Lucid Hydra på Radeon från Powercolor

Permalänk
Melding Plague

Lucid Hydra på Radeon från Powercolor

Tillverkaren Powercolor bryter ny mark genom att placera Lucids Hydra-krets direkt på ett grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt intressant!

Kul att se hur det kommer funka sen, om det nu gör

Visa signatur

Balle

Permalänk

Tycker fortfarande att det vore bättre att bygga in det här i nåt kort ur nVidia's 200 serie, men det kanske har med nVidia's butterhet att göra som inte tillåter det.
Hursomhelst så är det intressant och kul att se att korttillverkarna själva tar lite insiativ och exprementerar med den tech som finns

Permalänk
Medlem

Bör ju inte direkt vara något problem, dubbel gpu kort brukar det sitta tex nf200 på. Det här var ju en riktigt härlig ide.

Permalänk
Medlem

Bara frågan när ATI och Nvidia disablar stöd för sina kort om konkurrentens kort finsn i systemet Så fungera inte hydra alls. Inte svårt för ATi eller Nvidia att sabba för hydra om dom vill. Skulle aldrig köpa Hydra av den enkla anledningen att kompromisser är alltid sämre. Hydra är en kass kompromiss. Varför vill man köra nvidia och ati? Tester visar att det aldrig blir lika bra som CF eller SLI vilket vem som helst bör begripa. Plus att kretsfan är inte gratis. Uppskattat integrationspris är 1.5 USD per lain på Hydra och fins 3 varianter och priset grå från ca 36 til 72 USD uppskattningsvis extra tillkommer då på moderkortet eller grafikkortet i detta fallet i produktionskostnad. Även om detta 5770 har den billigaste Hydra 200 kretsen bör kortet kosta 3-400Kr mer än ett vanligt kort. Varför köpa ett 5770 med hydra chipset licksom? Köper väl inte Nvidia SLI moderkort för att köra 5770 + nvidia? Snacka om att slös apengar då och vara dum. Köper man CF moderkort så behöver man ju inte hydra, lika bra med 2st rena 5770 direkt utan Hydra skatt.

Bergriper inte alls "marknaden" eller "kundbasen" för dessa hydra chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Bara frågan när ATI och Nvidia disablar stöd för sina kort om konkurrentens kort finsn i systemet Så fungera inte hydra alls. Inte svårt för ATi eller Nvidia att sabba för hydra om dom vill. Skulle aldrig köpa Hydra av den enkla anledningen att kompromisser är alltid sämre. Hydra är en kass kompromiss. Varför vill man köra nvidia och ati? Tester visar att det aldrig blir lika bra som CF eller SLI vilket vem som helst bör begripa. Plus att kretsfan är inte gratis. Uppskattat integrationspris är 1.5 USD per lain på Hydra och fins 3 varianter och priset grå från ca 36 til 72 USD uppskattningsvis extra tillkommer då på moderkortet eller grafikkortet i detta fallet i produktionskostnad. Även om detta 5770 har den billigaste Hydra 200 kretsen bör kortet kosta 3-400Kr mer än ett vanligt kort. Varför köpa ett 5770 med hydra chipset licksom? Köper väl inte Nvidia SLI moderkort för att köra 5770 + nvidia? Snacka om att slös apengar då och vara dum. Köper man CF moderkort så behöver man ju inte hydra, lika bra med 2st rena 5770 direkt utan Hydra skatt.

Bergriper inte alls "marknaden" eller "kundbasen" för dessa hydra chipset.

Kanske någon redan har ett nvidiakort(och ett moderkort med sli/cf) och vill köpa ett ati-kort och vill ha kvar sitt physx i sin nya set-up? Nvidia stryper ju buggen snart, ändå.

Permalänk
Medlem

Kul Undrar när vi får se de första korten med både amd och nvidia chip på

Permalänk
Medlem

pa1983 har aldrig gjort mig besviken tidigare trots andras klagomål, men idag håller jag inte med honom.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Kanske någon redan har ett nvidiakort(och ett moderkort med sli/cf) och vill köpa ett ati-kort och vill ha kvar sitt physx i sin nya set-up? Nvidia stryper ju buggen snart, ändå.

