Permalänk
Medlem

Snabb fråga?

Hej jag har en AMd Athlon 2 x4 620 @ 3.1 Ghz jag har beställt ett HD 5870 Vapor-x men det är inte för sent att ändra ordern för den har inte skickats ännu..

jag tänkte ändra årdern till 1 AMD Phenom 2 x2 555 Black Edition och ett Point Of View GTX 470? ska jag ändra årdern eller ska jag inte? jag är rädd att min athlon kommer flaska. jag kan inte unlocka min athlons L3 Cache. jag tänkte skaffa den Phenom 2 och se ifall jag kunde unlocka den till 4 cores. vilket tror ni är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

Hej jag har en AMd Athlon 2 x4 620 @ 3.1 Ghz jag har beställt ett HD 5870 Vapor-x men det är inte för sent att ändra ordern för den har inte skickats ännu..

jag tänkte ändra årdern till 1 AMD Phenom 2 x2 555 Black Edition och ett Point Of View GTX 470? ska jag ändra årdern eller ska jag inte? jag är rädd att min athlon kommer flaska. jag kan inte unlocka min athlons L3 Cache. jag tänkte skaffa den Phenom 2 och se ifall jag kunde unlocka den till 4 cores. vilket tror ni är bäst.

Din nuvarande processor kommer förmodligen inte flaska.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med föregående, din prolle kommer att klara detta bra, så kör i vind!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Håller med föregående, din prolle kommer att klara detta bra, så kör i vind!

Okej tack båda för svaren men problemet är att jag har en 19" skärm som inte kan ha så hög upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanKKlol:

Okej tack båda för svaren men problemet är att jag har en 19" skärm som inte kan ha så hög upplösning.

Då är det ännu mindre problem, så NP!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är det ännu mindre problem, så NP!

jaha. men min CPU suger ju. tycker ni jag ska köra med en 5870 med en athlon 2 som inte har något L3 cache unlocked?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som gör att den suger? Den är utmärkt till alla spel som finns idag och dessutom en fyrkärnig, så what´s the problem? Du har ju dessutom klockat den så då är de ännu bättre!
Ta en titt här och tänk på att du dessutom har din prolle ännu högre klockad: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

jaha. men min CPU suger ju. tycker ni jag ska köra med en 5870 med en athlon 2 som inte har något L3 cache unlocked?

Tror inte den suger. I spel är det inte processorn som avgör hur bra det fungerar. Det är grafikkortet som spelar mest roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som gör att den suger? Den är utmärkt till alla spel som finns idag och dessutom en fyrkärnig, så what´s the problem? Du har ju dessutom klockat den så då är de ännu bättre!

hmm jag vet men asså jag kör på 1360x768 jag är rädd att den kommer flaska lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

hmm jag vet men asså jag kör på 1360x768 jag är rädd att den kommer flaska lite.

Nej. 1360x768 är inte en speciellt hög upplösning. CPUn kommer inte flaska och du kommer kunna spela alla spel på högsta inställningarna med den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Nej. 1360x768 är inte en speciellt hög upplösning. CPUn kommer inte flaska och du kommer kunna spela alla spel på högsta inställningarna med den upplösningen.

oh ok någon sa att det beror på Processorn på höga upplösningar och grafikkortet på höga upplösnigar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla länken jag editerade in

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Ni fattar inte, han menar att desto lägre upplösning man har desto viktigare blir CPUn och eftersom han har låg upplösning så är det mycket större risk att CPUn flaskhalsar.

Men nej, tycker inte du ska byta processorn till en 555. Skillnaden är ganska liten mellan de processorerna. Däremot är det kanske bättre att du inte köper ett monstergrafikkort utan ett lite billigare (GTX460/HD5770/liknande) eftersom din processor inte är superstark i 1360x768, då får du bättre balans mellan CPU/GPU. Men om du ska byta processorn så gör ett mycket större byte, skillnad mellan 620 och 555 är alldeles för liten för att vara värd ett byte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ni fattar inte, han menar att desto lägre upplösning man har desto viktigare blir CPUn och eftersom han har låg upplösning så är det mycket större risk att CPUn flaskhalsar.

Men nej, tycker inte du ska byta processorn till en 555. Skillnaden är ganska liten mellan de processorerna. Däremot är det kanske bättre att du inte köper ett monstergrafikkort utan ett lite billigare (GTX460/HD5770/liknande) eftersom din processor inte är superstark i 1360x768, då får du bättre balans mellan CPU/GPU. Men om du ska byta processorn så gör ett mycket större byte, skillnad mellan 620 och 555 är alldeles för liten för att vara värd ett byte.

Jodå vi fattar, men iaf jag tycker att han övervärderar detta i sina antaganden, därför skriver jag som jag gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Men fan. den ena säger något sen den andra.fan jag blir lite stressad. jag har ett HD 5770 atm. och jag vill gärna ha ett HD 5870 men fan att den kommer flaska. jag blir lite arg nu. att min Processor kommer flaska. fan nästa gång jag köper grafikkort ska jag kolla upp det bättre.
så du menar att min Processor kommer flaska mitt grafikkort.?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanKKlol:

Men fan. den ena säger något sen den andra.fan jag blir lite stressad. jag har ett HD 5770 atm. och jag vill gärna ha ett HD 5870 men fan att den kommer flaska. jag blir lite arg nu. att min Processor kommer flaska. fan nästa gång jag köper grafikkort ska jag kolla upp det bättre.

Ännu en gång titta på länken jag skickade och tänk på att du dessutom har din klockad ännu högre, vilket ju inte gör din sämre, eller hur, så ta och räkna till tio... så ja nu vart det bra igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

Skit i flaskhalsar. Den viktiga frågan är varför du ska köpa ett nytt grafikkort? Har du problem att spela?

Permalänk
Medlem

1 ta och väx upp
2 nej din cpu kommer inte flaska
3 du ska alltid kolla upp först innan du beställer
4 kolla på länken som Jalle64 länkade till
5 va nöjd med ditt köp

Skrivet av DanKKlol:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

1 ta och väx upp
2 nej din cpu kommer inte flaska
3 du ska alltid kolla upp först innan du beställer
4 kolla på länken som Jalle64 länkade till
5 va nöjd med ditt köp

så min CPU kommer inte flaska och jag kollade på länken. men seriöst du behöver inte bli arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

så min CPU kommer inte flaska och jag kollade på länken. men seriöst du behöver inte bli arg.

Han blev inte arg, han skrev som det var. Ställer frågan igen: Har du några problem att spela? Om inte så skrev du denna tråd i onödan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanKKlol:

Jag blev inte arg, men om du kollade länken så ser du ju själv vad jag sagt hela tiden stämmer, eller hur Så köp du lugnt detta graffe och spela av hjärtans lust!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Han blev inte arg, han skrev som det var. Ställer frågan igen: Har du några problem att spela? Om inte så skrev du denna tråd i onödan.

Okej men jag har ej fått det ännu. jag bara undrar ifall jag ska avbeställa ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

Okej men jag har ej fått det ännu. jag bara undrar ifall jag ska avbeställa ordern.

Jag undrade om du har problem att spela med ditt HD 5770? Avbeställ det du köpte om du kan spela utan problem. Svårt att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Jag undrade om du har problem att spela med ditt HD 5770? Avbeställ det du köpte om du kan spela utan problem. Svårt att förstå?

har inga problem med mitt HD 5770 jag ville dock bara ha ett kraftfullare graftikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

har inga problem med mitt HD 5770 jag ville dock bara ha ett kraftfullare graftikkort.

Det behöver du inte. Din processor och ditt grafikkort borde klara av alla spel om du har upplösningen 1360x768. Overkill att köpa ett nytt grafikkort fast det inte behövs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexp:

Det behöver du inte. Din processor och ditt grafikkort borde klara av alla spel om du har upplösningen 1360x768. Overkill att köpa ett nytt grafikkort fast det inte behövs!

okej så du tycker jag ska avbeställa? hmm funderar dock på att bara skaffa en bättre processor och ha kvar mitt grafikkort. eller köpa ny processor och ett 460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanKKlol:

okej så du tycker jag ska avbeställa? hmm funderar dock på att bara skaffa en bättre processor och ha kvar mitt grafikkort. eller köpa ny processor och ett 460.

Man köper nytt när det behövs. Oekonomiskt, dåligt för miljön och mest av allt dumt att köpa nytt utan behov! Behåll grafikkortet och processorn, avbeställ det du har köpt. Om något år eller två kan du börja fundera på att skaffa nytt. Köp lite leksaker för pengarna du sparar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanKKlol:

Alltså lugna ner ett kilo! Please förstå att din burk är bra till denna uppdatering så byt inte något som funkar, köp kortet du har på g, du lär bli mycket nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag gjorde dig orolig tidigare. Det klart ett HD5870 kommer göra skillnad, och sorry jalle64 för att jag sabbade ditt snack

FRÅGAN ÄR: Märker du av lagg/dålig framerate vid höga inställningar? Isåfall är det värt med ett nytt kort. Det folk menar är att om ditt kort redan klarar alla spel på max så blir det ju ingen skillnad (eftersom alla spel på max = alla spel på max) med ett bättre grafikkort. Men om du inte klarar allt eller vill ha bättre kort till framtiden så kör på.