Permalänk
Medlem

Thinkpad X30 för varm

Jag har en gammal hederlig Lenovo Thinkpad X30 som har varit med om mycket gott. Jag kör med W7-64.

Problemet är att den är alldeles för varm. Man känner verkligen när man skriver på den att den är riktigt het. Likadant är den väldigt varm på undersidan..

Någon som har något tips på hur man åtgärdar detta? Går det ens?

Permalänk
Inaktiv

Börja med att ta bort tangentbordet och dammsug ur den, troligen mycket damm som samlats vid fläkten under årens lopp. Här beskriver hur du tar bort tangentbordet:

Lenovo Support & downloads - Hardware Maintenance Manual (July 2005) - ThinkPad X30, X31, X32

Tänk på att fläkten inte bör snurra okontrollerat när du dammsuger, använd en penna/tandpetare etc för att hålla den stilla under operationen.

Sen kan du ladda ner tpfancontrol för att se tempen på olika komponenter och även styra fläkten, denna funkar med 7x64:

TPFanControl by troubadix

Permalänk
Visa signatur

St.John Of Las Vegas:-"Your boyfriend know you´re a stripper?
Stripper:-"Yeah.I mean, he works for the government...so like...same thing."

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Ska prova båda.

Zzzzzandman; Blir datorn varm för att fläkten går för mycket eller för lite? Bad är det för skillnad mellan alternativen smart och bios?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Var föressten en X60 jag menade och inte en X30.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chugusa:

Tackar för svaren. Ska prova båda.

Zzzzzandman; Blir datorn varm för att fläkten går för mycket eller för lite? Bad är det för skillnad mellan alternativen smart och bios?

Tack på förhand!

Det är för att fläkten går för lite som datorn blir varm (den varma luften ventileras inte ut). I smartläge så blir den lite tystare men du kan själv justera fläkthastigheten med tpfancontrol och det är ganska bra om du tillfälligt vill kyla ner datorn eller få den tystare. Sen får du info om temperatur på alla komponenter också vilket kan vara bra. Det funkar även på X60 så svaret är lika aktuellt för den.