Permalänk
Medlem

maximal längd på VGA/usb kablar?

hejsan jag undrar vilken maximal längd man kan ha på USB och VGA kablar innan signalen riskerar bli dålig?

sen hur lång sladd man kan ha till ljudet(3mm standard plugg)?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns några rekommenderade längder för detta. Jag kör hursomhelst idag en infotv på jobbet med 60m VGA-kabel utan förstärkning med mycket god bildkvallitet. USB verkar variera (kan bero på hur mycket de olika USB-anslutna prylarna drar). Vi har några interaktiva tavlor som klarar ca 10m, däremot verkar en del skrivare inte fungera med över 4m kabel. Ljudkabel skall du nog kunna ha ganska lång, om du väljer en något grövre kabel så borde det fungera utan problem med en 20-30m. Jag tror definitivt att det är USB-kabeln som blir svårast att förlänga.

Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är 5 m som sägs vara max för USB-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Har för mig att det är 5 m som sägs vara max för USB-kablar.

finns det någon grej man köpa då för att förstärka signalen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

finns det någon grej man köpa då för att förstärka signalen?

Finns aktiva kablar.
Denna t.ex:
USB förlängningskabel A-A ha-ho 5m Aktiv - Inet.se
5 meter.

Kan bli dyrt med långa avstånd.
Ska det väldigt långt så finns det saker så man kan överföra allt över nätverkskabel.

Aten Systemförlängare USB & VGA - Inet.se

Dyr dock

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

USB är i regel 5m ja, du kan ha aktiv repeater (aktiv kabel) emellan i flera steg, 20m (4x5m) har jag sett folk köra utan problem, kom på att jag har 10m själv hemma faktiskt.
VGA/DVI kan du ha väldigt lång med bra signalförstärkare. Det finns också lösningar där en extender använder t.ex. Ethernetkablar för att kunna köra bild (och USB) riktigt långt, men de brukar ligga på många tusen.

För ren VGA finns det tydligen billigare ser jag nu, såna här typ, aldrig testat själv dock:
VGA Video Line Booster/Repeater [SMV1101] - $60.00 : Digital Home Technology!

En vanlig analog audiokabel ska du kunna dra riktigt långt om du har vettig kabel och inte lägger den där den kan plocka upp störningar. (har installerat 25m utan probs en gång i tiden)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

tackar för alla svaren, sen med mitt eget svar, men bra att känna till dessa grejerna:)

Visa signatur