Macrohjälp till Digitalkamera

Permalänk
Medlem

Macrohjälp till Digitalkamera

Hej

Jag har en Panasonic DMC-FZ45

Jag undrar bara om det finns någon lins eller nånting för att få bättre macro. Är inte så bra på det med närgräns osv vad den har. Men kan man använda något till digitalkameror, Fz-45 i mitt fall så man får bättre macro så man kan zooma in riktigt nära, tex en snöflinga.

Såg jättefina bilder tagna med ett Macroobjektiv, går det få något liknande med en digitalkamera elelr överhuvud taget? Finns det någon teknik man kan använda?

Tacksam för alla svar

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Du är nog dessvärre körd. Systemkamera med macroobjektiv är enda sättet att få riktig macro på.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Det finns några fler sätt än riktiga makro-objektiv för att få "riktig" makro, dvs minst avbildningsskala 1:1.

Jag tror så kallade färsättslinser kan vara tillräckliga för att ge makro åtminstone på en del objektiv som inte har det från början. Dock kan dessa ge rätt stora försämringar i bildkvalitet.

Sedan kan man med en speciell adapter montera ett extra objektiv framför, och vänt bak och fram, det objektiv som sitter på kameran på normalt sätt. Beroende på de respektive brännvidderna på de båda objektiven får man olika avbildningsskala. Då den här metoden innebär att du har cirka dubbelt så många linser som ljuset måste passera genom så ger även den här metoden sämre bildkvalitet. Huruvida försämringen är större eller mindre än med en försättslins vet jag inget om.

Dock funkar metoderna åtminstone bäst, och kanske till och med endast, med systemkameror.

Allra bäst är förmodlingen ett riktigt makroobjektiv.

Permalänk
Medlem

Prova lägg kameran på ett bord eller använd stativ, sen kollar du hur nära närgränsen är för kameran och provar ta några bilder. Vid makro är en stilla kamera ett måste.

Lek loss lite. ställ en tändsticksask så nära kameran du kan, zooma in osv osv och se hur nära du egentligen kan komma.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Du är nog dessvärre körd. Systemkamera med macroobjektiv är enda sättet att få riktig macro på.

Trams!

En akromatisk närbildslins på en kamera med så lång brännvidd som FZ45 har ger utmärkta makroegenskaper och är i ett avseendet bättre än en systemkamera pga att man inte måste blända ner så mycket för får att åtminstone få LITE skärpedjup.

Exempel med Canon S3 med närbildslinserna Raynox DCR-250 och DCR-150 finnes här tex:
http://sebastianfoto.se/macro.htm

Om vi tar myran som exempel så kommer man inte så nära med en systemkamera och enbart ett "vanligt" makroobjektiv.
Kollar man in "tulpanbilden" med små vattendroppar här så är det ungefär samma förstoring som man får med 2:1 på en APS-C-kamera, dvs dubbelt så stor förstoring som ett "vanligt" makroobjektiv ger:
http://sebastianfoto.se/flowers.htm

Edit: Nu har jag nog inte koll på, i huvudet, om FZ45 har filtergänga. Det går såklart att lösa ändå, det blir bara lite smidigare med filtergänga.

Edit2: Den verkar ha 52mm filtergänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Trams!

En akromatisk närbildslins på en kamera med så lång brännvidd som FZ45 har ger utmärkta makroegenskaper och är i ett avseendet bättre än en systemkamera pga att man inte måste blända ner så mycket för får att åtminstone få LITE skärpedjup.

Exempel med Canon S3 med närbildslinserna Raynox DCR-250 och DCR-150 finnes här tex:
http://sebastianfoto.se/macro.htm

Om vi tar myran som exempel så kommer man inte så nära med en systemkamera och enbart ett "vanligt" makroobjektiv.
Kollar man in "tulpanbilden" med små vattendroppar här så är det ungefär samma förstoring som man får med 2:1 på en APS-C-kamera, dvs dubbelt så stor förstoring som ett "vanligt" makroobjektiv ger:
http://sebastianfoto.se/flowers.htm

Edit: Nu har jag nog inte koll på, i huvudet, om FZ45 har filtergänga. Det går såklart att lösa ändå, det blir bara lite smidigare med filtergänga.

Edit2: Den verkar ha 52mm filtergänga.

Har du något förslag på något filter så man kan få fina närbilder?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

De Raynox-linser som jag nämnde i mitt inlägg är bra och prisvärda. Du får försöka dubbelkolla först att de funkar problemfritt på FZ45, men vad JAG ser borde det inte vara några problem. Det finns billigare närbildslinser åxå, men dessa ger oftast inte så bra kvalitet. Man kan ju köpa något billigt bara för att testa, såklart, men vet man redan att man är intresserad av närbilder så är det ju bättre att satsa på något som ger bra kvalitet från början.
Närbildslinserna från Raynox säljs exempelvis av cyberphoto (där kostar de runt 500-600kr nånting), men går såklart att köpa på andra ställen åxå.

DCR-250 ger större förstoring, men även med DCR-150 bör du får ganska stor förstoring på lite längre brännvidder. Nackdelen med "för långa" brännvidder är att de är svårare att handhålla. Sedan blir själva motivet lite "plattare" pga perspektivet mer långa brännvidder, men det är ju en fråga om tycke och smak. Att arbetsavståndet blir längre med längre brännvidder är ju en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De Raynox-linser som jag nämnde i mitt inlägg är bra och prisvärda. Du får försöka dubbelkolla först att de funkar problemfritt på FZ45, men vad JAG ser borde det inte vara några problem. Det finns billigare närbildslinser åxå, men dessa ger oftast inte så bra kvalitet. Man kan ju köpa något billigt bara för att testa, såklart, men vet man redan att man är intresserad av närbilder så är det ju bättre att satsa på något som ger bra kvalitet från början.
Närbildslinserna från Raynox säljs exempelvis av cyberphoto (där kostar de runt 500-600kr nånting), men går såklart att köpa på andra ställen åxå.

DCR-250 ger större förstoring, men även med DCR-150 bör du får ganska stor förstoring på lite längre brännvidder. Nackdelen med "för långa" brännvidder är att de är svårare att handhålla. Sedan blir själva motivet lite "plattare" pga perspektivet mer långa brännvidder, men det är ju en fråga om tycke och smak. Att arbetsavståndet blir längre med längre brännvidder är ju en fördel.

okej, tack för ett bra svar. Då vet jag vad jag ska söka runt på.

EDIT:: Man får med adapter när man köper Raynoxen eller man inte behöver köpa något mer tillbehör så att den ska passa på kameran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själva filtret som man köper har filtergänga 43mm (det kommer troligen att bli vinjettering på de lite kortare brännvidderna) och man får även med en adapter så att man ska kunna montera filtret på kameror som har 52-67mm filtergänga, så det ska inte behövas något mer för att montera på FZ45, förutsatt att den har 52mm gänga, som jag hittade info om (jag har inte verifierat den källan).
En del kameror har ju en "egen" adapter för att man ska få filtergängan, som man isf köper som tillbehör, men det verkar inte vara så på FZ45. Men det borde du ju själv kunna se framtill på objektivet.