montera bort 180mm fläkten i taket.

Permalänk
Medlem

Mitt paket är på ingång så jag ger besked framåt dagen

Permalänk
Medlem

Inga probs alls, 2,5 cm till takfläkten!

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Inga probs alls, 2,5 cm till takfläkten!

Okej, vad har du för moderkort då? Det verkar ju kunna bero på vart CPU-sockeln är placerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Okej, vad har du för moderkort då? Det verkar ju kunna bero på vart CPU-sockeln är placerad

Sant! Asus p8p67 Pro (sockel 1155)

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Sant! Asus p8p67 Pro (sockel 1155)

Okej det är precis det kortet jag tänkt köpa Är det möjligt att du kan ta kort hur det ser ut så man kan se? Vore väldigt trevligt!

Permalänk
Medlem

Mkt trevlig kylare. Riktigt tyst!
Ursäkta det dåliga ljuset, jag installerar windows så jag kan inte flytta datorn. Ursäkta röran, vi bygger om! Har lite kabelstripsande att göra
De ser tight ut men de är 2,5cm till godo

http://img255.imageshack.us/i/005koa.jpg/
http://img547.imageshack.us/i/006yl.jpg/

Permalänk

Det ser bra ut, tack för att du tog dig tid att ta kort etc.

Ser att du har förlängningskabel till 8-pin, är det någon mer kabel du har förlängning på och kan rekommendera att köpa? Vore surt att få hem alla delar och en kabel inte räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Det ser bra ut, tack för att du tog dig tid att ta kort etc.

Ser att du har förlängningskabel till 8-pin, är det någon mer kabel du har förlängning på och kan rekommendera att köpa? Vore surt att få hem alla delar och en kabel inte räcker

Om man har råd att köpa en dator för x antal tusen är väl 32kr inte mycket att hänga upp sig på? Om du inte får användning för den så är det ju inte någon större förlust Alltid bra att ha hemma enligt mig

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Om man har råd att köpa en dator för x antal tusen är väl 32kr inte mycket att hänga upp sig på? Om du inte får användning för den så är det ju inte någon större förlust Alltid bra att ha hemma enligt mig

Hehe sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Hehe sant

Lycka till med datorn så hoppas jag på ett fint galleri av dig sen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nopes allt räckte fint förutom 8-pinskontakten!

Nya datorn är ruggigt snabb.. Den äter barn!

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Lycka till med datorn så hoppas jag på ett fint galleri av dig sen

Min kamera (mobilkamera) är ju inte den bästa och inte heller är jag något bra fotograf, men jag ska nog försöka göra ett fint litet galleri av mitt nya bygge Inte beställt delarna ännu för typ 50% av allt är inte i lager men ska komma i lager imorgon (13:e) och någon annan del den 14:e. Antagligen kommer jag skicka iväg beställningen då. Längtar redan!!

Skrivet av Lagom:

Nopes allt räckte fint förutom 8-pinskontakten!

Nya datorn är ruggigt snabb.. Den äter barn!

Okej bra att veta Ja min dator börjar bli lite små seg, sitter fortfarande på en C2D Längtar mycket efter en ny dator, har även en SSD som ligger här bredvid som jag inte installerat ännu, tänkte spara den till den nya datorn

Permalänk
Medlem

Öööh...är det inte en 24 pins kontakt/kabel du ska ha?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Öööh...är det inte en 24 pins kontakt/kabel du ska ha?

Tomte...

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem

¨Jag visst att det kunde vara problem med att 8pins kontakten inte skulle räcka så beställde en förlängare från dustin, dock verkade den inte passa me ntur nog räckte kablen på milimetern!!! Den kunde alltså inte varit typ 2 millimeter kortare, trodde jag hade sönder allt så pass om jag drog men gick tillslut..puh.

FD XL, Corsair AX850, P67 Asus Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frequey:

¨Jag visst att det kunde vara problem med att 8pins kontakten inte skulle räcka så beställde en förlängare från dustin, dock verkade den inte passa me ntur nog räckte kablen på milimetern!!! Den kunde alltså inte varit typ 2 millimeter kortare, trodde jag hade sönder allt så pass om jag drog men gick tillslut..puh.

FD XL, Corsair AX850, P67 Asus Pro

Hur lång förlängning köpte du?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

Nej, vad fan har man 8-pinen till? Nätaggsfläkten?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Något som inte hör till topic som jag observerat och gärna vill ha ett svar på, om de är fler som uppmärksammar detta problem.

Är de bara jag som har problem att installera saker i pci slottarna när mitt moderkort sitter i detta chassi?
Det verkar som att utrymmet för pci plåten på grafikkort, trådlöst nätverkskort m.m är lite för kort så att korten sitter snett i sina pci slottar. Har monterat med medföljande distanser.

Bara jag som tänkt på detta?

EDIT
Monterat ur allt nu och kollat, verkar vara distanserna som är för korta? dem pci plåten får plats utan moderkortet monterat men när kortet kommer dit så tar pci korten stop och går inte att få in helt i moderkortet.
Frågan är, hur pass skadligt är de med hårvara som sitter lite taskigt i moderkortet?

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||