Permalänk
Melding Plague

Zalman MS1000-HS2

Hot-swap för vanliga konsumenter är här för att stanna, åtminstone om välkända Zalman får bestämma. SweClockers granskar datorlådan MS1000-HS2 i sömmarna och kontrollerar om funktionen håller måttet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
meh

?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
?

Reaktionen på detta chassi? Meh är så högt det kommer för denna.

Permalänk
Medlem

Inte nått speciellt i mina ögon...

HotSwap känns inte så "behövt" för mig ialf, mer för servrar

Och har utvecklat STORT HAT mot omålade insidor av chassien nu när man har Define R2 och de e ju bara så hett när insidan är målad!

Hade inte lagt ~1200 på detta chassiet ialf, Finns betydligt roligare chassien i den prisklassen

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Snyggt men inte prisvärt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa ett och köra med 140 fläktar.

För vi ALLA vet ju att Zalman's original fläktar låter som hårfönar.

så de blir nog ett riktigt tyst chassi när man e klar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara ett alltför dumt chassi om man gillar hotswap!
Fronten är lite restriktiv, men räcker tydligen till för att få in lite luft till hårddiskarna, och den har ju även luftintag i botten så att resten av lådan får bra ventilation antar jag...

En fundering med tanke på vad som nämndes i recensionen:

Citat:

Observera också de ovala öppningarna i plåten som har till syfte att underlätta kabeldragningen i chassit.

Hmm, jag kan inte se att de där öppningarna tillför speciellt mycket alls egentligen.
Det finns ju inga hål nere vid nätagget och ingen väg för kablar att gå bakom moderkortet till de där ovala hålen, och det saknas dessutom hål ovanför moderkortet för P4 kontakten.
Alltså går det ju inte att dra något bakom moderkortet alls, vilket ju gör de där ovala hålen så gott som värdelösa!
Visst, man kan använda ovala hålen för att få lite styr på tex 24 pins kontakten (som i recensionen), och jag antar man kan trycka in lite kablar man inte använder så de hamnar "bakom" 5.25 platserna och hårddiskarna (istället för att lägga kablarna i en hög på golven som i recensionen) vilket ju alltid är något...

Men det finns ju inget snyggt sätt alls att dölja de kablar som måste dras såvitt jag kan se. Rätt synd Kanske går att modda dit några hål själv, men undrar om det finns tillräckligt mycket utrymme bakom moderkortsplåten för att det ska funka? (jag är tveksam)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag funderar på att skaffa ett och köra med 140 fläktar.

För vi ALLA vet ju att Zalman's original fläktar låter som hårfönar.

så de blir nog ett riktigt tyst chassi när man e klar.

Håller med men om man kör dem på 5V är dem okej

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning en mycket välskriven och tydlig recension. ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Alltid trevligt med ett chassi där det ser ut som om man får plats med en relativt fet 120.2 i taket - tyvärr omfattade inte recensionen någon kommentar om detta så frågetecknet kring detta kvarstår.

Ärligt talat - vem f*n använder hot swap??

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t3chn0
Ärligt talat - vem f*n använder hot swap??

Jag!

Permalänk

Hotswap: Sjukt gött att slippa externa grejor... !

Och att detta chassi var sjukt snyggt/stilrent (lite mackänsla över det). Hade kunnat tänka mig detta istället för mitt p183 som jag precis beställt, men gjort är gjort...

Och sist men inte minst: Kunglig recension! Good job!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Avstängd

Hmm lär ju inte få plats med stora gfx kort.. plus stansad plåt fi fan! stenålder avger grymt irriterande ljud om man drar på fläkten på lite högre varv..

500kr's chassi max.

Permalänk
Medlem

Varför välja det här chassit istället för Define R2 som man får för 800kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Varför välja det här chassit istället för Define R2 som man får för 800kr?

För hotswap? För de som inte vill ha frontlucka? För de som vill ha vitt chassi? För de som har en fläktkontroller (eller liknande) som inte ryms under Defines frontlucka?

Men visst: för de flesta är nog R2 ett mer prisvärt alternativ!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Jag!

Ok, du då - men vem mer!?

Äh, skojja bara. tycker bara det är tjatigt med allt prat om hotswap och hål i caset för vattenkylning då de flesta, tror jag, är intresserade av HDDbur för 2.5 tum och intern vattenkylning.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t3chn0
Ok, du då - men vem mer!?

Äh, skojja bara. tycker bara det är tjatigt med allt prat om hotswap och hål i caset för vattenkylning då de flesta, tror jag, är intresserade av HDDbur för 2.5 tum och intern vattenkylning.

Jag tror de flesta är intresserade av luftkylning

Hotswap i den mening att man sliter ur hårddiskar i drift är väl knappast något allmänt förekommande, men det ÄR faktiskt rätt skönt med en verktygslös lösning där man dessutom inte behöver pilla med sladdar alls när man byter disk... Är nog faktiskt värt några spänn även för mig som typ aldrig plockar i och ur disken

... och den här burken har ju faktiskt en 2.5" adapter
(något jag kan hålla med om attatt fler lådtillverkare kunde kosta på att slänga med)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan vi inte komma överrens om att fläktar antingen suger in eller blåser ut luft?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Kan vi inte komma överrens om att fläktar antingen suger in eller blåser ut luft?

Heh, jag trodde jag var den enda som reagerade på detta
Håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara mer intresserad av att veta varför ljudnivån på ovansidan av lådan anses som ointressant, när man trots allt bemödar sig med att möta på alla övriga sidor?

På äldre lådor var det inte så intressant eftersom det inte fanns några hål där, men en stor del av dagens lådor har ventilationshål med fläktar där. Står då lådan på golvet bredvid användaren torde denna ljudnivå vara högintressant.

Det här gäller förvisso inte bara den här recensionen utan alla jag sett på SweClockers där ljudnivån mätts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Jag skulle vara mer intresserad av att veta varför ljudnivån på ovansidan av lådan anses som ointressant, när man trots allt bemödar sig med att möta på alla övriga sidor?

På äldre lådor var det inte så intressant eftersom det inte fanns några hål där, men en stor del av dagens lådor har ventilationshål med fläktar där. Står då lådan på golvet bredvid användaren torde denna ljudnivå vara högintressant.

Det här gäller förvisso inte bara den här recensionen utan alla jag sett på SweClockers där ljudnivån mätts.

Jag har Datorn PÅ skrivbordet så jag berörs inte alls av hålen i taket.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Har någon mera än jag tyckt att bilden på sida 3 där en hand håller dammfiltret är läskig? När man läser texten och läser "förbi" bilden med filtret så liksom växer filtret/rör sig i nederkant, tyckte först att det var en bild som växlade bildrutor!

Permalänk
Medlem

"Luckan är liksom resten av frontpartiet tillverkad av plast och känns tyvärr ganska plastig."

No shit?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

hade lätt köpt den om man fick med ett agg!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
"Luckan är liksom resten av frontpartiet tillverkad av plast och känns tyvärr ganska plastig."

No shit?

haha jag tänkte på det med! lite kul när man läste!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Inte nått speciellt i mina ögon...

HotSwap känns inte så "behövt" för mig ialf, mer för servrar

Och har utvecklat STORT HAT mot omålade insidor av chassien nu när man har Define R2 och de e ju bara så hett när insidan är målad!

Hade inte lagt ~1200 på detta chassiet ialf, Finns betydligt roligare chassien i den prisklassen

Håller med om det med målad insida inte hotswap, använder själv hotswap och det är najs när man som mig är arkiveringsgalen.