Permalänk
Medlem

En HTPC!

God eftermiddag! Jag söker någon att plocka ihop en HTPC åt mig!

*Den skall klara att spela upp Blueray filmer (både från skiva och från HDDen).

*Skulle vara fint med 1 TB HDD.

*Den behöver ha ett tv-kort (med betalkort intag)

* Och en HDMI utgång.

Utöver det så billig som möjligt! (kan tänka mig att spendera ett par kronor extra på chassit så den ser snygg ut.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli nerröstad så ger jag iaf ett förslag. Valde att köra en AMD x2 iställe för en Atom-lösning men om du vill använda ett mindre chassie så är väl ett atom-system med ION att rekommendera. Valde inget TV-kort då jag inte vet om du ska använda kabel/satelit/marksänt. Chassiet kanske inte är så snyggt men vart billigt med medföljande nätagg.

Samsung SH-B083L Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Svart - Inet.se
Antec NSK 1380 Micro-ATX Cube case - Inet.se
AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz, AM3 - Inet.se
Corsair 2GB (2x1024MB) XMS2 - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
Gigabyte GA-MA78LM-S2H - Inet.se

Andra användare kan säkert komma med synpunkter på detta system men det är iaf en start.

Permalänk

Annars är denna lådan billigare och inte lika hög. Antec Minuet 350 - Inet.se

Annars ser väl Kiwos paket bra ut.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Med risk för att bli nerröstad så ger jag iaf ett förslag. Valde att köra en AMD x2 iställe för en Atom-lösning men om du vill använda ett mindre chassie så är väl ett atom-system med ION att rekommendera. Valde inget TV-kort då jag inte vet om du ska använda kabel/satelit/marksänt. Chassiet kanske inte är så snyggt men vart billigt med medföljande nätagg.

Samsung SH-B083L Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Svart - Inet.se
Antec NSK 1380 Micro-ATX Cube case - Inet.se
AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz, AM3 - Inet.se
Corsair 2GB (2x1024MB) XMS2 - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
Gigabyte GA-MA78LM-S2H - Inet.se

Andra användare kan säkert komma med synpunkter på detta system men det är iaf en start.

Finns det något tv kort som passar för alla (som man kan sätta ett betalkort i!)? För det är så att just nu har vi en antenn på taket men om jag flyttar i framtiden är det bra om den passar där också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera följande, det kör jag i min nybyggda HTPC som klarar 1080p utan problem tack vare det interna grafikkortet Ati 4200 som stödjer dxva (hårdvaruavkodning) av videomaterial. paketet som KiWo har länkat till har ett Ati 3000 och det klarar INTE att avkoda HD-material vilket är ett dåligt val.

AMD ATHLON II X2 240E - en strömsnål processor som kommer att bidra till ett tyst system
SCYTHE SHURIKEN -valfritt, men gör burken betydligt tystare!
GIGABYTE GA-MA785GM-US2H -
Corsair XMS2 1x2Gb -2 gb räcker gott till en HTPC
Windows 7 64 bit -underbart operativsystem
Silverstone GD05B - faller mig i smaken då det är ett "litet" chassi om man jämför med andra
Samsung F3 2Tb -valfri disk
Corsair 400W - minst 200W iaf

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan rekomendera följande, det kör jag i min nybyggda HTPC som klarar 1080p utan problem tack vare det interna grafikkortet Ati 4200 som stödjer dxva (hårdvaruavkodning) av videomaterial. paketet som KiWo har länkat till har ett Ati 3000 och det klarar INTE att avkoda HD-material vilket är ett dåligt val.

AMD ATHLON II X2 240E - en strömsnål processor som kommer att bidra till ett tyst system
Silverstone GD05B - faller mig i smaken då det är ett "litet" chassi om man jämför med andra

Rekomenderar du någon speciell Blu Ray läsar till det där paketet?
Kan du även länka de ramminnena du tänker på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Rekomenderar du någon speciell Blu Ray läsar till det där paketet?
Kan du även länka de ramminnena du tänker på?

Blurayläsare har jag ingen koll på alls då jag kör allt mitt material ifrån hårddisken.
Se till att ta en hårddisk som snurrar i 5400 rpm och INTE 7200 rpm för de låter mer!

https://www.inet.se/artikel/5304318/a-data-2gb-gamepc
https://www.inet.se/artikel/1900997/gigabyte-ga-ma785gm-us2h-...
https://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w
https://www.inet.se/artikel/5308628/amd-athlon2-x2-245-2-9ghz...

Inet hade inte AMD 240e kvar i lager så det fick bli en annan processor.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

Det enda jag inte fattar med ditt packet är 64Bitars OS till 2GB minne!? varför inte bara ta ett 32Bitars ist!?

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Det enda jag inte fattar med ditt packet är 64Bitars OS till 2GB minne!? varför inte bara ta ett 32Bitars ist!?

VArför inte?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Jag hade redan en licens till 64 bitars liggandes hemma. Därav anledningen!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Det kostar ändå lika mycket och det är inte sämre på något sätt vad jag förstår

Visa signatur

Permalänk

Jag körde 2GB på Windows 7 64 bit det funkade utmärkt. Visserligen flyter det på bättre nu med 4GB. Angående HD3000 har arowe17 helt rätt jag missade det. Ber om ursäkt för det. Men 785G moderkort med HD4200 som arowe17 plockat fram ser bra ut.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti