Permalänk
Medlem

Behöver köpråd

Hej alla!

Jag har en kompis som är sugen på att införskaffa sig en ny dator som mest ska användas till spelande.

Vi har spawnat lite själva och har då kommit fram till denna konfiguration.

Vi skulle dock uppskatta ifall någon vänlig själ ville förbättra vårat paket genom att kanske dra ner priset, ändra på komponenter samt säga ifall våran konfiguration för push / pull på H50:n är bra.

Budgeten är mellan 10.000 - 12.500:-

Då the time is of essence så att säga så uppskattas det mycket om svar kommer in så fort som möjligt.

Mvh N33mus

Permalänk
Medlem

Ska det vara S1366 ska det vara trichannel på minnena, dvs. 3x2GB. S1366 är inte prisvärt för en speldator. i5 750 presterar likvärdigt och kostar mycket mindre. Vill ni åt x16+x16 Crossfire måste ni köra på S1366 eller AM3.

Hårddisken är onödigt dyr, mekaniska hårddiskar drar inte nytta av SATA 3.0 som SSD:n kan göra. Moderkortet har inte heller SATA 3.0.

Noctuas fläktar är bara onödigt dyra (och fula), köp hellre Nexus eller Scythe (Gentle Typhoon till kylare, Slip Stream till chassi).

Detta paket är inte anpassat för Crossfire. 40GB Intel SSD går att slänga in nu, eller så kan man vänta med SSD-äventyr. Moderkortet har USB och SATA 3.0.

Anledningen till att jag valt HD5870 PCS+ är följande:
"It is amazing what PowerColor managed to achieve with their cooling solution. The HD 5870 PCS+ is so much quieter than the AMD reference design. The card offers so much performance and is still whisper quiet in idle and barely audible under load."
- http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5870_PCS_Plu...

PCS+ har kablarna på kortsidan, jag är inte 110 % säker på att det går in i ett Define R2, borde gå att kolla upp.

Glöm inte DVD-brännare.

Permalänk
Medlem

Något sånt kanske? Går att dra ner priset med 1k om du tar bort OS.

Här är https://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-ph... om du inte visste vad som var i det.

PS, är inte 100% att allt är kompatibelt. T.ex grafikkortet kanske inte ens får plats i Fractal Design R2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack allihopa för era förslag man fick lära sig ett och annat

Vi valde att gå efter din design tuppel fast vi ändrade till ett HAF 922 chassi då det var större en R2:an då med tanke på det du sa om grafikkortet.

Ännu en gång tack så mycket för alla era svar och jag vet att det är mitt enda ställe som gäller för framtida köpråd!

Mvh N33mus