Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk

Jag sa aldrig att du var Fanboy tannat....

och visst Nvidia fanboys är lika äckliga,
alla Fanboys är äckliga små kryp som inte hör hemma här
det är min åsikt iaf...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag vet inte om det här är så relevant, men innan du ber någon annan ägna sig åt relevanta inlägg, kanske du med dina egna skulle föregå med gott exempel?

Bara en tanke, så där en halvtimma efter midnatt...
B!

Absolut och alltid annars, dock aldrig mot småglinen som ska förstöra forumet med den extremt låga nivån och kompetens dom besitter. Det roliga är att dom aldrig förstår det som skrivs. Somliga har annat att lägga min tid på, och likt förbannat skriver dom att andra ska skaffa sig ett liv och hänger här hela dagarna medans en annan har svårt att hinna med allt på dygnet. Mest patetiska idioter jag sett här på forumet för att man skriver att Fermi's procentuellt högre min-fps beror på dess större minnesmängd, alternativt skriver minsta negativt om nVidia. Inte ens ett diagram kan dom tyda. SweClockers för 9 år sedan och en tid framåt var en helt annan sak. Idag är det pojkvaskers med intellektuell befrielse som härjar här. Titta bara på hur tråden ser ut.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag sa aldrig att du var Fanboy tannat....

och visst Nvidia fanboys är lika äckliga,
alla Fanboys är äckliga små kryp som inte hör hemma här
det är min åsikt iaf...

Det är uppfattat, jag missförstod.

Fanboys kan vara grymt irriterande. Dessutom kliar de:D

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Försvarar inte nvidia. Bara konstaterar att så fort någon bedrift görs med annat än ATI så viftas det bort som en slump.

Det är ju fullkomligt nonsens. Jag som trodde att du var en sansad och vettig person, suck.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

*Bort*

Wow, dags att ta ett djupt andetag.

Jag tror att ganska många ser faktiskt uttalandet som Multiman svarade på som ganska extremt. Det luktar lite konspirationsteori. nVidia har inte fått särskillt positiv respons på sistonde, det medges. Men det har sina skäl: De slutade tillverka G200b korten samtidigt som G100 korten var försenade i snart 7 månader. När G100 väl visades upp så blev det lite av en antiklimax.

Den här rundan har till väldigt stor del gått till ATi. Sånt är livet. Nästa gång är det kanske nVidias tur. Personligen så föredrar jag att folk talar klarspråk om vad de tycker snarare än att de lindar in det för att det inte skall låta så illa för nVidia.

Sen finns det alltid några rabiata typer som kastar skit, men de finns i båda lägren

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

gtx 480 är ju bättre än hd 5870 i alla spel/benchmarks förutom bf:bc2.

Bättre än HD 5970 i dirt2 med.

Kan det vara så att GTX 480 har kraft som hålls tillbaka av drivrutinerna?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Oj oj oj så många sur miner. Nästa gång ska jag inte posta benchar med senaste chipet på marknaden under potten och LN2. Jävla tror vi gick till defcon 2 på 2 röda. Snacka om att göra höna av ett egg. Att det var fanboys på forumet visste jag men fy fan. Får fan ducka när man går in här märker jag.

Ni börjar inta försvarsställning och rättfärdiga era ATI kort och jag kritiserade inte ens ATI hahaha. Postade länkar på GTX480 och 470 under LN2 var tydligen provocerande.

tannat går löst som en liten kopist i självförsvar. Jösses. Tur det finns forum där saker kan diskuteras innan folk drar vapen och ber en lägga sig på backen ala hollywood style bara för dom är lite paranoida. Värre än kommunisterna ju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Wow, dags att ta ett djupt andetag.

Jag tror att ganska många ser faktiskt uttalandet som Multiman svarade på som ganska extremt. Det luktar lite konspirationsteori. nVidia har inte fått särskillt positiv respons på sistonde, det medges. Men det har sina skäl: De slutade tillverka G200b korten samtidigt som G100 korten var försenade i snart 7 månader. När G100 väl visades upp så blev det lite av en antiklimax.

Den här rundan har till väldigt stor del gått till ATi. Sånt är livet. Nästa gång är det kanske nVidias tur. Personligen så föredrar jag att folk talar klarspråk om vad de tycker snarare än att de lindar in det för att det inte skall låta så illa för nVidia.

Sen finns det alltid några rabiata typer som kastar skit, men de finns i båda lägren

Att du kan basera så jävla mycket skitsnack på att jag postade LN2 tester på GTX480 och 470 retailkort kan jag inte begripa! Du måste hallucinerat fram en jävla massa text i dina ögon när du läste det. Ditt uppenbara Nvidia hat kanske har bränt in permanenta bilder i dina ögon?

