Permalänk

Stationär dator 32-bitas..?

Jag ska köpa en stationär dator till arbetet. Vi har en del utrustning som kräver x86-processor, och då verkar det inte lira med 64-bitars om jag förstått det rätt.

Någon som har tips på en vettig burk med Windows 7 (vilken spelar ej så stor roll).
T-bord, mus och skärm finns.

I övrigt jobbar jag en del med PS så jag vill gärna ha någon med lite krut i.
Tips..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det lär vara ganska problematiskt att överhuvudtaget hitta en processor (som inte är en gammal P4 eller liknande och då lär inte windows 7 fungera speciellt bra) som inte är 64bitars. Räcker det inte att köra 32bitars windows då?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jo, absolut. Men det måste bli Vista då antar jag..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ni arbetar med saker som behöver en x86 cpu så får ni nog behålla den gamla datorn till den utrustningen. Bra x86 cpuer är svåra att få tag på idag. Alla dagens cpuer är x64 där man kan köra x64 eller x86 operativsystem.

Permalänk
Medlem

Eh, moderna 64-bitars processorer är fullt kompatibla med x86 och 32-bitars OS. Man behöver inte köpa en "32-bitars x86-dator". Det räcker med att OS är 32-bitars. Det han pratar om är förmodligen olika drivrutiner som det inte finns 64-bitars versioner av. Inga problem, bara att köra med 32-bitars Windows 7 istället. Eller installera 32-bitars XP på den nya burken, om det är riktigt gamla drivrutiner.

Alltså inget problem. Köp en så bra dator som budget medger bara så är du hemma, värt att tänka på är att 32-bitars inte kan använda mer än ca. 3GB RAM, så mer är bortkastat. Mest prisvärt är att köpa en paketdator från Komplett eller Inet, men vill man ha bra support vilket man förmodligen vill ha på ett jobb kan det vara värt att välja exempelvis en Dell istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh, moderna 64-bitars processorer är fullt kompatibla med x86 och 32-bitars OS. Man behöver inte köpa en "32-bitars x86-dator". Det räcker med att OS är 32-bitars. Det han pratar om är förmodligen olika drivrutiner som det inte finns 64-bitars versioner av. Inga problem, bara att köra med 32-bitars Windows 7 istället. Eller installera 32-bitars XP på den nya burken, om det är riktigt gamla drivrutiner.

Alltså inget problem. Köp en så bra dator som budget medger bara så är du hemma, värt att tänka på är att 32-bitars inte kan använda mer än ca. 3GB RAM, så mer är bortkastat. Mest prisvärt är att köpa en paketdator från Komplett eller Inet, men vill man ha bra support vilket man förmodligen vill ha på ett jobb kan det vara värt att välja exempelvis en Dell istället.

Aha!
Så vår burk med En AMD Athlon 64xDual Core Processor 6400 med Vista 64-bitars borde man kunna formatera och klämma in 32bitars Windows 7 i alltså?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JovanMcHellAngle
Aha!
Så vår burk med En AMD Athlon 64xDual Core Processor 6400 med Vista 64-bitars borde man kunna formatera och klämma in 32bitars Windows 7 i alltså?

japp.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Är det bara programvara som ska användas så är det fullt möjligt att installera 32bitars program under Windows 7

Är det äldre extern utrustning som inte stöder Win7 med drivrutiner osv är det värre och då får man ändå installera antingen ett äldre OS eller om det funkar 32bitars varianten av Win7

Permalänk
Medlem

Kanske värt att titta lite på virtualisering.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Kanske värt att titta lite på virtualisering.

Mm, I Win 7 Ultimate ingår en virtualiserad Win XP. Har själv endast Win 7 Home Premium så jag har inte testat hur det fungerar själv.