Windows 7 64-bitar mot 50 procent av användarna

Permalänk
Medlem

Snälla, snälla, sluta prata om 128-bitars OS, antal bitar när man pratar om OS är alltid addresseringsutrymmet.
Visst ger 64-bitars program fler fördelar eftersom det finns förbättrade instruktioner i x64 jämfört med x86-instruktionerna (t ex fler register). Och vi kommer med all säkerhet få förbättrade instruktionsuppsättningar som används av framtida OS & program, men det kommer fortfarande vara 64-bits addresseringsrymd, dvs 64-bits OS för all framtid (iaf många tusentals år)

Och redan första generationens SSE-instruktioner jobbar med 128-bitar, så att instruktioner jobbar med fler bitar än 64 är inget nytt men det har inget med OS'ets addresseringsrymd att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerBlader:

... Internet Explorer finns kodat för 64-bitar till skillnad från andra webbläsare är med lite väl ironiskt.

Det har mer med Windows världen och Adobe att göra än webbläsarna i sig. Har följande webbläsare i 64bit:

- Firefox
- Opera
- Chrome
- Midori
- Rekonq
- Links
- Lynx
- Arora
- Jumanji
- uzbl-browser
- Kazehakase

Det finns säkert ännu fler också.

Permalänk
Medlem

Vadå laggar det om man har 32bit's Version i spel, Osv GPU?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Vadå laggar det om man har 32bit's Version i spel, Osv GPU?

Nää, men man kan få lite högre prestande med x64. Jag vet inte om det är så jättestor skillnad på spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Vad innebär Windows 8 med 128-Bit stöd för oss gamers? Låt säga Half-Life 3 har 128-Bit stöd då Half-Life 2 stöder 64-Bit nu, vad kommer/kan göras bättre för oss gamers?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Vad innebär Windows 8 med 128-Bit stöd för oss gamers? Låt säga Half-Life 3 har 128-Bit stöd då Half-Life 2 stöder 64-Bit nu, vad kommer/kan göras bättre för oss gamers?

Men lägg av någon gång då? Läs det folk skriver.
Det kommer inte komma 128-bitars operativsystem på ett bra tag.
Det blir ingen skillnad för en gamer. Okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Windows 7 x64 här

Kör både 32 och 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Men lägg av någon gång då? Läs det folk skriver.
Det kommer inte komma 128-bitars operativsystem på ett bra tag.
Det blir ingen skillnad för en gamer. Okej?

Driver du? Vad är det för fel på dig?

Det blir visst skillnad för gamers, kolla bara på 32 bit vs 64 bit i tex Half-Life 2, kan utnyttja mycket mer texturer m.m.

Visa signatur

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Driver du? Vad är det för fel på dig?

Det blir visst skillnad för gamers, kolla bara på 32 bit vs 64 bit i tex Half-Life 2, kan utnyttja mycket mer texturer m.m.

Steget från 32 till 64 är inte en fördubbling, det är 4,3 miljarder gånger större. 64 till 128 blir på samma sätt 18 miljarders miljarder gånger större. Finns inget behov av 128 bitar inom överskådlig tid, och med överskådlig tid menar jag att knappast ens dina barnbarn kommer få uppleva 128 bitars windows.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Steget från 32 till 64 är inte en fördubbling, det är 4,3 miljarder gånger större. 64 till 128 blir på samma sätt 18 miljarders miljarder gånger större. Finns inget behov av 128 bitar inom överskådlig tid, och med överskådlig tid menar jag att knappast ens dina barnbarn kommer få uppleva 128 bitars windows.

Har jag sagt att det är en fördubbling? Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Nej, men det kan vid en först anblick se ut att vara en fördubbling om man inte förstår binära talsystemet, och då är det lättare att förstå varför någon tror att 128 bitars skulle komma precis efter skiftet till 64 bitars slagit igenom. Nämligen att det som allt annat i datorbranschen fördubblas med några års mellanrum.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

64 bitars har man ju haft sedan AMD lanserade processorer för dylikt, men då var det förstås SuSE som gällde ett par år tills billy fick tummarna loss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

kolla bara på 32 bit vs 64 bit i tex Half-Life 2, kan utnyttja mycket mer texturer m.m.

Hu? Du får gärna förklara hur mängden tillgängliga texturer mm skulle påverkas av antalet bitar i CPU.

Permalänk
Medlem

64 bitars win 7 här bästa operativ jag haft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Till att börja med så till skillnad från det åldrande 64 bitars så kan man i ett 128 bitars adressera mer än 16 000 000 TB ramminne som annars är gränsen för 64bitars

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Physical Address Extension - Wikipedia, the free encyclopedia

Funkar jättefint att adressera mer än 4GB i ett 32bitars operativ. Dock vill ju inte Microsoft inkludera detta i annat än serverversioner. I linux funkar det klockrent.

Permalänk
Medlem

Att köra 32bitar idag är bara löjligt.

Permalänk
Entusiast

Enda problemet jag har haft med Win7 Pro 64-bit sen jag installerade det i juli förra året är ett codec för att visa Nikons RAW-filer. Nikon har inte behagat tillverka ett 64-bit codec och det går inte att använda det befintliga 32-bit. Som tur är finns det andra codec som gör precis samma sak så det var inget problem i praktiken.

Jag tror inte att Microsoft kommer släppa sina 32-bitars versioner än på ett tag. Dels lär ju det finnas en lightversion av Win8 för netbooks och liknande och sen får ni inte glömma att många företag sitter på uråldrig hårdvara. Fördelarna med 64-bit kommer ju få folk att byta av sig själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Många är de företag, myndigheter och andra statliga verk, kommuner etc. och inte bara privatpersoner som kanske använder en äldre hårdvara eller för den delen använder mjukvara med drivrutiner som är kodad för 32-bitars tekniken, då kan det bli svårigheter i någon form att gå direkt över till ett 64-bitars OS. Men för det stora antalet medlemmar på SweClockers forum, är nog redan bekant med det fenomenet eller känner till problematiken i någon form sedan tidigare.

Så det är inte alltid en "löjlig fråga", som några personer i tråden vill uttrycka sig om de personer/företag etc. som är kvar på 32-bitars OS. Att byta ut hårdvara och/eller mjukvara (med specialskrivna program etc.) för ett t.ex. ett företag, kan det röra sig om väldigt stor ekonomisk uppoffring som även stör den dagliga verksamheten negativt, om det görs på kort tidsperiod.

OT. En annan är kvar i 32-bitars träsket en tid till men kommer på sikt gå över till 64-bitars träsket.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Physical Address Extension - Wikipedia, the free encyclopedia

Funkar jättefint att adressera mer än 4GB i ett 32bitars operativ. Dock vill ju inte Microsoft inkludera detta i annat än serverversioner. I linux funkar det klockrent.

Varför ska man göra det idag när det finns 64-bit operativ system? Det där kunde varit aktuellt i 32-bit Windows klient-OS för 5 år sen, men då var inte 4GB+ så vanligt i vanliga användares PC heller. Helt klart bättre med en naturlig övergång till 64-bit OS istället.

Måste man nu köra 32-bit Windows pga att man anv'nder gamla program som inte fungerar på ett 64-bit Windows, då kan man lika gärna nöja sig med cirka 3,5GB RAM också, eller dual-boota, eller köra en virtuell miljö för de programmen.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 7 Ultimate x64 på min wet dream burk.. ORGINAL... Lika bra att skriva orginal så min post inte raderas.. hehe

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Varför ska man göra det idag när det finns 64-bit operativ system? Det där kunde varit aktuellt i 32-bit Windows klient-OS för 5 år sen, men då var inte 4GB+ så vanligt i vanliga användares PC heller. Helt klart bättre med en naturlig övergång till 64-bit OS istället.

Måste man nu köra 32-bit Windows pga att man anv'nder gamla program som inte fungerar på ett 64-bit Windows, då kan man lika gärna nöja sig med cirka 3,5GB RAM också, eller dual-boota, eller köra en virtuell miljö för de programmen.

Alla saker fungerar tyvärr inte i ett 64-bitarsoperativ, har det problemet på jobbet tex i vissa fall. Då är det väldigt bra att kunna använda mer än 4GB minne.

Permalänk
Medlem

Härligt krig vi fått här då

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Alla saker fungerar tyvärr inte i ett 64-bitarsoperativ, har det problemet på jobbet tex i vissa fall. Då är det väldigt bra att kunna använda mer än 4GB minne.

Skulle gissa att de programmet knappast kan utnyttja PAE och mer minne heller. Samtidigt som de kräver 32-bit har du andra program som absolut går bättre med mer än 4GB? Visst kan det hända, men det är nog en försvinnande liten del av användarna som sitter i den situationen. Nu vet jag förstås inte vilka saker som inte funkar på 64-bit hos dig, men jag skulle nog pressa leverantörer av de produkterna. Jobbar själv på ett företag som har många olika program och en del är leverade av små företag som inte direkt läst windows-utvecklar-manualen när de programmerade dem så jag känner till problemet. Men saken är den att inga av de klienterna är i behov av mer än 3,5GB RAM idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Många är de företag, myndigheter och andra statliga verk, kommuner etc. och inte bara privatpersoner som kanske använder en äldre hårdvara eller för den delen använder mjukvara med drivrutiner som är kodad för 32-bitars tekniken, då kan det bli svårigheter i någon form att gå direkt över till ett 64-bitars OS. Men för det stora antalet medlemmar på SweClockers forum, är nog redan bekant med det fenomenet eller känner till problematiken i någon form sedan tidigare.

Så det är inte alltid en "löjlig fråga", som några personer i tråden vill uttrycka sig om de personer/företag etc. som är kvar på 32-bitars OS. Att byta ut hårdvara och/eller mjukvara (med specialskrivna program etc.) för ett t.ex. ett företag, kan det röra sig om väldigt stor ekonomisk uppoffring som även stör den dagliga verksamheten negativt, om det görs på kort tidsperiod.

OT. En annan är kvar i 32-bitars träsket en tid till men kommer på sikt gå över till 64-bitars träsket.

/Saint25

Tänkte precis skriva ett liknade inlägg. Alltid lika kul att läsa på forumet och gamer folket tror att de utgör 99,9 % av marknaden. Datorspelande står för typ 1% av hela IT marknaden, den stereotypiska swecaren är ju en minoritet i IT världen.

Precis som du skriver så är det inte bara att slänga in 64 bitar på servrar och klienter på ett företag, skola, organisation etc. De kanske har gamla IT system som fortfarande fungerar yppperligt för deras verksamhet men inte är kompatibel med 64 bitars OS. För att kunna uppgradera några arbetsstationer med 64 bit kan ju innebära att de får förnya massvis med dyra licenser och köpa in ny hårdvara. Sen på det ska man ha dit folk som ska konfigurerar upp allt. Liksom det kan handla om enorma summor bara för att kunna lira 64bit som i praktiken inte förbättrar deras verksamhet.

Självklart så kommer 32bit att försvinna en vacker dag, men det är många år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Tänkte precis skriva ett liknade inlägg. Alltid lika kul att läsa på forumet och gamer folket tror att de utgör 99,9 % av marknaden. Datorspelande står för typ 1% av hela IT marknaden, den stereotypiska swecaren är ju en minoritet i IT världen.

Nästan hälften av alla 150 miljoner installerade Windows 7 hittills är 64-bit. Visserligen är företagsmarknaden viktigt för Microsoft, men att tro att privatmarknaden inte är det och dessutom är enormt liten är naivt.

Permalänk
Medlem

Då är det ju bara för programmerare att börja göra x64 program hädanefter

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nästan hälften av alla 150 miljoner installerade Windows 7 hittills är 64-bit. Visserligen är företagsmarknaden viktigt för Microsoft, men att tro att privatmarknaden inte är det och dessutom är enormt liten är naivt.

Ja siffran var helt tagen ur luften och är troligtvis större, ville bara få fram min poäng. Det var inte heller hela privatmarknaden utan gamingmarknaden som jag menade. Läser man lite på swec forumet så får man lätt uppfattningen om att folket här tror att datorspelande är det enda man använder datorer till i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

* Trevlig text *

Visst är det så Sunnis, att världen utanför SweClockers forum är mycket stor och datorer används i många olika sammanhang till vitt skilda behov där datorspelandet är bara en liten del i sammanhanget och som du skriver, att har man ett fungerande datorsystem om det är t.ex. ett företag för sin verksamhet, är det inte direkt bråttom att byta ut sina 32-bitars system. Förutom hårdvara och OS med licenskostnader med mera, använder många företag t.ex. specialskrivna program helt eller delvis för sin verksamhet och byta ut ett dyrt utvecklat program med hårdvara är i många fall orimligt dyrt för ett företag att ta den kostnaden om det är inte en väl motiverad kostnad. Vilket få vanliga företag inte ser någon mening att gå över till 64-bitars tekniken, ännu ska tilläggas.

Ett tillägg i sammanhanget, som du och andra på forumet redan vet gissar jag på, att bl.a. olika företag, statliga organisationer etc. men även privatpersoner har i allt större utsträckning börjat titta mer allvarligt på *nix-sidan och mer öppen mjukvara, för att om möjligt där det är möjligt lägga över en del av sin verksamhet på ett *nix baserat system, för att minska ned på licenskostnaden och andra kostnader, men får då möjligheter att själva i allt större utsträckning ha kontroll på utvecklingen av mjukvaran för sin verksamhet.

Ja, slutligen: 32-bitars tekniken kommer under en längre övergångstid vara aktuell bredvid 64-bitars tekniken.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Då är det ju bara för programmerare att börja göra x64 program hädanefter

Många programmerare men även företag och vanliga privatpersoner är ofta konservativa och att lämna en teknik som de är väl bekanta med sedan många år tillbaka, vilket görs inte alltid över en "kafferast" till en ny teknik, här 64-bitars tekniken. För även nya standarder med mera måste tas fram fullt ut på vad som ska gälla för 64-bitars hårdvara resp. mjukvara, vilket även det tar sin tid att "mogna" och bli rumsrent och väl accepterat av alla personer som på något sätt har kontakt med dator- och elektronikbranschen.

/Saint25