Och på villket sätt behöver du ett hydra chipset för att köra ett nvidia kort och ett ati kort på ett sli moderkort? behöver ju inte ens ett sli moderkort. Behöver bara PhysX hacket till nvidias drivisar.

Ni som är besvikna. jaha kanske ni inte vet vad ni snackar om. har läst på både om hydra från dom själva, recensioner och prisuppgifter mm och vad det är kapabelt till. Som sagt skitlösning för dom flesta seriösa mänskor.

Ni kanske ska få er fakta rätt först innan ni drar felaktiga exempelscenarion.

Du kan inte köra CUDA eller PhysX ändå. Får i så fall disabla Hydra under tiden vilket gör att spel som nyttja PhysX inte kan köras då det använder CUDA API:et för det. Så du kan inte kombinera båda för rendering samtidigt som nivida kortet kör CUDA eller PhysX.

Som sagt vill man gå tebaks 3-4 år och ha kompatibilitet och stabilitet som SLi och CF hade då så visst. För folk som vill spela med flera kort så är Hydra bara skräp. Kolla alla tester själva. Så mycket begränsningar så det är löjligt.

Permalänk
Medlem

Det är väl kul med lite initiativ i alla fall.

Hade varit trevligare med kretsen på ett nVidiakort istället, så hade man kunnat köra en setup med ett tyngre ATIkort och ett nVidia som kunde sköta PhysX, men även ge en liten boost i annat skulle den vara sysslolös.

Nu finns det i och för sig inga Fermikort som är annat än "tyngre", åtminstonde vad gäller prissättningen. Alltså är det inte motiverat ännu. Men på ett 450-60 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psionic:

Det är väl kul med lite initiativ i alla fall.

Hade varit trevligare med kretsen på ett nVidiakort istället, så hade man kunnat köra en setup med ett tyngre ATIkort och ett nVidia som kunde sköta PhysX, men även ge en liten boost i annat skulle den vara sysslolös.

Nu finns det i och för sig inga Fermikort som är annat än "tyngre", åtminstonde vad gäller prissättningen. Alltså är det inte motiverat ännu. Men på ett 450-60 kanske?

Nej går inte.

Citat:

They can’t make a Radeon HD 5870 accelerate PhysX or a GeForce GTX 260 support DirectX 11. Instead, you have to give up both.

Som sagt Hydra har massa begränsningar. Varför blanda det blir skit av det.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt hur detta teoretiskt är tänkt att fungera. Stoppar man in detta kort med exempelvis ett HD5870 och ett GTX 470 och använder Hydra-krets på detta HD5770-kort för att få dessa att fungera ihop? Eller behövs dessa Hydra-hybrider för samtliga kort i systemet? Jag förutsätter att moderkortet i fråga inte har någon hydra-krets.

Kul att företagen fortfarande satsar på Hydra. Vem vet, om något år kan detta vara något riktigt bra om tekniken får utvecklas och varken AMD eller Nvidia börjar spärra...

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Som sagt Hydra har massa begränsningar. Varför blanda det blir skit av det.

Vill argumentera imot, men det går faktiskt inte det är bara se efter vad man prioriterar hos ett vga och sen välja vad man tänker köra den generationen.
Även om hydra är en kul idé så är det allt det är, iaf nu och hur hydra tekniken utvecklas beror helt på nVidia och ATI och det är därför den egentligen inte är mer än en kul plojgrej utan något vardagligt värde.

Permalänk
Medlem

Hydra är dyrast då det kräver 3:E parts chipset, dyrare PCB, det ger sämst prestanda av dom 3 lösningarna (CF och SLI) och minst funktionalitet, Igen FhysX eller CUDA och liknande i fall inte alla korten stödjer det etc etc. Så stödjer det ena kortet inte nåt som det andra klarar så forget it typ.

Som sagt har läst på lite för någon annan hävdade att det var så bra. Ja han hade inte läst på utan bara läst artiklar som denna om konceptet. Tom han tyckte det sög efter han läste på men han var enveten som bara den i början.

Skrivet av anders.149:

Jag förstår inte riktigt hur detta teoretiskt är tänkt att fungera. Stoppar man in detta kort med exempelvis ett HD5870 och ett GTX 470 och använder Hydra-krets på detta HD5770-kort för att få dessa att fungera ihop? Eller behövs dessa Hydra-hybrider för samtliga kort i systemet? Jag förutsätter att moderkortet i fråga inte har någon hydra-krets.

Kul att företagen fortfarande satsar på Hydra. Vem vet, om något år kan detta vara något riktigt bra om tekniken får utvecklas och varken AMD eller Nvidia börjar spärra...

Na hydra chipet mer eller mindre skickar renderingsjobbet 50/50 eller jag bäst det kan ballanserar lasten mellan korten genom att låta båda korten rendera olika bilder sedan skickas resultatet från övriga kort till det som har skärmen för att visas. Så det agerar lite router chipset men mer komplicerat än så då det inte bara routrar trafik utan som sagt ser tilll att rätt kort gör rätt sak och att resultatet kommer till kortet med skärmen för slutgiltig rendering på skärmen. Men hydra skalar sämre och sämre ju mer olika korten är i prestanda. Så det kan gå långsammare att ha ett slött kort med ett snabbt kort än att bara ha det snabba. 2st identiska kort med hydra presterar nästan lika bra som CF eller SLI. Men tex ett 9600GT med ett HD5850 presterar katastrofalt uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag förstår inte riktigt hur detta teoretiskt är tänkt att fungera. Stoppar man in detta kort med exempelvis ett HD5870 och ett GTX 470 och använder Hydra-krets på detta HD5770-kort för att få dessa att fungera ihop? Eller behövs dessa Hydra-hybrider för samtliga kort i systemet? Jag förutsätter att moderkortet i fråga inte har någon hydra-krets.

Kul att företagen fortfarande satsar på Hydra. Vem vet, om något år kan detta vara något riktigt bra om tekniken får utvecklas och varken AMD eller Nvidia börjar spärra...

Du sätter detta kort i datorn och sedan valfritt annat vanligt kort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Som sagt vill man gå tebaks 3-4 år och ha kompatibilitet och stabilitet som SLi och CF hade då så visst. För folk som vill spela med flera kort så är Hydra bara skräp. Kolla alla tester själva. Så mycket begränsningar så det är löjligt.

Och låt säga att de skulle lyckas få fram en vettig lösning om 2 år? Jag skulle aldrig skaffa detta idag, men sluta vara en sån negativ pessimist till utveckling och tänk längre än näsan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Och låt säga att de skulle lyckas få fram en vettig lösning om 2 år? Jag skulle aldrig skaffa detta idag, men sluta vara en sån negativ pessimist till utveckling och tänk längre än näsan.

Om 2 år så suger det där HD5770 kortet eller det där ASUS moderkortet med 577 intergrerat. Man köper vad som fungerar NU i DAG. Aldrig begripit mig på folk som köper hårdvara för tillverkaren lovar massa stöd i framtiden. jag köper saker som fungerade nu så kan alla andra sitta och beundra sin dator och vänta. Kan en tillverkare inte leverera så är det inget värt. Eller köper du flygande bilar fast dom inte kan flyga än?

Erkänn som det är. igen jävel här tänker efter på hur Hydra ens fungerar eller läst på ett skit. Alla tror det är likvärdigt med CF och SLI. Det är det INTE! SÅ Basta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Om 2 år så suger det där HD5770 kortet eller det där ASUS moderkortet med 577 intergrerat. Man köper vad som fungerar NU i DAG. Aldrig begripit mig på folk som köper hårdvara för tillverkaren lovar massa stöd i framtiden. jag köper saker som fungerade nu så kan alla andra sitta och beundra sin dator och vänta. Kan en tillverkare inte leverera så är det inget värt. Eller köper du flygande bilar fast dom inte kan flyga än?

