Permalänk
Medlem

Ubuntu som NAT?

Hejsan!

Tog och slängde ut Windows 2003 R2 Server hemma och ersatte den med Ubuntu Server 9.10 som jag senare ska uppgradera till 10.04

Nu är det så att jag försökt att följa alla tillgängliga guider på nätet för att få min server att agera som en NAT utan att lyckas.

Har ändrat i dhcp3(xxxx).conf och satt vilket interface den ska lyssna på, men får till svar att den inte har någon info...
Har även ställt in allt precis så som det ska vara, men det är interfacet som klagar, trots att det är rätt inställt =/

Någon här som har fått sin Ubuntu att agera som NAT och har lust att dela med sig HUR ni gjorde detta?
Vill ogärna slänga in W2K3 R2 igen...

Vänligen
Kirill

Permalänk
Medlem

Ska du köra server och brandvägg på samma hårdvara? Jag skulle använt mig av t ex pfsense i en virtuell instans.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

http://www.doctort.org/adam/nerd-notes/dead-easy-nat-on-debia...

Den guiden har jag använt från första början och den fungerar (Vissa steg kan du hoppa över.).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

jag kör ubuntu som nat med detta iptables scriptet:
http://rocky.eld.leidenuniv.nl/joomla/index.php?option=com_co...

finns till o med i ubuntus repository

Permalänk
Medlem

Tackar tackar
Då det är en 500 Gb på servern så känns det overkill att köra pfSense på den i dagsläget ;p

Då jag även tänkt att ha den som SAN i nätverket så kan jag inte köra pfSense på den =/ Utan vill köra Ubuntu Server rakt igenom

Får se om jag får igång servern med doctort.org guiden ;D

Permalänk
Medlem

Enda som egentligen behövs är ipv4.forward = 1 i sysctl, sen ska det fungera. Visserligen kan det vara smidigt med dhcp som delar ut adresser också :).

Själv körde jag dnsmasq, som är både en dhcp och dns server i samma, då jag körde linux på min router.

Min dnsmasq config (eth0 var lan interfacet):

interface=eth0 listen-address=127.0.0.1 bind-interfaces dhcp-range=192.168.0.0,192.168.0.100,255.255.255.0,1h

Posta din konfig så kanske vi kan hjälpa dig...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ett NAT från min server som kör Ubuntu-server. Jag hittar dock inte guiden jag utgick ifrån och det är inte någon av dem som har blivit länkade tidigare i tråden.

Det jag gjorde var att installera dnsmasq och ipmasq och efter en konfiguration som inte tog mer än 5 minuter var det igång och rullade. Har kört det så i snart ett år med det enda problemet att jag inte lyckats "forwarda" någon port, trots att jag även följt manualen.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Jag kör själv ett NAT från min server som kör Ubuntu-server. Jag hittar dock inte guiden jag utgick ifrån och det är inte någon av dem som har blivit länkade tidigare i tråden.

Det jag gjorde var att installera dnsmasq och ipmasq och efter en konfiguration som inte tog mer än 5 minuter var det igång och rullade. Har kört det så i snart ett år med det enda problemet att jag inte lyckats "forwarda" någon port, trots att jag även följt manualen.

iptables -I FORWARD -i eth1 -p tcp --dport 3333 -d 192.168.0.10 -j ACCEPT iptables -t nat -A PREROUTING -i eth1 -p tcp --dport 3333 -j DNAT --to-destination 192.168.0.10:3333

Så såg en vanlig port forward ut för mig, port 3333 till 192.168.0.10.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nä nu ger jag upp... Får inte till det med varken Arno's eller dead easy guiden!!
Synd då jag verkligen ville köra med Ubuntu som NAT!

Permalänk
Medlem

Om du inte gett upp helt än så ta en titt på denna sidan:
https://help.ubuntu.com/community/Router

Denna iptables generatorn fungerar rätt hyffsat till att sätta upp lite iptables regler: (om du vill ha andra än i guiden ovan)
http://easyfwgen.morizot.net/gen/
(obs: klicka inte i att du ska logga trafik, du kommer isf få flera extremt stora logfiler)

Permalänk
Medlem

Här har du, hur lätt som helst. eth1 är LAN och eth0 WAN, jag har en dålig vana att inte vara så tydlig när jag kodar eller whatever för det är 99,99% av gångerna bara jag som ska använda vad det nu är jag sysslar med så jag vet ju själv vad jag gjort..

#!/bin/bash # Do iptables based masquerading and firewalling. # # Set default PATH export PATH=/sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin # Load NAT modules modprobe iptable_nat # Load connection-tracking modules modprobe ip_conntrack # Disable response to broadcasts. echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_broadcasts # Don't accept source routed packets. echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/conf/all/accept_source_route # Disable ICMP redirect acceptance. echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/conf/all/accept_redirects # Enable bad error message protection echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_ignore_bogus_error_responses # Log spoofed packets, source routed packets, redirect packets echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/conf/all/log_martians # Turn on IP forwarding echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward # Clean old iptables iptables -F iptables -t nat -F iptables -X iptables -Z # Allow forwarding through the internal interface iptables -A FORWARD -i eth1 -j ACCEPT iptables -A FORWARD -o eth1 -j ACCEPT iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT # Default forward policy to DROP iptables -P FORWARD DROP # Do masquerading through eth0 iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

Spara allt i en fil (jag kallar min fw.sh) och chmod +x den och sedan ./fw.sh. Du kan ju vilja lägga in det här som ett init-script också men det lämnar jag som en uppgift för dig att fixa, jag göra ett script åt dig också men en googling på "ubuntu init script" borde ge dig nog med info för att fixa biffen själv.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --