Polaren ska bygga monsterdator. Lite hjälp? :o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Varför obsidian? Det är ju så fantastiskt fult att det saknas motstycke! Är som att kasta korv i farstun.....

Alla kanske inte har samma åsikt som dig?
Själv tycker jag att det är onödigt att köpa en 980 för 10k Räcker väl med en 930?

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzZZzzZzzzZZzzZ
Hahaha, avundsjuk? Fan det dummaste jag hört.

Man måste vara allvarligt skadad om man lägger så mycket pengar på en dator, ren jävla nörd helt enkelt.

Men hey, bättre att farsan har en databutik än att vara Pizzabagare iallafall.

Nörd är väl en sån som vet vad han köper (person med stort intresse).
Eftersom pengar inte verkar vara nått problem så komplettera med en riktigt fet vattenkylning av hela riggen + motivlackerat chassi.

Permalänk
Medlem

När man ser sådana här trådar och trådskaparen skriver "min kompis" eller liknande, förlorar han all trovärdighet. Datorn du vill ha hjälp med är inte till din kompis, den är till dig och ingen annan.

Du är ett troll och detta är en myt.

Permalänk
Medlem

Det är mycket klokare att köpa en i sammanhanget billig dator (kanske 15 000 kr) och nästa år sälja denna för 10 000 kr (man kan säkert få mer ändå) nästa år och köpa en ny för 15 000 kr. Varje år bränner man endast 5 000 kr back och klarar sig därför minst 5 år med en budget på 30 000 kr.

Fördelarna är att det blir billigare och att man alltid kan hålla sig med den nyaste tekniken.

Prestanda ökar inte linjärt med priset, kom ihåg det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Det är mycket klokare att köpa en i sammanhanget billig dator (kanske 15 000 kr) och nästa år sälja denna för 10 000 kr (man kan säkert få mer ändå) nästa år och köpa en ny för 15 000 kr. Varje år bränner man endast 5 000 kr back och klarar sig därför minst 5 år med en budget på 30 000 kr.

Fördelarna är att det blir billigare och att man alltid kan hålla sig med den nyaste tekniken.

Prestanda ökar inte linjärt med priset, kom ihåg det.

du får ändå nästan lika bra dator för 15k. kanske inte lika bra men den duger gott och väl och har inga problem med dom senaste spelen

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Det är mycket klokare att köpa en i sammanhanget billig dator (kanske 15 000 kr) och nästa år sälja denna för 10 000 kr (man kan säkert få mer ändå) nästa år och köpa en ny för 15 000 kr. Varje år bränner man endast 5 000 kr back och klarar sig därför minst 5 år med en budget på 30 000 kr.

Fördelarna är att det blir billigare och att man alltid kan hålla sig med den nyaste tekniken.

Prestanda ökar inte linjärt med priset, kom ihåg det.

Kanske inte att man uppgraderar varje år, men åtminstone att man följer generationscykeln. Avundsjuk är man ju, men det är alldeles för mycket pengar det handlar om för att det ska vara värt. Ska han ha en riktigt monsterdator, kör på 6-12gb ram, ett(1) 5970, i7 930 och ett par SSD och han har en grym dator som han ändå kan skryta över.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ska väl ge mitt förslag här;

29.3k, alternativt ~32k med 1st 5970.

EDIT: SSD + 2k 80gb, 4k 160gb..

Permalänk

Om den ska va helt overkill så kan man ju slänga in detta chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500658

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem

Han hade skärm och allt eller hur? Skulle ju vara bra att uppdatera men men. Sen slog vi på 3st 5970 är väl lika bra.

Sen är det synd att Mobo bara klarar 4 kärnor , men tänk om.... annars funkar ju 975.an....

96 G-ram borde väl hålla i 6-7 månader iallafall... men det är bara att byta ut sen..

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=790336...

Sen gäller det ju att komma hem snabbt efter skolan/ jobbet också så jag slängde in denna i allt också...

http://www.blocket.se/stockholm/Koenigsegg_CC_X_23818994.htm?...

Sen borde han köpa ett bubbelbad med monitor i så han kan spela där i
http://ettf.net/archives/8791

Tur att jag finns så han inte gör några misstag och köper bara det dyraste....

Permalänk
Medlem

Detta är nog något i den stilen han skulle kunna köpa utan att kasta alldeles för mycke pengar i sjön.

http://indomo.se/pdf/3da9a82936b6c7b114fd4e2b580cc5a2.pdf

Sen så har INET en nästan likadan färdigdator för samma pengar.

https://www.inet.se/artikel/1517096/inet-%C3%BCberkill-gamer-...

Men de känns som grejerna jag har valt till skillnad från INET är bättre.

Jag menar hur tänkte dom på INET när dom satte in dom två ÜBER varma GTX 480 korten i en halvtaskigt ventilerad låda som är byggd för att husera vattenkylning?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzZZzzZzzzZZzzZ
Hahaha, avundsjuk? Fan det dummaste jag hört.

Man måste vara allvarligt skadad om man lägger så mycket pengar på en dator, ren jävla nörd helt enkelt.

Men hey, bättre att farsan har en databutik än att vara Pizzabagare iallafall.

Data är fortfarande informationen som lagras på hårdiskar eller andra lagringsmedium vet du inte ens det så bör du nog inte säga så mycket mer. Det heter Datorbutik och sluta va så avundsjuk nu sen att kalla någon för nörd i ett forum fyllt med nördar är ganska korkat så ta och väx upp nu.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Vad är det för en massa tramsinlägg här, läs första posten och hjälp snubben.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=790360...

Nu kan folk antingen börja klaga på att där inte finns något chassi eller helt enkelt lägger en beställning på inet med en Lian-Li box (anlednigen att datorn är köpt på komplett är att inet inte har evga)

Permalänk
Medlem

Kan ju säga rakt ut att jag är avis ^^ Vill ocskå ha en ny dator, dock hade jag nog lagt 50pap på den kanske... men 20-30 är väl rimligt?

Men är inte 980X typ upplåsbar? If that's the case så är den ju mer för klockning än just gameing. Ska man inte klocka kommer man ju inte få ut mer än vad en 930 ger.

Hf med bygget, hade varit awesome om du fixa upp galleri senare, går väl hålla tummarna för att det inte är troll

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
När man ser sådana här trådar och trådskaparen skriver "min kompis" eller liknande, förlorar han all trovärdighet. Datorn du vill ha hjälp med är inte till din kompis, den är till dig och ingen annan.

Du är ett troll och detta är en myt.

För det första tycker jag du ska lägga din energi på annat. För det andra, så kan du gärna följa mina andra trådar och då ganska snabbt se att jag redan köpt en dator nyligen. Och jag personligen skulle ALDRIG lägga mer än 10k på en dator.

Hursomhelst så ser jag att ganska många hade svårt att ta denna tråden seriöst, varför vet jag helt ärligt inte. Somliga köper Volvo, andra en Bmw M6 eller rentav en lambo. Båda är bilar, men känslan är inte densamma? Och det är en skillnad på att lägga 20-30k på en dator och 60k...

Vad som för vissa är normalt eller rimligt, är helt enkelt inte det för andra.

Ontopic: Har iaf övertalat honom att "endast" köra på ett 5970 och att en i7 930 alt 960 räcker mer än väl. Ni som lyckats hålla er seriösa, tack.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

OM det här nu stämmer så borde du köpa 2st GTX480 @ SLI, i7 980X, EVGA Classified, Corsair HX1000W, Corsair Dominator GT 2000MHz, CM ATCs 840, 2st Intel SSD av valfri storlek, Corsair H50, flertalet 2Tb diskar i RAID1.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Blev säkert en skitdålig bild.

Fyfan vad avundsjuk man blir, är riktigt jäkla sögen på att ha mycket pengar just nu..

EDIT: Är inte så insatt i sånthär, vet inte vad som passar ihop med vad. Men jag försökte.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saeon
http://pici.se/pictures/OQtSEWDhz.png

Kanske bra med en förstärkare också?
Vi kan väl fortsätta på i7-tema
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350649

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk

Core i7 930
P6T blabla
12GB DDR3 1600
HD5970
Corsair HX850

+ valfritt chassi och kylningsprylar.

Detta blir precis lagom dyrt.

Permalänk
Medlem

Om han inte vill ha ett chassi som ser ut som ett gaming chassi kan han ta ett Corsair Obsidian 800D istället.

Jag kan inte säga att de här är sant eftersom jag inte vet själv men jag har hört att 12GB ram på något sätt blir segare i alla fall när det gäller spel så jag skulle ta 6GB då de räcker gott och väl för allt annat också.
2000Mhz är också troligtvis onödigt för honom men om han måste ha de bästa och tycker de är värt 2k extra så visst.

Sen så skulle jag vilja tillägga att skillnaden på en dator för 30k och 60k inte är stor. Om man till exempel tittar i den här tråden så skiljer sig priserna till största delen på grund av hur många ssd's som laggats till och antalet onödigt dyra skärmar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dracu
http://data.fuskbugg.se/skalman01/datorpaket.JPG

Om han inte vill ha ett chassi som ser ut som ett gaming chassi kan han ta ett Corsair Obsidian 800D istället.

Jag kan inte säga att de här är sant eftersom jag inte vet själv men jag har hört att 12GB ram på något sätt blir segare i alla fall när det gäller spel så jag skulle ta 6GB då de räcker gott och väl för allt annat också.
2000Mhz är också troligtvis onödigt för honom men om han måste ha de bästa och tycker de är värt 2k extra så visst.

Sen så skulle jag vilja tillägga att skillnaden på en dator för 30k och 60k inte är stor. Om man till exempel tittar i den här tråden så skiljer sig priserna till största delen på grund av hur många ssd's som laggats till och antalet onödigt dyra skärmar.

Bästa förslaget hittills. MEN, hade jag skaffat ett datorpaket med budget på 30k hade jag snålat lite på saker och ting för att få 3x24" datorskärmar (kanske går in utan att behöva snåla). Har man en så stark dator ska man utnyttja eyefinityn.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

haha denna tråd påminner mig om en annan tråd för typ ett år sen gjord av en viss egen företagare här på sweclockers ^^ kommer tyvärr inte ihåg vad han heter men han ville ha hjälp och bygga typ en sån här monsterdator (fast med den tidens motsvarande komponenter) blev kallad för troll och allt möjligt ända fram till den dagen han la upp ett galleri med nya datorn samt alla andra datorer han hade ^^

Btw sorry för OT

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att folk faktiskt inte kan få spendera något utan att direkt bli trollanklagade.

Visst, att köpa en dator för 40k+ är inte speciellt logiskt när spelen knappast behöver mycket mer än en för 10-15k. Men det är inte logiskt att köpa en Gallardo när en 240 likväl kan hålla sig vid fartbegränsningarna.

Jag skulle mer än gärna spendera löjligt mycket pengar på en monsterdator om jag hade resurserna. Inte för att det först och främst är logiskt, utan för känslan av en riktig jävla best under huven. Den ljuvliga känslan som höga 3Dmark-poäng ger, något som egentligen är helt irrelevant. Vissa har bilar, fiske eller golf som sin passion, jag älskar datorer och spel.

Sedan så har ju definitionen av att "maxa" ett spel ökats markant i och med att Ati släppte eyefinity. Jag tvekar på att ens tre GTX 480 skulle klara Metro 2033 @ 5760x1080 med Very High och Tesselation + DoF påslaget i de 120 FPS som 3D vision kräver.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Tycker det är synd att folk faktiskt inte kan få spendera något utan att direkt bli trollanklagade.

Visst, att köpa en dator för 40k+ är inte speciellt logiskt när spelen knappast behöver mycket mer än en för 10-15k. Men det är inte logiskt att köpa en Gallardo när en 240 likväl kan hålla sig vid fartbegränsningarna.

Jag skulle mer än gärna spendera löjligt mycket pengar på en monsterdator om jag hade resurserna. Inte för att det först och främst är logiskt, utan för känslan av en riktig jävla best under huven. Den ljuvliga känslan som höga 3Dmark-poäng ger, något som egentligen är helt irrelevant. Vissa har bilar, fiske eller golf som sin passion, jag älskar datorer och spel.

Sedan så har ju definitionen av att "maxa" ett spel ökats markant i och med att Ati släppte eyefinity. Jag tvekar på att ens tre GTX 480 skulle klara Metro 2033 @ 5760x1080 med Very High och Tesselation + DoF påslaget i de 120 FPS som 3D vision kräver.

Sorry för OT, men bra sagt! Folk har olika värderingar, sen får andra välja själv om de vill hjälpa till eller inte

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd renad "+1"-kommentarer ej tillåtna

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Prisvärd monsterdator ?
Sequoia,Roadrunner, Cray...det är monsterdatorer och jag har svårt att se att din polares pappa ska pröjsa en sådan åt honom.
En grym speldator kan jag hålla med om han ska få, men absolut ingen monsterdator.
När folk kallar PC för nån form av monsterdator så är man helt fel ute.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Prisvärd monsterdator ?
Sequoia,Roadrunner, Cray...det är monsterdatorer och jag har svårt att se att din polares pappa ska pröjsa en sådan åt honom.
En grym speldator kan jag hålla med om han ska få, men absolut ingen monsterdator.
När folk kallar PC för nån form av monsterdator så är man helt fel ute.

Sluta vara så petig, i mina ögon är det en monsterdator. Punkt slut.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

hade det inte varit bättre att vänta på phenom x6?

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Blir nog ett Corsair HX 1000W 80+ , 750w vet ja inte med all den hårdvaran + att dem kommer ha 4-5st hårddiskar.

Vad gäller kylning...hur är stockkylaren på processorn? Låter den mycket i idle/load? Han kommer inte klocka iaf.

har själv en 980x och kör med stockkylaren för tillfället, det finns 2 olika lägen på den, tystare och performance, kör själv i det tystare (som inte är så himla tyst ändå) 1700rpm nånting (performance ligger runt 2400rpm) och tyst är den nog inte, den låter lika mycket som mina 2 gtx 480 i sli vid normal spelning... men å andra sidan är den sjukt bra på att kyla... har klockat till 4 ghz och i load så går inte tempsen över 40-45C, idle på runt 30C även om rumstemperaturen är mellan 27 och 30 grader nu då det är sommar. kan inte annat än bli imponerad av denna stock kylare, men oljudet suger hårt ändå...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410