Erkänn som det är. igen jävel här tänker efter på hur Hydra ens fungerar eller läst på ett skit. Alla tror det är likvärdigt med CF och SLI. Det är det INTE! SÅ Basta!

Tvärt om så vet nog de flesta här på sweclockers att det inte fungerar. Om någon höll på att utveckla flygande bilar så skulle jag tycka även där att det är kul att någon tar utvecklingen framåt, även om bilen bara kunde sväva en aning för tillfället

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Om 2 år så suger det där HD5770 kortet eller det där ASUS moderkortet med 577 intergrerat. Man köper vad som fungerar NU i DAG. Aldrig begripit mig på folk som köper hårdvara för tillverkaren lovar massa stöd i framtiden. jag köper saker som fungerade nu så kan alla andra sitta och beundra sin dator och vänta. Kan en tillverkare inte leverera så är det inget värt. Eller köper du flygande bilar fast dom inte kan flyga än?

Erkänn som det är. igen jävel här tänker efter på hur Hydra ens fungerar eller läst på ett skit. Alla tror det är likvärdigt med CF och SLI. Det är det INTE! SÅ Basta!

Jag är inte heller en vän av hydra. Det är bångstyrigt, presterar dåligt och dess framtid ligger helt i nvidias och ati:s händer (de skulle kunna stänga av förmågan att använda kretsen när som helst).

Angående utveckling så tycker jag att flera grafikkort inte är utveckling, det är ett tappert försök att hålla liv i en utdöende teknik. Alla måste väl hålla med om att det har hänt ungefär ingenting på grafikkortsfronten på över tio år. Visst de har blivit snabbare och fått lite mera funktionalitet, men grundiden, att trycka in så många transistorer som möjligt i samma krets och ha mera och snabbare minne, är helt oförändrad.

Jämför med t.ex. processorer där har det skett utveckling. Ett exempel är när AMD introducerade sin integrerade minneskontroller eller när samma företag introducerade AMD64 (utökningen av x86 som kan köra 64bits-kod).

För ett fåtal år sedan var lösningar med flera grafikkort något som knappt någon ens funderade på, idag är det nästan standard när man bygger lite dyrare datorer (för spel). I fall vi ser tillbaka på de senaste årens utveckling så har effekten på grafikkorten ökat lavinartat.
Om man forsätter som man gör nu hur kommer det då att se ut om fem år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Om man forsätter som man gör nu hur kommer det då att se ut om fem år?

Har man tur så blir det som det blev för 3dfx och deras sli, att skiten skalar ordentligt vilket det inte gör nu.
Eller att folk inte vill ha skiten som det också blev för 3dfx.
För min elräknings skull så hoppas jag på alternativ nummer 2.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Om 2 år så suger det där HD5770 kortet eller det där ASUS moderkortet med 577 intergrerat. Man köper vad som fungerar NU i DAG. Aldrig begripit mig på folk som köper hårdvara för tillverkaren lovar massa stöd i framtiden. jag köper saker som fungerade nu så kan alla andra sitta och beundra sin dator och vänta. Kan en tillverkare inte leverera så är det inget värt. Eller köper du flygande bilar fast dom inte kan flyga än?

Erkänn som det är. igen jävel här tänker efter på hur Hydra ens fungerar eller läst på ett skit. Alla tror det är likvärdigt med CF och SLI. Det är det INTE! SÅ Basta!

Word! Ser heller ingen som helst mening med Hydra av just de anledningar du radat upp här.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Kanske någon redan har ett nvidiakort(och ett moderkort med sli/cf) och vill köpa ett ati-kort och vill ha kvar sitt physx i sin nya set-up? Nvidia stryper ju buggen snart, ändå.

Om man redan har ett nvidia-kort så är det jub etydligt vettigare att köpa ett till och köra SLI = mer prestanda. Physx med nvidia + ati fungerar på alla moderkort redan nu så..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg