Distribution för router-lösning?

Permalänk
Medlem

Distribution för router-lösning?

Hej!

Det är så att en av hushållets routrar som användes som access-punkt till det trådlösa nätverket har gett upp, och jag tänkte använda en gammal dator som en tillfällig lösning. Datorn har inbyggt nätverkskort på moderkortet, samt ett externt trådlöst nätverkskort från D-link.

Jag har aldrig använt linux till något liknande tidigare, och jag undrar vad som är en lämplig distribution att använda? Jag vill bara ha en tillfällig trådlös access-punkt ansluten till huvud-routern med sladd. Jag vill ha trådlös kryptering, samt att huvud-routerns DHCP skall fungera, så man slipper krångla med fasta IP-adresser. Jag vill ha så enkel, snabb och smärtfri konfigurering som möjligt. Rekommendationer?

Tack i förskott!

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gfield:

Hej!

Det är så att en av hushållets routrar som användes som access-punkt till det trådlösa nätverket har gett upp, och jag tänkte använda en gammal dator som en tillfällig lösning. Datorn har inbyggt nätverkskort på moderkortet, samt ett externt trådlöst nätverkskort från D-link.

Jag har aldrig använt linux till något liknande tidigare, och jag undrar vad som är en lämplig distribution att använda? Jag vill bara ha en tillfällig trådlös access-punkt ansluten till huvud-routern med sladd. Jag vill ha trådlös kryptering, samt att huvud-routerns DHCP skall fungera, så man slipper krångla med fasta IP-adresser. Jag vill ha så enkel, snabb och smärtfri konfigurering som möjligt. Rekommendationer?

Tack i förskott!

m0n0wall
pfSense Open Source Firewall Distribution - Home
IPCop
Express Open Source Firewall Project
ClearFoundation develops ClearOS, a Linux Network, Gateway, Server

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket. Vilken av dem skulle du säga är enklast att konfigurera?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gfield:

Ok, tack så mycket. Vilken av dem skulle du säga är enklast att konfigurera?

m0n0wall är enligt mig mest lajtwäjt och mycket enkel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kolla upp så det externa nätverks kortet verkligen stöds av linux/bsd

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

m0n0wall är enligt mig mest lajtwäjt och mycket enkel.

Jag har testat att installera m0n0wall, men jag får inte det trådlösa att fungera. Via console-interfacet så kan man välja "assign interfaces", och där syns mitt moderkorts nätverkskort som eth0, och mitt trådlösa nätverkskort som ath0. Jag kan dock bara tilldela dem till LAN respektive WAN. Är det så att m0n0wall inte stödjer mitt trådlösa nätverkskort (jag kan åtminstonde se det)? Eller beror det på att man måste ha minst 3 nätverskkort för att kunna tilldela en till WLAN?

Jag har ett D-link DWL-G520 revB, som verkar vara baserat på Atheros AR5212-chipset. Jag hittar ingen info om m0n0wall (baserat på FreeBSD 6?) stödjer kortet, men pfSense (baserat på FreeBSD 7.2) skall stödja det? Dock så får jag inte pfSense att boota...

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Update:

m0n0wall fungerar med mitt trådlösa nätverkskort. Jag anslöt ett extra trådlöst nätverkskort, vilket gjorde att jag kunda lägga till ett OPT1-interface. Jag har i m0n0wall konfigurerat ethernetkortet som LAN-interface, det första trådlösa nätverkskortet som WAN, och det andra trådlösa som OPT1.

I m0n0walls webinterface har jag sedan aktiverat WLAN på OPT1, samt bryggat denna till LAN. Jag har stängt ner DHCP-servern på LAN. Jag har inte rört WAN-inställningarna. Datorn är nu ansluten till routern via ethernet-kortet, och jag når m0n0walls webinterface via datorer anslutna direkt till routern, så LAN verkar fungera. Jag kan också ansluta till m0n0wall-datorns trådlösa nätverk, så WLAN verkar fungera. Dock så får jag ingen IP-adress tilldelad när jag ansluter trådlöst. Hur gör jag för att få DHCP att fungera? När jag använde en gammal router som access-punkt räckte det med att stänga av DHCP-servern på den routern.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Update 2:

Jag har löst det! Det visar sig att m0n0wall har en bugg som gör att DHCP-trafik blockeras mellan bryggade interfaces om inte m0n0walls egna DHCP-server är påslagen. Så jag slog på DHCP-servern och klickade i "Only respond to clients listed below" för att undvika konflikter med den andra DHCP-servern.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

hmm, annars lät det som om du bara skulle lagt det trådlösa som LAN. men det kanske du provade?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm