Permalänk
Medlem

Hur förkorta kablar från psu?

Funderar på att sleeva ett nätagg, och då när man ändå är igång känns det praktiskt att korta av kablarna. Har egentligen ingen erfarenhet whatsoever av lödning, men har folk i min närhet som bör kunna introducera mig.

Det jag undrar är vad det är man ska löda egentligen, det jag har förstått efter att ha sett diverse sleevingguider på nätet är att längst ut på alla kablar finns en liten hake som hakar fast i kontakten. Är det så enkelt att man bara kapar kabeln och sen löder fast den lilla haken där man kapat? Eller är jag helt ute och cyklar?

Har dessvärre inget nätagg att tillgå och kan därför varken pröva eller ens titta för att försöka förstå.

En kort liten guide skulle uppskattas=)

Mvh

Permalänk
Medlem

man kan köpa nya kontaktstift och klämma fast på kabeln istället om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

man kan köpa nya kontaktstift och klämma fast på kabeln istället om man vill.

Utveckla gärna. Var finns dessa att köpa?

Mvh

Permalänk
Medlem

MDPC Crimping | MDPC-X International samma ställe som många beställt sleeves från.
nu blev jag dock osäker om de kontakterna endast är av den fyrpoliga molexkontaktens typ.

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa därifrån själv, så det var ju väldigt passande!

Detta set borde vara precis vad jag letar efter!
MDPC Crimping-Tool | MDPC Crimping | MDPC-X International

Permalänk

Annars kan du ju självklart bara kapa av en bit mitt på kabeln och löda ihop dem igen med krympslang över.
Om du nu inte vill hålla på å leka med stiften
Men se till att hålla reda på vilken kabel som är vilken.
Kan sluta illa annars.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Du ska ha ett knippe sådana här :
Skarvhylsa - Biltema
Och en sådan här :
Kabelskotång - Biltema
Lite märkningar kan ju vara bra att ha.. :
Kabelmärkning - Biltema
Och avbitare + skaltång om du inte redan har det..
Kabel- och skaltång - Biltema

Clas Ohlson och Kjell och Company har säkert motsvarande pryttlar.

Öva lite skarvande på en sladdstump innan du skrider till verket så lär du dig snart hur det går till.
Håll inte på att strula med kontakterna, mycket bättre att klippa av sladdknippet så mycket du vill korta av det och skarva ihop kablaget igen med hylsorna.
Kom bara ihåg att märka upp alla tåtarna med unika nummer i varje ände av det du klipper av.
Sen är det bara att skarva ihop de förkortade sladdarna, siffra mot siffra.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden istället för att starta ny.

Hur pass mycket effekt förlorar man genom att skarva gentemot att göra nya slut på dem?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Återupplivar tråden istället för att starta ny.

Hur pass mycket effekt förlorar man genom att skarva gentemot att göra nya slut på dem?

Försumbart, om ens mätbart. ska man ändå sleeva agget kan man lika gärna löda om om man gör det snyggt.. (Man vill ju inte ha massa knölar på sladden)
Det snyggaste är ju så klart att klämma nya stift.