Jösses jag postade jävla länkar, titta och döm själva sluta med era talibanfasoner!

Tråden handlar om GTX480 därför jag postade länkarna för dom som är intresserade vilket uppenbarligen inte är du.

Permalänk

Det är för att det finns så många högljudda ATI Fanboys på detta forum, de hörs definitivt mer än Nvidia Fanboysen här iaf...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Apropå minnes mängdens påverkan på min fps etc.
Här i Hardware Canucks recension av Sapphire HD-5870 2GB TOXIC så kan man se hur stor påverkan minnes mängden har i de tester som utförts. Dessutom ska man tänka på att TOXIC kortet är högre klockat 925Mhz Core vs 850 Mhz (std) och 4900Mhz RAM vs 4800 Mhz (std).

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Hjälpsam

Hardwareheaven visar grafer över hur spelet fungerat över tiden.
http://www.hardwareheaven.com/reviews.php?reviewid=950
Liksom Hardocp.
http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...
Alla gillar inte Hardocp sätt att bencha, jag tillhör dom som föredrar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Tråden handlar om GTX480 därför jag postade länkarna för dom som är intresserade vilket uppenbarligen inte är du.

Jag tyckte länkarna var jätteintressanta.
Resten tänker jag inte svara på,. Jag vet inte var du fått det ifrån.

Mvh

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Apropå minnes mängdens påverkan på min fps etc.
Här i Hardware Canucks recension av Sapphire HD-5870 2GB TOXIC så kan man se hur stor påverkan minnes mängden har i de tester som utförts. Dessutom ska man tänka på att TOXIC kortet är högre klockat 925Mhz Core vs 850 Mhz (std) och 4900Mhz RAM vs 4800 Mhz (std).

Jo tack ,den har jag länkat till förut.Dem flesta av oss kan ju läsa och förstå vad som sägs där.Även Anandtech`s recension kommer fram till samma slutsats.Tyvärr finns det mindre läskunniga/förstående/enögda (läs 2good4u) som envist hävdar att så inte är fallet.

I Hc test framstår ju både 470/480 i bra mycket bättre dager än många andra test.

Blir kanske ett 470 för mej iom att pris skillnaderna mellan 5850 o 470 bara skiljer ung 150 sek här i Bangkok där jag bor. Nackdelen är väl att jag får köra ac på max om jag ska lyckas förhindra att kortet överhettas här i den nästan 45 gradiga värmen

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hardwareheaven visar grafer över hur spelet fungerat över tiden.
http://www.hardwareheaven.com/reviews.php?reviewid=950
Liksom Hardocp.
http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...
Alla gillar inte Hardocp sätt att bencha, jag tillhör dom som föredrar det.

JAPP, Framebufferbegränsningar brukar ju ofta ge enstaka dips. Och det blir bara tydligt i tidsgrafer.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt den här hypen över minimum framerate. Låter lite som den gamle token gosh som också gillade att jämföra minimum framerate och snackade om "bottendrag" eller nåt. Eller var det average framerate han kollade på men konstigt nog bara i GPU-begränsade scenarios där Phenom vann med 1 fps eller liknande i nåt spel :).

Det är inte speciellt lätt att mäta det på ett riktigt sätt med tanke på en körning endast ger datapunkt och då är det svårt att veta om det beror på GPU:n eller om det är annat som spelar in (t ex för lite grafikminne eller annat).

Ett sätt vore nog att först kolla hur mycket grafikminne program/spel använder. Då vet man vilka program/spel man kan använda (och vilka inställningar). Sen kan man köra testet en gång men endast för att "vänja" datorn vid testet (första körningen brukar vara lite "laggigare"). Sen kör man testet kanske en 10 gånger och noterar minimum framerate varje gång för att sedan ta ett medelvärde på dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Förstår inte riktigt den här hypen över minimum framerate.

Då ska jag ta och förklara det för dig!

När du sitter och spelar så spelar det nästan ingen roll om det rullar på i 60 eller 300 FPS.
Eller rent av 40 FPS.
Men om det någonsin kommer under ca 25-30 fps så upplever du det som att spelet hackar eller segar till lite, vilket är störande och kan vara kritiskt i ett intensivt moment av spelet, om vi pratar FPS eller bilspel t.ex.

Därför är minimifps väldigt viktigt som jag ser det. För att med högre minimifps blir det mindre hack i spelet.

Sen spelar det ju mindre roll i dom fall där frameraten ändå är alldeles för låg för att vara acceptabel eller så hög att det inte spelar någon roll.

