Synkroniseringsfråga, jobba mot c trots att man sitter och är uppkopplad.

Permalänk
Medlem

Synkroniseringsfråga, jobba mot c trots att man sitter och är uppkopplad.

Sitter och vikarierar på en itavdelning (ensam)

Jag har varit med om "problemet" förut men minns inte hur och om det löstes.

Om man jobbar och är uppkopplad mot servern och datorn sparar direkt mot servern (vilket är mest logiskt )

Men denna människan reser en hel del och jobbar från kontoren utomlands vilket gör datorn extremt långsam då har är uppkopplad.

Hur gör man denna inställning?
Går det?

Dom kör win xp.

Permalänk
Medlem

är det inte verktyg/mappinställningar coh att man kryssar ur synkronisering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

är det inte verktyg/mappinställningar coh att man kryssar ur synkronisering?

Jo, jag tror min fråga var lite luddig

Det som är problemet är egentligen inte synken i sig utan att datorn jobbar direkt mot servern i Sverige.

Om man kunde få den att jobba mot sin lokala plast på datorn istället så hade det löst problemet.

Det är inga problem så länge han jobbar ouppkopplad men han vill komma åt internet samtidigt och då blir det lite kruxigt.

Permalänk
Medlem

Är det en speciell applikation som är problemet ? sitter han på ett kontor som ingår i företagsnätverket eller ansluter han sej via "internet" och i så fall hur ? brandvägg/VPN/nåt annat som kan ställa till det ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Är det en speciell applikation som är problemet ? sitter han på ett kontor som ingår i företagsnätverket eller ansluter han sej via "internet" och i så fall hur ? brandvägg/VPN/nåt annat som kan ställa till det ?

Egentligen är det inget som ställer till det.

Om man jobbar på kontoret i Sverige sparas allt ner direkt på servern då man är uppkopplad sen synkas det en kopia tills hans dator då han stänger ner.

Det ska fungera så och det gör det.

MEN när man är på kontoret utomlands blir det så trögt att spara på den svenska servern när han är uppkopplad.

Han vill att datorn ska agera som om den var nerkopplad när han är kopplad till nätet.

Han skulle lika gärna kunna vara bortkopplad från nätet för att slippa problemet men det borde finnas något sätt att ändra så att när han jobbar även då han är uppkopplad så sparar den på hans lokala plats och sedan synkar mot servern då han stänger av.

(vilket iofs förmodligen skulle leda till en jäääättelång synktid istället)

Permalänk
Medlem

Då ska man fylla i rutan "Gör tillgänglig offline" då får han isf vara nerkopplad hela tiden. Då sparas allt lokalt och synkas när den får tillgång till servern.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Då ska man fylla i rutan "Gör tillgänglig offline" då får han isf vara nerkopplad hela tiden. Då sparas allt lokalt och synkas när den får tillgång till servern.

Okey, det kanske inte är så dumt iallafall, ligger den under mappalternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Jag hittade den (högerklick)

Men det hjälper inte problemet...tror jag iaf.

Han vill vara uppkopplad för att komma åt internet men allt han jobbar med ska in i den mappen lokalt (för att sedan vid avstängning synkas)

Jag förstår inte riktigt vad "gör tillgänglig offline gör" om jag ska vara ärlig, dom kommer åt den mappen när dom är offline ändå.

Snart lunch...jag kanske är trög pga av hunger

Permalänk
Medlem

Med andra ord så är han fortfarande uppkopplad mot ert företags nätverk med enda skillnaden att han sitter i ett av era kontor i ett annat land men fortsätter kommunicera mot servern i Sverige? Bara så jag har fått det korrekt uppfattat.

Hur är kontona och synkroniseringen upplagd? Är det endast "Mina dokument" som synkas eller är det hela profilen? Är "Mina dokument" kopplad att lagras i hemmakatalogen (H:\)?

Kommunicerar kontot med servern hela tiden när man är anslutet till erat nät? Dvs, minsta förändring eller skapande av profil sker direkt på servern? Som du beskriver det så låter det inte bättre och om så är fallet undrar jag verkligen varför ni har satt upp det så :S

På de företag jag arbetar emot (där vi kör roaming profiles) så ser vi till att alla förändringar görs lokalt när man arbetar och att själva synkningen av nya/förändrade filer endast körs vid ut/inloggning. Annars ligger linan och belastas hela tiden (vilket märks främst när man har ett större antal användare)

Beroende på hur synkningen är upplagd så finns det flera alternativ, men jag skulle rekommendera dig att titta lite närmare på DFS - http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_File_System_(Microso...)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"