Permalänk

Nytt kort, GeForce?

Bakåtkompatibelt
Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort och har tittat runt lite. Jag behöver ett som funkar bra med nya spel men även har bra stöd för ett gammalt spel som använder directX 5. Jag antar att det inte är så svårt att rekommendera ett grafikkort som fungerar bra till nya spel men däremot verkar det vara svårara med det andra jag söker, bra stöd för directX 5.

GeForce 9800 GTX?
Jag har frågat runt lite hos folk som spelar samma spel som jag (det som krävde directx 5) och hittat ett kort som verkar fungera, GeForce 9800 GTX. Men såg också att det kortet (enligt de klistrade trådarna) är mer än tre år gammalt. Är det någon stor nackdel? Finns det nyare kort i samma serie (eller om de har en ny serie nu?) som troligtvis skulle fungera lika bra med directX 5?

Nytt/"gammalt"?
När jag skriver "nya spel" menar jag inte de nyaste spelen. Finns det någon vits att köpa ett helt nytt kort eller räcker det med ett bra men gammalt kort? Vet inte om det är någon stor prisskillnad med nytt/gammalt men jag sökte på 9800 GTX på prisjakt och fick upp priser runt 1500-2000 och det tycker jag låter rimligt.

Kompatibelt?
Har inte mer koll än att jag kan jämföra kort för kort så skulle vara bra om någon som vet säkert kan säga om det passar min dator eller inte. Det kortet som sitter nu i datorn heter ATI Radeon HD 3650. Vet inte om jag kan ge så mycket mer information om det. I egenskaper för kortet står det att "platsinformation" är "PCI-buss".

Permalänk
Skrivet av adam sandler:

Bakåtkompatibelt
Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort och har tittat runt lite. Jag behöver ett som funkar bra med nya spel men även har bra stöd för ett gammalt spel som använder directX 5. Jag antar att det inte är så svårt att rekommendera ett grafikkort som fungerar bra till nya spel men däremot verkar det vara svårara med det andra jag söker, bra stöd för directX 5.

GeForce 9800 GTX?
Jag har frågat runt lite hos folk som spelar samma spel som jag (det som krävde directx 5) och hittat ett kort som verkar fungera, GeForce 9800 GTX. Men såg också att det kortet (enligt de klistrade trådarna) är mer än tre år gammalt. Är det någon stor nackdel? Finns det nyare kort i samma serie (eller om de har en ny serie nu?) som troligtvis skulle fungera lika bra med directX 5?

Nytt/"gammalt"?
När jag skriver "nya spel" menar jag inte de nyaste spelen. Finns det någon vits att köpa ett helt nytt kort eller räcker det med ett bra men gammalt kort? Vet inte om det är någon stor prisskillnad med nytt/gammalt men jag sökte på 9800 GTX på prisjakt och fick upp priser runt 1500-2000 och det tycker jag låter rimligt.

Kompatibelt?
Har inte mer koll än att jag kan jämföra kort för kort så skulle vara bra om någon som vet säkert kan säga om det passar min dator eller inte. Det kortet som sitter nu i datorn heter ATI Radeon HD 3650. Vet inte om jag kan ge så mycket mer information om det. I egenskaper för kortet står det att "platsinformation" är "PCI-buss".

1500-2000 tycker jag låter väldigt dyrt för det kortet.

du kan ju få gts250 med liknande prestanda för mycket billigare. Dock vet jag inte om det passar bra till directx5. vad heter spelet du skall spela?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Hedersmedlem

Annars borde alla dagens kort klara DX5 eftersom de är bakåtkompatibla med just detta. Om ditt kort endast är ett PCI och inte AGP eller PCI-E så är det lite svårare att hitta en lösning, men inte omöjlig.
Ta hem SIW (googla) och se mer exakt vad du har i burken och återkom sedan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gts250 är gtx9800+, samma kort med annat namn. Rätta mig om jag har fel men i äldre spel är det ävl oftast operativet som sätter stopp och inte grafikkortet? DX5 spel är från Win98 tiden som borde fungera i XP?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Antielefant

Windows XP har inte vidare bra stöd för DX5, nej, och det är ännu värre i Vista/W7.