Har du fler undringar kring hypen över minimum-framerate så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Ja jäklar vilket krig det var här då

Själv har GTX470 och 480 vuxit i mina ögon när man ser överklockningspotentialen, bara korten får bra kylning.
Bara GTX480 letar sig närmare 4k så känns det lite mer prisvärt också.

Men hur man än ser det så är det ju ingen positiv trend med denna värme.
Vi får verkligen hoppas att de tänker om till nästa generation, annars vetta fan vart vi kommer sluta.

För det här snacket att "Ni måste fatta att det är ett highendkort. Vill ni ha strömsnåla kort får ni köpa sånna kort men förvänta er ingen prestanda då" förstår jag inte. Allt är ju inte svart eller vitt. Men kan får bra prestanda till betydligt mindre värmeutveckling, se bara på 5870 och 5850. Ja som alltid är det kul på många sätt att läsa och följa utvecklingen på grafikkortsfronten. Nu hoppas jag bara att det kommer spel som är värda att köpa nytt grafikkort för. Fan att inte Heavy Rain kommer till PC...kom jag på så där i sista sekunden Verkar vara ett spel i min smak.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När det gäller min fps så är det också jobbigt när det blir väldigt stora kast i frame raten. Om man t.ex ligger på 160 fps och helt plöstligt hamnar på 60 fps i sådana fall kan det upplevas som väldigt svajigt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
När det gäller min fps så är det också jobbigt när det blir väldigt stora kast i frame raten. Om man t.ex ligger på 160 fps och helt plöstligt hamnar på 60 fps i sådana fall kan det upplevas som väldigt svajigt.

Menar du inte lite lägre siffror?

Över 60 fps märker inte jag mycket skillnad.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=663
http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=656
http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=634

Verkar klocka fint både GTX470 och GTX480.
1190Mhz på GPU:n.
Fina poäng det får med. Kan bli redigt vasst kort med lite vatten och OC eller bra aftermarket kylare för dom som är beredda att moda lite.

såg på sida 3 att klocken gick upp till 1220 core och 2440 på shader... hur högt kan han gå egentligen med det kortet....
är det evga's vattenkylda tros och isf vad för radiator och liknande grejer?

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är sällan jag blir irriterad på folk på detta forum,
men din överlägsna arroganta besserwisser-stil 2good4you retade mig så att jag gav mig in i diskussionen.

För att jag skrev att Fermi's min-fps beror på dess större minnesmängd? Du är ju helt slut i huvudet.

[QUOTE]Du är dryg, otrevlig mot folk och verkar (enligt dig själv) besitta en kompetens som nästan är gudomlig. Alla andra är okunniga utom du..[/QUOTE]

Gå tillbaka och titta på vem som först är otrevlig, jag behandlar som jag behandlas, en av världens äldsta regel. Och jag skriver rätt ut att det saknas kompetens, för så är ju fallet bland vissa som ger sig in i en diskussion och konstant frågar om källa när man med egna ord (teknisk argumentation som är fullt förstått utav folk som kan lite, men inte för folk som inget kan) förklarar något väl ingående för att man känner till saker i form av kunskap i ämnet. När det då varenda gång av samma personer frågas efter källa och ungefär som "vad är det för jävla falsk påstående" stil kommer från samma medlemmar som också råkar ha ett nVidia kort i signaturen och följer samma beteéndemönster i varje tråd som handlar om ATI och nVidia kort så blir man rätt trött, speciellt när det ska hävdas på en ganska låg nivå och inte kunna diskutera på en teknisk nivå där man kan reda ut det som är oklart.

Med stor text denna gång: ANVÄND SÖKFUNKTIONEN och hitta något som jag skrivit som INTE är konkret fakta i alla diskussioner om t.ex Fermi där det vart samma förbannade tjafs så fort man inte skrivit något bra om det kortet, alternativt nVidia. Frågar någon har jag alltid lämnat källa på det jag skrivit. Som sagt kolla min historik.

[QUOTE]Varför är du kvar på detta forum, jag tror Sweclockers klarar sig alldeles utmärkt utan dig, du lär ju inte bli saknad heller....[/QUOTE]

Jag har vart här sedan SweClockers startade så fråga inte vad jag gör här, och jag har hållt på med datorer i all min tid tillbaks. Intresset för det har funnits och forumet är en plats för folk som har det intresset, och inte snacka irrelevant dynga som många av er gör. Hur mycket utav teknisk information har du hittills skrivit eller tekniskt argumenterat emot det jag skriver om du nu misstycker? Jag har inga problem med någon här på forumet förutom en viss kategori av människor som är mycket känsliga för konkret fakta och inte kan argumentera på samma nivå tillbaka, eller har ett allmänt störande beteénde. I många av fallen har det varit medlemmar som t.ex Mc Vit och tean, men även fler, och dom har exakt samma mönster med att försvara nVidia och dess produkter till dess yttersta. Frågan är, vad gör du själv här? Det är fler i tråden som stör sig på ditt orelevanta tjöt. Om du nu besitter någon kompetens överhuvudtaget så bevisa motsatsen med egna ord istället din byfåne eller minst logiska argument emot.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
såg på sida 3 att klocken gick upp till 1220 core och 2440 på shader... hur högt kan han gå egentligen med det kortet....
är det evga's vattenkylda tros och isf vad för radiator och liknande grejer?

Det är kylt med flytande kväve (-200 grader). Hardcore så det ryker.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk

Jag blev inte irriterad för nåt du skrev om Nvidia 2good4you (det skiter jag i), och jag blev inte irriterad av min fps diskusionen heller...Det var din otrevliga stil mot folk..
Jag orkar inte tjafsa mer med dig 2goog4you...
jag kan se att KOMPETENS är viktigt för dig du har upprepat (ordbajsat) det ordet femtielva gånger i dina senaste poster....

Men att kategorisera alla som har Nvidia kort i sin sign som fanboys säger nog mer om dig som person än något annat....
ta och skaffa lite Social KOMPETENS ist..
Kommer inte responda mer på dina poster det är meninglöst,
gå och klämm en finne istället och försök få en flickvän, förslagsvis en rödhårig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att du skrev att du var här på sweclockers sen det startades och ser även att du blev medlem här 2007, har det blivit mer att du var och besökte sweclockers tills du blev medlem 2007 eller har du varit medlem innan dess?

En liten fråga från mig som intresserar mig, eftersom det tog mig en tid innan jag själv blev medlem här

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blev inte irriterad för nåt du skrev om Nvidia 2good4you (det skiter jag i), och jag blev inte irriterad av min fps diskusionen heller...Det var din otrevliga stil mot folk..

Mot folk? Möjligtvis 1st medlem i denna tråd hittills. Det är heller inte första gången som den medlemmen är i samma sits. Du läs mitt föregående inlägg en gång till. Nästan det första det inleds med är att du borde gå tillbaka och kika vem som börjar tjafsa direkt.

[QUOTE]Jag orkar inte tjafsa mer med dig 2goog4you...
jag kan se att KOMPETENS är viktigt för dig du har upprepat (ordbajsat) det ordet femtielva gånger i dina senaste poster....
[/QUOTE]

Är det allt du har att komma med som svar tillbaka?

[QUOTE]Men att kategorisera alla som har Nvidia kort i sin sign som fanboys säger nog mer om dig som person än något annat....[/QUOTE]

Läs en gång till vad jag skrev i föregående inlägg så ser du att det var en av många faktorer till medlemmar som jag beskrev. Givetvis tar du den faktorn som första bästa för att du saknar motargument i diskussionen och väljer att lämna den utan att överhuvudtaget diskutera det som var relevant, dvs om Fermis framebuffer och dess procentuella ökning gent emot andra kort.

[QUOTE]ta och skaffa lite Social KOMPETENS ist..[/QUOTE]

Jag finner inte möjligt att ha social kompetens med folk som är såpass extremt märkesbundna att dom spårar ur totalt i varenda diskussion och inte kan hålla sig till ämnet som är tekniskt och bör diskuteras tekniskt. I övrigt så fungerar det sociala extremt väl om den upplysningen gjorde dig vettigare. Du själv verkar inte ha social kompetens med all tid du har att lägga här på struntprat och dina meningslösa ordval

[QUOTE]Kommer inte responda mer på dina poster det är meninglöst,
gå och klämm en finne istället och försök få en flickvän, förslagsvis en rödhårig...
[/QUOTE]

Har du så lite argument och kött på benen kvar att du på alla dina sista och svaga sätt måste försöka hitta något sätt att nedvärdera folk på? Svar på dina små patetiska påståenden:

Jag har kommit över den finne-åldern med råge unge man, och flickvänner har man haft så det räcker när jag var i din ålder. Du kommer upptäcka när du blir äldre att du kanske finner en sambo eller fru om någon orkar med dig. Om det blir en rödhårig eller inte spelar nog ingen roll, dom kan vara mycket vackra dom också, men det har du väl tydligen inte fått erfara än

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när man har lite tid över och ändå är igång med dårskapsdiskussioner så är det väl dags att gå tillbaka till det som är relevant:

Förstår inte all frustration i tråden bland alla märkesbundna fånar. Produkterna talar för sig själva. Fermi blev precis som väntat om man är lite insatt i vad det handlar om. nVidia's filosofi är sedan länge att göra stora monolitiska grafikprocessorer. Det finns skalära och superskalära processorer. Fermi är skalär och RV870 superskalär. Det fungerade med G80 då man tog första steget till att göra grafikprocessorerna mer modulära och låta fler och mindre beräkningsenheter enas om vertex och pixelshader-beräkningar. Med AMD's otur med motsvarande generationer så sken nVidia väl med GeForce 8 och 9 serien. RV770 ändrade dock ganska stort på det hela med en extrem effektivitet och superskalär design. Så fortsätter det nu.

Med RV770/RV870 kan man nå betydligt högre effektivitet än GT200/Fermi. Det blir genast ett problem om man inte har ett stort arkitektiskt övertag över en konkurrent att ha en grafikprocessor som är komplex och stor i transistorantal. Speciellt när man delar på samma aktuella tillverkningsprocess. Det säger sig självt, dryga 3 miljarder transistorer på TSMC's 40nm process där även RV870 var svår att få bra yield på, och ändå är RV870 betydligt mindre.

nVidia's yeild på Fermi är långt ifrån bra och dom har på så vis absolut inte i närheten av samma marginaler som AMD har. Därför måste dom ta betalt rätt saftigt för korten, men i samma veva försöka få dom att prestera riktigt bra för att vara värda pengarna. Det är här effektiviteten kommer in i bilden. Fermi presterar bara marginellt bättre än RV870 och kostar betydligt mer. Tanken hade varit att klocka kärnorna högre, men då springer effektförbrukningen iväg till totalt icke toleranta nivåer.

Fermi korten kan vara intressanta om priserna går ned, men vilket företag som helst kan göra en kund nöjd, även med en mindre lyckad produkt om priset är rätt. Detta skulle innebära att nVidia går back stort. Anledningen till 6 månader senare lansering och ytterliggare förseningar (som jag skrev att så kommer ske för länge sen) beror på tidigare nämnda arkitekturen och tillverkningsproblemen. Det är också samma anledning till varför nVidia's partners har problem och är mindre nöjda.

Varför nVidia väljer att gå den väg dom gör när dom har en hård konkurrent förstår jag inte.

Nu finns både HD58xx, HD59xx serien och Fermi. Det blir svårt att motivera ett köp av Fermi framför HD5970 för en typisk användare. Risken finns att GTX470 hamnar i blåsväder också mot HD5870 och HD5850.

Hur tesseleringen kommer prestera i kommande DX11 titlar i jämförelse mot ATI korten återstår att se. Dom flesta köper fortfarande korten för att få bättre prestanda i nuvarande titlar, vilket inte är DX11 API baserat. Samma sak gäller i GPGPU prestanda då korten inte hanterar dubbelprecisions flyttals-beräkningar så väl som önskat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag orkar inte tjafsa mer med dig 2goog4you...

Men att kategorisera alla som har Nvidia kort i sin sign som fanboys säger nog mer om dig som person än något annat....
ta och skaffa lite Social KOMPETENS ist..
Kommer inte responda mer på dina poster det är meninglöst,

Vi har fattat att du inte gillar 2good4you nu. Tagga ner innan tråden spårat ur helt. Du ligger precis på gränsen på de personliga påhoppen och tillför inget till diskussionen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Du har faktiskt rätt Blade80, jag ska sluta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tagga ner innan tråden spårat ur helt.

Folk är slut i huvudet, idioter ska spegla sig, (för att ta två snabba utdrag ur tråden) och tonen är genomgående "inte så gemytlig", och du tycker att tråden inte redan hopplöst spårat ur? Det här är månadens "train wreck" och att mods låtit det fortgå är oväntat. Jag gillar iofs högt i tak, men någon gång under resan kunde det varit lägligt att inflika ett "åter till topic" från ledningen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

En tråkig sak med urspårningarna, är att den tekniska diskusionen kommer i skymundan.

Angående den högre minemala fps:en.
Är det verkligen bekräftat att det är så? jag har sett tester som pekar åt bägge hållen.
Sen undrar jag hur tillgången blir, Komplett har ännu inget bekräftat leveransdatum, möjligt att dom som redan beställt kommer att få kort inom rimlig tid dock.
Men skall man ha chans till korten innan sommaren bör man nog beställa redan nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Äsch det är bara underhållande när det hettar till ;P
Dessa forum-krig får mig att småle.
Vem tycker inte om krigsfilmer?