Musmatta att rekommendera till Logitech G500.

Permalänk
Medlem

Musmatta att rekommendera till Logitech G500.

Hej,

Har beställt en Logitech G500 mus och vill nu veta vilken musmatta är att rekommendera till den? Ska den vara så tjock som möjligt eller så tunn som möjligt och vilken tillverkare? Kom gärna med förslag!

Tack på förhand,
naahooJ

Permalänk
Medlem

hej kolla upp detta QPAD XT- RQPad XT-R väldigt bra mus mattor ....kan ej bli besviken tror alla som provat dessa är väldigt nöjda ..mvh itkoll........ps äger några själv=)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar.
Denna eller? QPAD XT-R 4mm Gaming-musmatta - Inet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Qpad XT-R är en skön matta, men om du vill ha en matta som håller länge så rekommenderar jag inte en hård matta såsom XT-R. Ytan på hårda mattor slits ner snabbt och då blir det ojämnt glid. Jag har testat ganska många olika mattor, och min personliga favorit är Qpad CT. Mjuk, tålig och har skönt glid. Kostar inte skjortan heller.

Permalänk
Medlem

Okej. Finns många CT, vilken av dem menar du? Medium eller Large? 1.5mm eller 4mm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naahooJ:

Okej. Finns många CT, vilken av dem menar du? Medium eller Large? 1.5mm eller 4mm?

Storlekt beror helt på om du spelar med låg eller hög sens, och hur mycket plats du har på skrivbordet. Jag tror att min är en large, men medium räcker nog för de flesta. Jag har tyvärr inte testat den tunna varianten, men jag har aldrig stört mig på tjockleken på 4mm å andra sidan, och rent spontant känns det som att 4mm borde vara lite tåligare, men det är mest en gissning från min sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Qpad XT-R är en skön matta, men om du vill ha en matta som håller länge så rekommenderar jag inte en hård matta såsom XT-R. Ytan på hårda mattor slits ner snabbt och då blir det ojämnt glid. Jag har testat ganska många olika mattor, och min personliga favorit är Qpad CT. Mjuk, tålig och har skönt glid. Kostar inte skjortan heller.

Jag har då ingen aning hur du lyckas slita ned hårda musmattor, aldrig hänt mig och jag använde min func surface i cirka tre år innan jag böt ut den, den fungerar fortfarande utmärkt men vid musbyte så krävdes det ett annat underlag, kanske har du använt dåliga musmattor?
eller så pressar du riktigt hårt

Förövrigt har jag G5 och kör med Steelseries 4HD
SteelSeries 4HD - Inet.se
Som är helt underbar, hård och genererar perfekt glid, samt har den gummi under sig och i stortsett fastnar emot skrivbordsytan, har haft den i ett halvår nu och är fortfarande som ny,

Edit:
Hård eller mjuk musmatta beror helt på vad du som person gillar!

Permalänk
Medlem

Ifall du vill ha en mjuk matta är det antingen SteelSeries QcK (storlek samt tjocklek beror helt på vad du själv tycker) eller Qpad CT (storlek och tjocklek är samma sak här) som gäller. SteelSeries QcK:n har möjligen lite bättre precision medan Qpad CT:n har bättre glid.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Okej, men en SteelSeries 4HD eller en QcK?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Steelseries 4HD igår och till lasermöss är den mycket mer att rekommendera än Qck (trackingen är mycket bättre på den förstnämnda).

Själv har jag haft ett gäng musmattor.
Har kört med Steelseries 4D, Steelseries icemat I-2, Qpad CT, Qpad Heaton, Steelseries 4HD samt lite no name mattor.

Qpad Heaton var en grymt bra matta, men slits ut efter ett tag som de flesta plastmattor. Dock höll den iallfall bra i en 7-8 månader.

Qpad CT som är av något slags gummi/plast-tyg hybrid verkar hålla väldigt länge.
Den har jag inte slitit ut än. Dock är friktionen lite högre än på tex Qpad Heaton, vilket gör många snabba rörelser i spel jobbigare att utföra med bra precision.
Man får även en slags "gummikladd" känsla, inte mycket men tillräckligt för att störa om man är kinkig. Startfriktionen när man börjar röra musen är avsevärt högre än den vanliga friktionen. Detta gör att små rörelser blir lite jobbiga att utföra.
Men är man inte superkräsen är det en bra och hållbar matta.

Steelseries I-2 glassmatta har en väldigt slät yta, men konstigt nog ändå en väldigt hög friktion. Den håller i evighet och trackingen på den är väl sådär.

Sen har jag, som sagt, just börjar köra med Steelseries 4HD. Intrycket såhär långt är att det är den skönast matta jag haft såhär långt. Den är ännu "snabbare" än Heatonmattan. En nackdel är att den är lite liten. Finns en större modell, men den är nästan dubbelt så dyr.
Jag köpte min för 180 spänn, vilket kändes rätt ok. Slits den ut köper jag en ny.
Ytan ser ut att vara av det hållbarare slaget, men det får man ju se.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag med en SteelSeries QcK+ 450x400x2mm som är den bästa musmattan jag haft hittills, fungerar utmärkt till G9x iaf. på hög dpi.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av GnomeN:

Ifall du vill ha en mjuk matta är det antingen SteelSeries QcK (storlek samt tjocklek beror helt på vad du själv tycker) eller Qpad CT (storlek och tjocklek är samma sak här) som gäller. SteelSeries QcK:n har möjligen lite bättre precision medan Qpad CT:n har bättre glid.

mvh,
GnomeN.

...förutom att g500an är känd för att tracka jättedåligt på qck, om man kör på den musmattan skippar musen och man får även negativ acceleration. (man får dock positiv acceleration med g500 oavsett underlag)

Jag har svårt att tro att det finns många musmattor med sämre tracking än qck+, väldigt många möss har problem med den. Razers infraröda möss har problem med "jittering" (de gamla har inte lika mycket som de nya dock) och till och med möss som mx518 rycker om man rör musen i y axisen.

Permalänk
Medlem

Då lutar det åt en SteelSeries 4HD SteelSeries 4HD - Inet.se

Permalänk
Medlem

har också steelseries, jävligt nöjd med, har kört med nån hp orginal matta innan och det gör STOR skillnad

Permalänk
Medlem

Jag har en G5a och har haft ett antal olika mattor genom åren. Hade en steelseries Icemat 2 först men tålde inte ljudet som blev av den. Sen köpte jag en hård steelseries, men den nöttes ner ganska snabbt så köpte den jag har nu, en mjuk steelseries som jag trivs bra med.

Permalänk
Medlem

Har denna sköna matta till min G500

Razer Destructor Mouse Pad - Inet.se

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Är den där Razer Destructor Mouse Pad något vidare?

Permalänk
Medlem

Nä den är helt enkelt värdelös! . . . . Skämt o sido jag hade inte rekommenderat en matta som är kass! För mig så är den perfekt! Den är tunn,den har bra glid,den har bra storlek Musyta på 35x28cm.

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Okej, härligt. Men den jämfört med SteelSeries 4HD? Vilken är bäst?

EDIT; Lutar faktiskt åt en Razer, den verkar grym!

Permalänk
Medlem

Dock kostar Razermattan dubbelt så mycket. Och jag tror inte att den håller bättre.
Själva glidet är antagligen rätt likvärdigt. Har dock själv svårt att se så mycket som skulle slå känslan av glidet på 4HD, men just vad man föredrar för glid är ju rätt subjektivt.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Kommer QPAD CT Large Black 4mm Gaming-musmatta Funka bra tills g500? eller borde man ta 1.5mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Kommer QPAD CT Large Black 4mm Gaming-musmatta Funka bra tills g500? eller borde man ta 1.5mm?

Jag har en sådan (4mm). Det är en robust matta som verkar kunna hålla länge pga sitt gummimaterial.
Trackingen är bra.
Själv slutade jag dock använda den pga den för mig lite för höga friktionen på den. När man börjar röra musen från stillastående i en liten rörelse kan man få en liten "klibbeffekt" av gummimaterialet.
Är du inte superkinkig så lär du dock knappast tänka på det, men försöker du nå toppen i något fps spel eller så, så lär du störa dig på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag har en sådan (4mm). Det är en robust matta som verkar kunna hålla länge pga sitt gummimaterial.
Trackingen är bra.
Själv slutade jag dock använda den pga den för mig lite för höga friktionen på den. När man börjar röra musen från stillastående i en liten rörelse kan man få en liten "klibbeffekt" av gummimaterialet.
Är du inte superkinkig så lär du dock knappast tänka på det, men försöker du nå toppen i något fps spel eller så, så lär du störa dig på det.

Okok, det lät inte bra då jag kör med små rörelser och låg dpi :/ Vad är friktion?

Permalänk
Medlem

Har en Razer Destructor Mouse Pad - Inet.se , sjukt bra alltså. Haft den i över ett år och är som ny. Perfekt glid och storlek och man känner direkt att det är kvalité. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Okok, det lät inte bra då jag kör med små rörelser och låg dpi :/ Vad är friktion?

Nja, det är väl annars närmast personer med hög sens/DPI där siktet rör sig över halva skärmen vid små rörelser som kan få lite problem.
Friktionen för en yta är hur "trögt" eller jobbigt det är att dra något över ytan.
Med hög friktion för en musmatta får du använda mer kraft för att förflytta musen än om den har låg friktion.
Hög friktion behöver inte vara en nackdel. Det är mycket en smaksak vad man föredrar. Med låg friktion går det lättare att förflytta musen, men med högre friktion har man ofta bättre kontroll på musen (tex att få den att "stanna i tid" när man siktar)

Qpad CT på det hela taget en rätt bra matta om man inte är väldigt kinkig med att det ska gå mycket lätt att förflytta musen. Kanske lät jag lite väl negativ. Många gillar den och den är inte så dyr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, det är väl annars närmast personer med hög sens/DPI där siktet rör sig över halva skärmen vid små rörelser som kan få lite problem.
Friktionen för en yta är hur "trögt" eller jobbigt det är att dra något över ytan.
Med hög friktion för en musmatta får du använda mer kraft för att förflytta musen än om den har låg friktion.
Hög friktion behöver inte vara en nackdel. Det är mycket en smaksak vad man föredrar. Med låg friktion går det lättare att förflytta musen, men med högre friktion har man ofta bättre kontroll på musen (tex att få den att "stanna i tid" när man siktar)

Qpad CT på det hela taget en rätt bra matta om man inte är väldigt kinkig med att det ska gå mycket lätt att förflytta musen. Kanske lät jag lite väl negativ. Många gillar den och den är inte så dyr.

Dom flesta vill nog ha nånstans mitt emellan, dvs varken väldig hög eller låg friktion. Oavsett vad man har för sens, det tror iaf jag..

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Okej, men tycker ni jag ska ta en destructor? Eller en 4hd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Okej, men tycker ni jag ska ta en destructor? Eller en 4hd?

Alltså destructor är supertunn så vill du ha en matta som knappt märks mot bordet så ta den. 4hd är av gummi och dessutom 4mm "tjock". Vad jag erfarit av destructorn är att man störs sig av allt skräp som samlas på mattan då det blir extra påtagligt vad gäller det materialet och för att den är så tunn, annars är den mkt bra på att läsa av.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Jag har en Qpad CT Large 4mm och är supernöjd. Glidzen (alltså "fötterna") på min Razer Deathadder är som gjorda för musmattans lite tyg- och gummiblandningsaktiga yta.

Lirar väldigt mycket BC2 med ganska låg DPI (kör mycket recon men även annat) och kan faktiskt inte påstå att jag märkt av att musen skulle vara "svår" att röra i små rörelser från stillastående. Det händer dock att jag fastnar lite ibland men då är det min svettiga hand som ligger i lite på sidan som orsakar det

Tycker som sagt att CT'n är kanon och har ett rimligt pris. Vad jag har hört är ytan på CT'n perfekt för optiska möss men jag vet inte om G500'an är optisk eller laser.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta SteelSeries 4HD helt klart.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32