Permalänk
Medlem

skaffa vattenkylning system

Hej, jag har funderat ett tag nu på att skaffa vattenkylning och letar lite info och kostnader etc.

Har en HD 4850x2 som låter som bara den när man spelar lite mera krävande spel och blir ganska varm. (ca 40 "vanligt" och ca 50-65 i load, för 60 är ganska mycket för ett grafikkort ? =D)
Sökt runt lite men har inte hittat någon svensk butik som har ett kylblock till ett 4850 x2, hittade bara någon tysk sida.
Största anledningen för att jag vill ha vattenkylning är att det ska vara hyfsat tyst och kyla bra, behöver inte direkt något värsting system pga att jag ska inte klocka något utan vill bara ha ett tyst system som kyller tillräckligt bra. Det jag vill/ska kyla ner är då mitt grafikkort och min processor ( en AMD phenom 2 x4 955 ), för det finns ingen anledning att kyla ner minnena/moderkortet om man inte håller på att klocka osv ?.

Har ett "NZXT Beta" chassi som inte direkt är så stort. Funderade om man kunde ha en "140 fläkts radiator" på baksidan av chassit där det är en 140 fläkt, eller är inte en "140 fläkts radiator" tillräckligt för att kyla bra ?
Lanar hyfsat mycket och blir oftast att man får ta burken på en skottkärra eller liknande och den blir lite "omtumlad" av detta med det är inget bekymmer ?

Sammanfattning:
Kyla hyfsat bra men ändå vara tyst.
Det som kylas ska är: en HD 4850 x2 och en AMD phenom 2 x4
Har inte den största budgeten men under 2500 om detta är möjligt.
Klarar en dator med ett vattenkylnings system att bli flyttad på de konstigaste sätten på väg till ett LAN? =D
Om allt kunde köpas från samma butik och att det helst är inom Sverige ( inom Sverige är bara ett + i kanten, inget måste. )

(lite ot men när man pratar om ett grafikkort etc säger man en eller ett ?, alltså "en 4850" eller "ett 4850". XD )

Ganska mycket text men hoppas det är lättläsligt.

MVH "Genii"

Permalänk
Medlem

Även jag är ny inom detta, men jag kan redan nu säga att under 2500 för 2x GPU och 1x CPU kommer bli väldigt svårt.
Jag håller på att fixa kylning för min AMD 965 och 2x HD5850 och jag kommer landa på drygt 4000kr. :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det kortet är ganska ovanligt så du kommer tyvärr få problem att hitta. Har du kollat om kanske 4870x2 blocket passar?

60 grader i load är ingenting. Testa att ställa ner fläktvarvet genom ATI's drivrutiner.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av genii:

Oj!
Trodde du snackade om CF, men räkna med ca 3000 isf.

Permalänk
Medlem

sökte lite snabbt på det du sa och hittade detta does the 4870x2 waterblock fit the 4850x2? - EXTREME Overclocking Forums så det värkar inte funka..
Här är den jag hittade på den tyska hemsidan Aquatuning - Der Wasserkühlung Vollsortimenter - XSPC Razor 4850 X2 (Acetal) XSPC Razor 4850 X2 (Acetal) 12248 tyvärr ligger det på ca 100 euro.

Får väll höja "ribban" till 3000 då, pga att bara detta blocket kostar ca 1000. Hoppas någon kan hjälpa mig att plocka ihop ett system åt mig från "aquatuning".

MVH "genii"

Permalänk
Medlem

Du borde seriöst byta grafikkort om du måste skaffa vattenkylning.

Ju ovanligare delar du behöver desto dyrare. Grafikkortsblocket är alltid det dyraste i ett vattenkylningssystem. Iallafall sedan de blev heltäckande.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är redo att skaffa nytt grafikkort pga att det är inte så farligt gammalt och det hänger ju med fortfarande, så får nog skuta upp drömmarna om en tystare dator tills jag köper nytt. Tack för alla svar även att det inte va det jag direkt vill höra =D

MVH "genii"

Permalänk
Medlem

håll koll på marknaden här påswe det du behöver säljes ofta förutom block till ett sådant kort!!du kan få ihop ett billigt å bra system sj kör jag med en trippel och en dubbel radiator en bra pump samt ("resauvar" behållare) å kylblock beg grejor är oftast lika bra till halva priset samt man kan köpa lite då å då

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Om du har planerat att behålla ditt grafikkort under en längre tid så kan du ju köpa det. Själv så skulle jag vänta med vattenkylningen tills du köper ny dator/grafikkort.

Sen så är ju Aquatuning...inte ett företag man bör handla hos.

Permalänk
Medlem

Bara köpa hos Coolingstuff han kan fixa allt typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannee:

Bara köpa hos Coolingstuff han kan fixa allt typ

Coolingstuff och Indomo har allt du kan tänkas behöva. Indomo har en del prylar som Coolingstuff inte har och vice versa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Coolingstuff och Indomo har allt du kan tänkas behöva. Indomo har en del prylar som Coolingstuff inte har och vice versa.

Coolingstuff fixar det mesta, han beställer nog från aquatuning eller liknande så han har det man behöver.

Jag har precis fixat vatten till mitt rigg. består utav 240 och 120 rad block till prollle och 4890 landade på 2600

Permalänk

swiftech MCWR-60 passar nog på gpun, sen får du ha flänsar på minnet och vrm, fullcover är nog inte att tänka på

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900