Men det är helt korrekt operativsystemet som är orsaken, inte grafikkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

gts250 är gtx9800+, samma kort med annat namn. Rätta mig om jag har fel

Mja nästan men inte helt:

GTS 250 är mindre, tjockare PCB å kyler bättre (samt i dom flesta fall mer minne 1GB än 9800GTX+ som hade 512MB)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

gts 250 har väl hårdvarustöd för dx10 medans 9800 gtx+ har mjukvarustöd för dx10, Har hört detta kommer ej ihåg var så ni får rätta mig om det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frassen:

gts 250 har väl hårdvarustöd för dx10 medans 9800 gtx+ har mjukvarustöd för dx10, Har hört detta kommer ej ihåg var så ni får rätta mig om det är fel.

Det är fel. Hårdvarustöd för DX10 finns från 8800GTS/GTX och framåt. Enda större skillnaden mellan 9800GTX+ och GTS250 är att GTS250 drar avsevärt mindre ström pga en helt annorlunda PCB, prestanda är identisk om de är lika klockade. Det finns också ett antal "green" edition av GTS250, och även passiva, de presterar såklart sämre än 9800GTX+ eftersom de är lägre klockade.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem

När GTS250 kom var den ett omdöpt 9800GTX+ med samma mått (PCB) och förbrukning, men sedan släpptes 1GB:s versionen vilket fick ner både storlek och strömförbrukning, så det är den man sedan använt sig av och ytterligare tweakat

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

vad heter spelet du skall spela?

Spelar gamla versioner av tibia. Inte många som spelar dem längre så finns bara ett fåtal privata servrar att välja mellan. När uppdateringen med directX 9 och openGL kom började de även använda kryptering av data (korrekt term?) och därför är det antagligen svårare att återskapa dem (som sagt, det är privata servrar).

Skrivet av KiXeR:

Rätta mig om jag har fel men i äldre spel är det ävl oftast operativet som sätter stopp och inte grafikkortet? DX5 spel är från Win98 tiden som borde fungera i XP?

Skrivet av Zcenicx:

Windows XP har inte vidare bra stöd för DX5, nej, och det är ännu värre i Vista/W7.

Men det är helt korrekt operativsystemet som är orsaken, inte grafikkortet.

Skrivet av Jalle64:

Annars borde alla dagens kort klara DX5 eftersom de är bakåtkompatibla med just detta.

Jag tog GeForce 9800GTX som exempel just för att en kompis använder det kortet. Jag får 30 FPS och han får över 100. Båda använder Windows 7. Förlåt om jag har varit otydlig. Jag letar efter ett kort som har bättre stöd för directX 5. Det är helt riktigt att de flesta korten funkar. Stämmer också att operativsystemet påverkar men om man kör utan visuella effekter är skillnaden minimal.

Skrivet av Jalle64:

Om ditt kort endast är ett PCI och inte AGP eller PCI-E så är det lite svårare att hitta en lösning, men inte omöjlig.
Ta hem SIW (googla) och se mer exakt vad du har i burken och återkom sedan

Motherboard
System slots 4 PCI

Är det värt att uppgradera moderkortet också eller finns det bättre lösningar?

Är det något mer data som är intressant?

Skrivet av martin_opell:

1500-2000 tycker jag låter väldigt dyrt för det kortet.

du kan ju få gts250 med liknande prestanda för mycket billigare. Dock vet jag inte om det passar bra till directx5.

Skrivet av the squonk:

Hårdvarustöd för DX10 finns från 8800GTS/GTX och framåt. Enda större skillnaden mellan 9800GTX+ och GTS250 är att GTS250 drar avsevärt mindre ström pga en helt annorlunda PCB, prestanda är identisk om de är lika klockade.

