Internet via etherkabel i två ihopslagna ettor

Permalänk

Internet via etherkabel i två ihopslagna ettor

Hej allihopa,

Jag försökte söka efter ett svar på min fråga i äldre trådar men i min okunnighet kunde jag inte hitta något.

Jag bor i en tvåa som egentligen är två ihopslagna ettor. Varje enskild "lägenhet"/rum har sitt eget uttag för data (där koaxialkabel till router kan gå). Jag har min router med tillhörande etherkablar som går till TV, soundbar, Playstation och så vidare i vardagsrummet. Nu har jag införskaffat en stationär dator som ska stå i det andra rummet/"lägenheten" och jag undrar om det är möjligt att koppla upp den till internet via etherkabel på något sätt.

Jag kan inte dra en etherkabel från routern till datorn, då avstånden är stora. Jag kan inte heller dra kablar genom väggar och liknande då det är en hyresrätt.

Är det möjligt att göra vad jag önskar på något sätt, eller är jag tvungen att använda datorn via wifi? Jag har tänkt på följande lösningar men vet ej om de fungerar:

1. Köpa en till router, och koaxialkabel, som jag helt enkelt kopplar in i uttaget för data i lägenheten där den stationära ska stå. Kanske att jag stänger av routerns wifi-möjligheter på något sätt för att inte störa den andra, första routern?

2. Köpa någon sorts adapter eller en kabel som är hälften koaxial och hälften etherkabel och stoppa en sådan sladd rätt in den stationära datorn?

Förlåt en nybörjare och tack så mycket för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem

Två router och två abonnemang är väl enda lösningen utan wifi. Men jag hade nog kopplat in stationära i routern och kört resten på wifi

Permalänk
Medlem

Om Coax-kablen hade gått *mellan* lägenheterna hade man kunnat använda MoCA. Men de lär ju mötas nere i källaren, eller sitta i serie med alla grannarna så.

Om det går att få fri sikt mellan delarna någonstans så skulle kunna 60Ghz länk vara något.

Permalänk
Medlem

Det går alltid att dra ethernet kabel. Om inte avståndet överstiger 100m, så går det med en kabel utan att ha någon aktiv enhet emellan.

Det kanske är svårare att få det snyggt om det är hyresrätt utan möjlighet att borra hål i väggarna, men inte omöjligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tack alla för de många svaren! Jag förstår det som att mina föreslagna lösningar inte skulle fungera.

Jag fick tipset på annat håll att använda "Powerline"-adapters (HomePlug?) för att möjliggöra etherkabeluppkoppling i bägge rum. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinaPC:

Tack alla för de många svaren! Jag förstår det som att mina föreslagna lösningar inte skulle fungera.

Jag fick tipset på annat håll att använda "Powerline"-adapters (HomePlug?) för att möjliggöra etherkabeluppkoppling i bägge rum. Vad tror ni om det?

Om kontakterna sitter på samma fas har jag för mig dom måste göra.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinaPC:

Powerline kan fungera bra om ledningarna är bra och det sitter på samma elnät men risken är väl att du har två proppskåp, en för vardera lägenhet, och då lär det inte fungera.
Samma bör ju gälla din nuvarande coax, bör vara två separata ledningar ner till källaren eller vart nu utrustningen sitter. Du kan ju testa flytta modemet/routern du har idag och se om du får igång internet.

Du kan dra ethernet efter golvlisterna och bör kunna dra genom dörrarna då dom ofta har "gap" som täcks av täcklister så du behöver inte borra genom några väggar. Är det två ettor så lär du hamna under 100m utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en billig trådlös router, tom en begagnad, eller en WiFi Range Extender, typ Asus RP-AX58, som går att koppla till en trådad router och köra som AP. Någon billig WiFi-adapter i den stationära dator.

Om den koaxiala routern redan har WiFI så är det bara att köpa en USB WiFi-adapter och köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinaPC:

1. Köpa en till router, och koaxialkabel, som jag helt enkelt kopplar in i uttaget för data i lägenheten där den stationära ska stå. Kanske att jag stänger av routerns wifi-möjligheter på något sätt för att inte störa den andra, första routern?

2. Köpa någon sorts adapter eller en kabel som är hälften koaxial och hälften etherkabel och stoppa en sådan sladd rätt in den stationära datorn?

1. Det skulle antagligen fungera, men du får antagligen två abbonemang och dubblad månadskostnad, men fråga ISP:n (Tele2?) som sitter på svaret. Dessutom skulle du få två olika nät som du inte kan nå enheter mellan om du inte dessutom sätter upp VPN, vilket antagligen är opraktiskt med koaxrouter från ISP. Det finns nog närmast oändlig tillgång till gamla begagnade koax-routers, men om jag har förstått det rätt måste de bindas till abonnemanget, vilket återigen är något ISP:n måste blandas in i.

2. Koaxroutern är den mojängen. Så se ovan.

Permalänk
Medlem

Powerline/HomePlug fungerar hyfsat om du sätter dem på samma fas, och matas från samma elcentral, och du har någerlunda fräscha ledningar.