Bra program för att rensa i registret?

Permalänk
Medlem

Bra program för att rensa i registret?

Halloj,
ett program jag installerade för ett tag sedan började trilskas, så jag bestämde mig därför för att installera om detta. Hittade ingen avinstallations-fil så i min iver deletade jag bara programmet. Dumt såklart.
När jag skulle installera det igen så ville det inte, det tyckte att jag redan hade det installerat.
Har nu suttit en bra stund och rensat i registret och på datorn efter allt vad diverse sökmotorer kan hitta.
Har testat RegSeeker och ett gäng andra, men hur jag än rensar så tycker programmet att något finns kvar.
Någon som har något tips på hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Halloj,
ett program jag installerade för ett tag sedan började trilskas, så jag bestämde mig därför för att installera om detta. Hittade ingen avinstallations-fil så i min iver deletade jag bara programmet. Dumt såklart.
När jag skulle installera det igen så ville det inte, det tyckte att jag redan hade det installerat.
Har nu suttit en bra stund och rensat i registret och på datorn efter allt vad diverse sökmotorer kan hitta.
Har testat RegSeeker och ett gäng andra, men hur jag än rensar så tycker programmet att något finns kvar.
Någon som har något tips på hur jag kan lösa detta?

Mitt tips blir att skita i program och leta själv istället. Kolla dom vanligaste ställena först och när du har tagit bort allt du hittar så kan du börja söka med Ctrl + F.

Vanligaste ställena: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\<programtillverkaren> och HKEY_CURRENT_USER\Software\<programtillverkaren>

Men om du verkligen vill låta ett program göra det så föreslår jag att du tar backup av registret först.

Permalänk

Du har kanske någon personlig katalog kvar sedan förra installationen med deras produktnamn.
Ändra "Kontrollpanelen - Mapp alternativ - Dölj INTE dolda filer..." och titta under "C:\Användare\ditt_konto\AppData\..."
efter produktnamnet.

P.S. När det gäller Register Cleanup program så har jag ALLTID ångrat detta i efterhand.
Dessa städfirmor vet inte vad de sysslar med... de tar bort poster för att de är tomma (skall vara så).
Det städar bort filtyper för att de inte har använts... där finns stora chanser att skruva upp systemet även om man tar det försiktigt. Oftast saknar man inte förändringen förrän långt efteråt och fattar då inte vad som hänt. Jag söker manuellt i registret, backuppar och tar bort selektivt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tweaknow Powerpack är bra, det har "safe to delete" poster och "unsafe" eller liknande så deleta bara dom nödvändiga "unsafe" så klara man sig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

CCleaner funkar mkt bra, likaså registry mechanic, jag har då aldrig haft problem med de programmen:).

Visst har vissa det och andra inte.

Permalänk
Medlem

Sjukt, jag kan verkligen inte hitta någon mera fil. Jag har aktiverat "visa dolda filer" och sökt som en tok.
Detta verkar inte vilja gå...

Yay, lyckades tillslut. Letade mig fram i någon gömd mapp med konstigt namn där en fil som hette setup fanns. Startade denna fil och såg att det var en avinstallation för ett electronic arts-program.
Tog bort hela den mappen och vips så gick det.
Vågar inte gissa allt jag har ställt till i datorn under denna häxjakt.

Success!