Skrivet av Jalle64:

När GTS250 kom var den ett omdöpt 9800GTX+ med samma mått (PCB) och förbrukning, men sedan släpptes 1GB:s versionen vilket fick ner både storlek och strömförbrukning, så det är den man sedan använt sig av och ytterligare tweakat

Skrivet av KiXeR:

gts250 är gtx9800+, samma kort med annat namn.

Skrivet av snozan:

Mja nästan men inte helt:

GTS 250 är mindre, tjockare PCB å kyler bättre (samt i dom flesta fall mer minne 1GB än 9800GTX+ som hade 512MB)

Låter som att GTS 250 är ett bättre alternativ på alla punkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad heter ditt mobo? Står inte det någonstans? I SIW tex?

Visa signatur

Permalänk

Motherboard? ACER RS780HVF

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du får helt enkelt ta och kolla i specen till din ACER, där bör det stå vad du kan uppgradera till, för chipsetet (AMD s 780G) är inte alltför gammalt, du kan ju också öppn lådan och optiskt titta vad den har för grafikkortsplats. Den plats/sockel du bör se är en lite lägre längre icke vit sådan, som det antagligen redan sitter ett AMD/ATi kort i och då är det ett PCI-Express dito, vilket gör att ett GTS250 blir möjligt, om nätqagget inte är för klent.

Visa signatur

Permalänk

Ska titta i lådan snart men antar att det är en dålig ide när datorn är på

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det under grafiken?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Enda gången jag fick problem med gamla spel va när jag hade ATi.

Mina GTX480 fungerar med äldre spel som tex sof 2 sof 1

Delta force serien osv

enda problem jag har är upplösningen,äldre spel vill inte lira i 1900x1200 ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Yes, har hört flera som sagt att Nvidia fungerar bättre än ATI när det gäller gamla spel. Antar att upplösningen är ett problem på vissa spel men tibia körs inte i fullscreen så det är inga problem

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu hade du skrivit vad din ACER hade för nummer/namn så hade vi löst gåtan lite snabbare: Acer Support - Aspire M5200 Specifications under expansionslots

Visa signatur

Permalänk

Haha nästa gång vet jag bättre

Men GTS250 verkar vara ett bra val? Det är ju en märkesdator så skulle gissa på att nätagget inte är större än vad som behövs. Försökte hitta vad ATI HD Radeon 3650 kräver men hittade inte. Är det möjligt att 3650 och GTS250 är ungefär likvärdiga på den punkten?

Priset verkar ligga runt 1200 enligt prisjakt.
Grafikkort (PCI Express) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Såg att vissa hade aktiv kylning och andra inte. Betyder det att kortet är tystare? Skulle vara ett stort plus.

Permalänk

köp 5750, presterar bättre än 250n och kostar typ lika mycket

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk

Har du det kortet? I sånt fall, kan du testa det spelet jag kommer använda det till? Som sagt har jag hört många som säger att ATI fungerar sämre till gamla spel så kommer inte köpa ett sånt kort om jag inte vet säkert att det kommer fungera bättre än mitt gamla.

Tibia Client Download <- Tibia clienten
http://otchanger.net/Files/IPChanger/ipchanger.zip <- Program för att spela privata servrar

1. Starta båda programmen
2. Byt IP till beryliawar.hopto.org
3. Logga in och använd 1 som account number och 1 som lösenord
4. Tryck ALT+F8 för och titta vad du har för FPS i övre vänstra hörnet

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lol vilket spel ska du spela som har DX5?

Permalänk

Loldera on Vimeo

Just den där filmen är från en nyare version men det ser exakt likadant ut med directX 5.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av wingman92:

köp 5750, presterar bättre än 250n och kostar typ lika mycket

...men inte i 13 år gamla spel, vilket är hans primära användningsområde.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync